Install the app
How to install the app on iOS
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Du använder en lite för gammal webbläsare.
väger mellan d80 och d90, vad är skillnaden?
- Trådstartare kabbe
- Start datum
Helmetrock
Aktiv medlem
Skillnad 1: Allt D80 kan göra kan D90 göra mycket bättre, har du råd med en D90 köper du den.
Sensorn i D90 är avsevärt bättre än sensorn i D80, det gör att D90 är mycket (mycket) bättre på höga ISO-tal. D90 har också en aning högre upplösning, 12 mpix mot 10 mpix hos D80.
Någon annan kan säkert fylla på med fler skillnader, men jag tror inte det är så många viktiga skillnader förutom just det.
Sensorn i D90 är avsevärt bättre än sensorn i D80, det gör att D90 är mycket (mycket) bättre på höga ISO-tal. D90 har också en aning högre upplösning, 12 mpix mot 10 mpix hos D80.
Någon annan kan säkert fylla på med fler skillnader, men jag tror inte det är så många viktiga skillnader förutom just det.
kabbe
Aktiv medlem
http://www.blocket.se/stockholm/Nikon_D90_inkl_Nikon_AF_70_210_4_5_6_30792224.htm?ca=11&w=1
Tänker på denna är detta ett bra objektiv? snabbt?
ErlandH
Aktiv medlem
Nja, det är definitivt inte det första objektivet du vill ha på din första kamera. En gammal telezoom som nog bara är värd några hundringar.http://www.blocket.se/stockholm/Nikon_D90_inkl_Nikon_AF_70_210_4_5_6_30792224.htm?ca=11&w=1
För övrigt tycker jag huset ser lite slitet ut -- det ljusa på avtryckaren är inte bara blänk.
kabbe
Aktiv medlem
Eller är d200 något att ha för en nybörjare? allround kamera vill jag ha!
Vad är IS0n på d200?
http://www.blocket.se/stockholm/Nikon_D200___Nikon_AF_S_18_70_30940762.htm?ca=11&w=1
Vad är IS0n på d200?
http://www.blocket.se/stockholm/Nikon_D200___Nikon_AF_S_18_70_30940762.htm?ca=11&w=1
Grelnixar
Avslutat medlemskap
Vad har du för budget? Vad ska du fota? Jag skulle satsa mer på optik än på hus i ett första läge, eftersom man, som regel, byter hus oftare än optik. D90 låter bra tycker jag, men kolla under köp/sälj här på fotosidan så hittar du nog något bättre alternativ än det du länkade till.
ErlandH
Aktiv medlem
Kanske snarare med D80, som (såvitt jag vet) har samma sensor mm som D200.D200 känns lite gammal nu, tycker jag, kan i princip jämföras med D70.
När det gäller sensorprestanda (brus, DR osv) får båda förstås storstryk av moderna lågpriskameror som Nikon D3100, men det finns ju andra fördelar med t ex D200.
ztenlund
Aktiv medlem
D200 känns lite gammal nu, tycker jag, kan i princip jämföras med D70. D90 har lägre brus på höga ISO-tal, och bättre dynamiskt omfång, D200 är tyngre (en del föredrar det, men ska man bära utrustningen i skogen ett antal timmar (dagar)) så är varje gram viktigt.
Som Erland skriver är D200 släkt med D80 och inget annat. I princip är det en D80 med bättre autofokus och serietagning som man kan slå in spik med samt använda manuella objektiv på.
bjoele
Aktiv medlem
D200 är jämförbar med D80 när det gäller bildkvalitet, men är något robustare byggd och har fler knappar. Den är också tyngre.
D300 är på samma sätt jämförbar med D90.
Alla tre kamerorna du har nämnt kan ta bra bilder - sök lite på t.ex. Flicker så ser du massor av riktigt bra bilder, men D90 har modernare sensor (CMOS istället för CCD) och lite bättre ISO-egenskaper vid dåligt ljus (men för studiofoto eller andra tillfällen när du har gott om ljus är även D80 mer än tillräckligt bra för de flesta)
Sen finns det massor med små skillander med, som t.ex. har jag förstått att D90 kan ta betydligt fler bilder än D200 med samma batteri. D90 har större och bättre display än både D80 och D200 (3" med 920.000 pixlar istället för 2,5" med 230.000 pixlar), D90 kan filma även om det inte är bästa filmkameran.
Eftersom D90 är en gammal modell som fortfarande finns i butikerna säljs den billigt nu. Köper du en ny från Holland kostar den c:a 5500 kr för bara huset - ny med garanti. En begagnad bör därför vara billigare. D80 bör vara mycket billigare.
D300 är på samma sätt jämförbar med D90.
