Annons

Väldigt dammig sensor, rengöra själv?

Produkter
(logga in för att koppla)

Albwah

Aktiv medlem
Hallå!

Jag har haft min K100 sedan december 06 och aldrig rengjort sensorn, och nu ser den ut så här.

Är det såpass smutsigt att jag måste lämna in den för rengörning? Det jag mest oroar mig för att den stora svarta pricken, är det damm tro? eller något annat?

Bilder är förvisso tagen på bländare 22, så det syns ju inte så mycket i normala fall.
 

Bilagor

  • imgp7131 (custom).jpg
    imgp7131 (custom).jpg
    8.8 KB · Visningar: 1,022
Du kan prova att blåsa rent den med en gummiblåsa, finns att köpa på apoteket.
Gör sen att du tar mot en blå himmel med liten bländare typ 22.
Har du tur får du bort det mesta.
 
Ormetkruper skrev:
http://www.fotosidan.se/forum/showthread.php?s=&threadid=77315&highlight=reng%F6ring

Läs denna tråd så får du mer nyttig info.
Har själv en K100 som är någon månad äldre än din. Fått lite prickar och en del är kvar efter blåsning. Läs tråden och bestäm vad du ska köpa att rengöra med.

Själv är det inte tillräckligt störande ännu men när den dagen kommer så räds jag inte att göra det själv.

Okej, tack för svar!

Det jag undra lite var om någon vet vad den stora svarta pricken kan vara? Jag tycker inte riktigt att det ser ut som damm.
 
Albwah skrev:
Okej, tack för svar!

Det jag undra lite var om någon vet vad den stora svarta pricken kan vara? Jag tycker inte riktigt att det ser ut som damm.

En fråga för gissa motivet kanske ;)

Det ser iaf inte ut som en torkfläck och troligen går det att blåsa bort den också.
 
papi skrev:
Om det skulle ha kommit vätska på sensorn, saliv tex.

aha okej :) jag har aldrig blåst med munnen eller på något annat sätt försökt rengöra kameran, men det kanske kan ha hamnat där ändå. Men kan typ vätske fläckar gå bort med hjälp av en blåsbälg? Känns som att man inte riktigt kan blåsa bort vätska så det bara försvinner.
 
Jag använder en Visible dust, den fungerar mycket bra. En gummiblåsa flyttar mest runt dammet, har man tur så åker det ut. Kombinationen Visible dust och "dammskak" på min K10 fungerar bra. Jag byter objektiv ganska ofta, ett par gånger/dag.

Tidigare bjöd Pentax på en sensorrengöring under garantitiden, jag vet inte hur det är idag. Ring till Zieger Teknik. När jag hade min Ds så var det fläckar som inte gick bort utan "våt" rengöring av sensorn. Jag passade på att lämna in den när jag var och jobbade i Linköping några dagar. Den fixades direkt, jag behövde bara visa kvittot.

/Mats
 
lunma skrev:
Jag använder en Visible dust, den fungerar mycket bra. En gummiblåsa flyttar mest runt dammet, har man tur så åker det ut. Kombinationen Visible dust och "dammskak" på min K10 fungerar bra. Jag byter objektiv ganska ofta, ett par gånger/dag.

Tidigare bjöd Pentax på en sensorrengöring under garantitiden, jag vet inte hur det är idag. Ring till Zieger Teknik. När jag hade min Ds så var det fläckar som inte gick bort utan "våt" rengöring av sensorn. Jag passade på att lämna in den när jag var och jobbade i Linköping några dagar. Den fixades direkt, jag behövde bara visa kvittot.

/Mats

Garantirengöringen fungerade för mig, t.o.m leveransen av kameran bekostades (av cyberphoto där jag köpt den).

Men sen kan det ju iofs möjligen vara en poäng att lära sig rengöringen själv.
 
Fläcken

Jag har en likadan, fast ännu så länge sitter den inte på sensorn utan på mattskivan eller spegeln, vad vet jag. Flyttar sig ibland. Tror att den funnits med vid leveransen av kameran.
 
För er som undrar hur det gick ;)

Jag köpte mig en bläsbälg idag, blåste ett par gånger in vid senorn. Till min föråning sitter numera inte ett ända dammkorn kvar.

Rent och snyggt!

Tack för alla svar.
 
smutsig sensor

Hur bär ni er åt. Blås av runt objektivet innan ni tar bort det.
Jag hade en fläck på min sensor när jag fick kameran, men jag brydde mig inte. Det finns ju Photoshop.
Efter 1,5 år hade det blivit nån mer och jag blåste då med "tryckluft på burk" Givetvis försiktigt. Blev helt rent, även den fabrikslevererade fläcken försvann.
Nu när jag sålde kameran kollade jag igen och hade då en liten fläck längst ner på mitten. Den fick ingå i köpet.

Kanske skall tillägga att jag fotar mycket utomhus och även byter objektiv ofta.
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.