Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Välja blixt till KM Dynax 5D

Produkter
(logga in för att koppla)

SgtPeppers

Medlem
Har problem med att välja vilken blixt jag ska köpa till min 5D.

Funderar på KM's blixtar 3600HS D & 5600 HS D.
Är det värt de extra pengarna för 5600'an.

Någon som har provat, finns det något annat fabrikat som någon rekommenderar (Metz, Sunpack mm) ?
 
I dagsläget tror jag bara det är Minolts blixtar som funkar.
Hade själv en Sunpak 4000AF när jag köpte min D7D, men det blev att köpa en 3600HS(D). Inte så jättekul med blixtbilder där blixten krämar iväg allt den har, alltid.

3600HS(D) funkar prima. I efterhand tror dock att jag hade väntat och köpt en begagnad 5600HS(D) istället. Hade vart smidigt att kunna vinklat blixthuvudet lite som man vill.
 
Det jag kan rekommendera är 5600HS(D). Det är en mycket kraftfull blixt som i många fall kan ersätta en studioblixt. Den här bilden är plåtad med 1st 5600HS(D) på stativ med paraply, ca 2 meter från motivet (trådlöst). Bilden är endast förminskad i PS och helt utan efterarbete. Och för att svara på din fråga, ja det är värt det.


Lycka till med ditt inköp.

mvh/Ove
 

Bilagor

  • pict3861.jpg
    pict3861.jpg
    37.3 KB · Visningar: 416
Fabian Fogelberg skrev:
Ok, och funkar det bra att köra trådlöst på blixtarna?

Vet inte om du menar 5400HS eller de nyare blixtarna nu? 5400 vet jag inte mycket om i det fallet men trådlöst mellan min 5600 & D7D (& tidigare Dimage 7i) fungerar klockrent.

Oves exempel ovan är tagen med den kombinationen.

//Larsa
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.