Alla tre kamerorna du har nämnt kan ta bra bilder - sök lite på t.ex. Flicker så ser du massor av riktigt bra bilder, men D90 har modernare sensor (CMOS istället för CCD) och lite bättre ISO-egenskaper vid dåligt ljus (men för studiofoto eller andra tillfällen när du har gott om ljus är även D80 mer än tillräckligt bra för de flesta)
Sen finns det massor med små skillander med, som t.ex. har jag förstått att D90 kan ta betydligt fler bilder än D200 med samma batteri. D90 har större och bättre display än både D80 och D200 (3" med 920.000 pixlar istället för 2,5" med 230.000 pixlar), D90 kan filma även om det inte är bästa filmkameran.
Eftersom D90 är en gammal modell som fortfarande finns i butikerna säljs den billigt nu. Köper du en ny från Holland kostar den c:a 5500 kr för bara huset - ny med garanti. En begagnad bör därför vara billigare. D80 bör vara mycket billigare.
bjoele
Aktiv medlem
Sen kan du ju faktiskt titta lite på nätet, här finns en noggran genomgång av D90 och dess skillnader mot D80:
http://www.dpreview.com/reviews/nikond90/
http://www.dpreview.com/reviews/nikond90/
kabbe
Aktiv medlem
Tack!
men ser runt på blocket nu hitta denna d200 http://www.blocket.se/stockholm/Nikon_D200___Nikon_AF_S_18_70_30940762.htm?ca=11&w=1 ändå om den är gammal är det en väl bra kamera för en 13 åring? Jag vet att kanske d90 är bättre men är denna d200 värt priset?
men ser runt på blocket nu hitta denna d200 http://www.blocket.se/stockholm/Nikon_D200___Nikon_AF_S_18_70_30940762.htm?ca=11&w=1 ändå om den är gammal är det en väl bra kamera för en 13 åring? Jag vet att kanske d90 är bättre men är denna d200 värt priset?
ErlandH
Aktiv medlem
Nej, det tycker jag inte -- med tanke på att man kan få t ex en ny D90 med kitzoom för ungefär 7000 kr i svensk butik. Eller en ny D3100 med kitzoom för drygt 5000 kr.Jag vet att kanske d90 är bättre men är denna d200 värt priset?
Damm på sensorn
Aktiv medlem
Jag sålde precis mitt D200-hus och köpte ett nytt D3100-kit istället. Så mycket bättre.
D200 är på många sätt trevlig men också rätt brusig samt med kass batteritid och osäker livslängd som andra handsköp (tredje, fjärde ägaren? ingen garanti kvar etc)
D200 kom 2005, rätt gammalt när det gäller digital teknik.
D200 är på många sätt trevlig men också rätt brusig samt med kass batteritid och osäker livslängd som andra handsköp (tredje, fjärde ägaren? ingen garanti kvar etc)
D200 kom 2005, rätt gammalt när det gäller digital teknik.
Helmetrock
Aktiv medlem
För att vara D200 är nog priset bra, men jag tror inte att en D200 är modellen du ska ha.
Jag skulle inte vara rädd att köpa en D200 om jag hade en låg budget och t.ex. skulle ta mycket studio- eller stativbilder eller bilder i bra ljus på lågt ISO, helst inte över 100, men kanske utsätta kameran för taskigt väder och så. Skulle jag någon gång gå över bas-ISO skulle jag inte rekommendera en D200, därför bytta jag också upp mig från D200 till D300s när jag insåg det.
Dock är som sagt D200 en gammal modell med allt vad det innebär och D300, D300s och antagligen även D7000 gör allt vad den gör fast bättre på samma sätt som D90 överträffar D80 på i princip alla punkter.
Jag skulle inte vara rädd att köpa en D200 om jag hade en låg budget och t.ex. skulle ta mycket studio- eller stativbilder eller bilder i bra ljus på lågt ISO, helst inte över 100, men kanske utsätta kameran för taskigt väder och så. Skulle jag någon gång gå över bas-ISO skulle jag inte rekommendera en D200, därför bytta jag också upp mig från D200 till D300s när jag insåg det.
Dock är som sagt D200 en gammal modell med allt vad det innebär och D300, D300s och antagligen även D7000 gör allt vad den gör fast bättre på samma sätt som D90 överträffar D80 på i princip alla punkter.
ErlandH
Aktiv medlem
Nja, det där är väl en sanning med modifikation. Visst, D3100 har en bättre sensor men D200 är bättre på andra sätt. T ex har den bättre sökare och bättre kontroller, vilket gör det enklare att ta bra bilder.Nya D3100 tar bättre bilder än D40/40x/50/60/70/70s/80/200/3000.