Annons

väldigt mycket amatör

Produkter
(logga in för att koppla)

stubeck

Medlem
Hej,jag är amatör fotograf och äger en d3100. Nu undrar jag lite om detta med hdr bilder,kan jag göra detta med min kamera? vet att det ska tas bilder med olika exponeringar.

Hej,jag är amatör fotograf och äger en d3100. Nu undrar jag lite om detta med hdr bilder,kan jag göra detta med min kamera? vet att det ska tas bilder med olika exponeringar.

D3100 har tyvärr varken inbyggd HDR eller stöd för automatisk gaffling.
Det du får göra är att sätta kameran på stativ, sätta programratten på M och själv ändra exponeringen med kontrollhjulet mellan varje exponering.

D3100 har tyvärr varken inbyggd HDR eller stöd för automatisk gaffling.
Det du får göra är att sätta kameran på stativ, sätta programratten på M och själv ändra exponeringen med kontrollhjulet mellan varje exponering.

Eller i läge "A" och köra med exponeringskompensation. Varför inte prova med -2, +/- 0, samt +2. Sedan underlättar det med programvara som lägger i hop exponeringarna och utför tonmappning etc. Här finns ett gratisprogram som lär funka bra (har ej testat det själv, än) http://qtpfsgui.sourceforge.net/

En enklare variant, om man vill testa lite, är att fota i raw och olika jpg filer för olika exponeringsvärden.

Bilderna tar du med kameran.
HDR är efterproduktion i en dator (även om du gör det inuti kameran).
Störst kontroll i ett editeringsprogramsom PhotoShop eller liknande.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar