Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Vägen till en sportfotograf.

Produkter
(logga in för att koppla)

Allemyr

Aktiv medlem
Har under ett tag gått å tänkt, å haft funderingar på å delvis ägna mig åt sportfotografi på högre nivå.

Hur ser vägen ut dit, låt oss säga att man har som närliggande mål att ta sig till DN-galan?
Låter ju kanske som att man är en 400 meters sprinter.

Låt oss säga att man söker till DN galan som frilansfotograf och inte från ngn specifik tidning etc.

Vad krävs för tidigare erfarenhet?

Hur mkt kostar det att få en ackrediteringsbricka å därmed tillstånd att fota?

Hur ser sedan reglerna ut för ett sport/pressfotograf väl inne på arenan?

Sen kommer ju utrusningen in, det kan ju bli ganska dyrt att syssla med detta om man startar med F-skattsedel å egetföretag å inte lånar objektiv från sin uppdragsgivare?

Fungerar det med en 40D med batterigrepp, o ett 400 5.6, eller är det ett 400 2.8 IS som gäller?

Börjar lite lätt så här med dessa frågor, mkt tacksam för alla svar!

MVH Karl Allemyr
Har under ett tag gått å tänkt, å haft funderingar på å delvis ägna mig åt sportfotografi på högre nivå.

Hur ser vägen ut dit, låt oss säga att man har som närliggande mål att ta sig till DN-galan?
Låter ju kanske som att man är en 400 meters sprinter.

Låt oss säga att man söker till DN galan som frilansfotograf och inte från ngn specifik tidning etc.

Vad krävs för tidigare erfarenhet?

Hur mkt kostar det att få en ackrediteringsbricka å därmed tillstånd att fota?

Hur ser sedan reglerna ut för ett sport/pressfotograf väl inne på arenan?

Sen kommer ju utrusningen in, det kan ju bli ganska dyrt att syssla med detta om man startar med F-skattsedel å egetföretag å inte lånar objektiv från sin uppdragsgivare?

Fungerar det med en 40D med batterigrepp, o ett 400 5.6, eller är det ett 400 2.8 IS som gäller?

Börjar lite lätt så här med dessa frågor, mkt tacksam för alla svar!

MVH Karl Allemyr
 
Allemyr skrev:
Har under ett tag gått å tänkt, å haft funderingar på å delvis ägna mig åt sportfotografi på högre nivå.

Hur ser vägen ut dit, låt oss säga att man har som närliggande mål att ta sig till DN-galan?
Låter ju kanske som att man är en 400 meters sprinter.

Låt oss säga att man söker till DN galan som frilansfotograf och inte från ngn specifik tidning etc.

Vad krävs för tidigare erfarenhet?

Hur mkt kostar det att få en ackrediteringsbricka å därmed tillstånd att fota?

Hur ser sedan reglerna ut för ett sport/pressfotograf väl inne på arenan?

Sen kommer ju utrusningen in, det kan ju bli ganska dyrt att syssla med detta om man startar med F-skattsedel å egetföretag å inte lånar objektiv från sin uppdragsgivare?

Fungerar det med en 40D med batterigrepp, o ett 400 5.6, eller är det ett 400 2.8 IS som gäller?

Börjar lite lätt så här med dessa frågor, mkt tacksam för alla svar!

MVH Karl Allemyr
Har under ett tag gått å tänkt, å haft funderingar på å delvis ägna mig åt sportfotografi på högre nivå.

Hur ser vägen ut dit, låt oss säga att man har som närliggande mål att ta sig till DN-galan?
Låter ju kanske som att man är en 400 meters sprinter.

Låt oss säga att man söker till DN galan som frilansfotograf och inte från ngn specifik tidning etc.

Vad krävs för tidigare erfarenhet?

Hur mkt kostar det att få en ackrediteringsbricka å därmed tillstånd att fota?

Hur ser sedan reglerna ut för ett sport/pressfotograf väl inne på arenan?

Sen kommer ju utrusningen in, det kan ju bli ganska dyrt att syssla med detta om man startar med F-skattsedel å egetföretag å inte lånar objektiv från sin uppdragsgivare?

Fungerar det med en 40D med batterigrepp, o ett 400 5.6, eller är det ett 400 2.8 IS som gäller?

Börjar lite lätt så här med dessa frågor, mkt tacksam för alla svar!

MVH Karl Allemyr

Grunden till allt är nog att prata med arrangören och se vad de säger gäller. Om de anser dig seriös så kan de nog få in dig som fotograf. Annars är det nog en fördel att vara frilands eller anställd på en bildbyrå. En 40D och 400 2.8 lär nog bli kanon! Lycka till.
 
Ackreditering bruka kunna gå bra om man bara kan tala om vem/vad man fotar för.

Att tjäna pengar på sportbilder är inte så lätt. Dom stora drakarna har sina egna fotografer på plats, övriga har avtal med Scanpix eller liknande och hämtar bilder därifrån.
 
Själv fotar jag mest fotboll och handboll.
Så det är det jag känner till.

Ackreditering brukar inte vara några problem att få, förutom ibland hos de större storstadsklubbarna i fotboll.

Det hjälper att vara seriös. Har man ingen uppdragsgivare kan en hemsida vara till hjälp.

Ett enkelt sätt att få in en första fot är att erbjuda sig att fota åt en klubbs hemsida eller någon fansida. T.ex. Svenska Fans.se (flera sporter) eller handbollfans.se

Ackrediteringar kostar i allmänhet ingenting.

Så länge bilderna du tar blir bra så bryr sig ingen om vad du har för utrustning. Det är inget man någonsin blir tillfrågad om.
(Kom på att jag ljög lite där)
Jag var på höjdhoppsgala i Lund med Holm, Törnblad och Green. Tänkte fota från läktaren. Tyckte inte vinkeln var så kul så jag gick och frågade om fotoackreditering hos den ansvarige. Han tittade på kameran, en 30D med batterigrepp och ett 80-200/2,8L. - Ja det är väl OK, kameran ser ju stor nog ut.

Hoppas svaret hjälper något.
 
NordicV skrev:
Han tittade på kameran, en 30D med batterigrepp och ett 80-200/2,8L. - Ja det är väl OK, kameran ser ju stor nog ut.


...och så frågar folk mig varför jag har en så stor kamera ;)

Det viktiga är att tänka på varför man vill ha ackreditering. Är det bara för att man vill ha lite annorlunda bilder hemma i datorn, eller om det är för att man vill försöka sälja till någon tidning. Tyvärr så tror jag att detta kommer att bli hårdare och hårdare krav på de frilansande fotograferna, eftersom många "entusiaster" försöker komma till, utan att det egentligen är jobb de utför.

Men det beror ju helt och hållet på vilken typ av tävling det är. En bildbrå eller firma i ryggen hjälper ftast, men man ska naturligtvis inte missbruka det.
 
Tack för svaren! Det är just det med uppdragsgivare som är svårt i början. Förslaget angående svenska fans var riktigt bra, tack.

Blir mkt aktuellt nu å ta tag i den egna hemsidan.

Fotboll å friidrott skall jag nog satsa på, det är ju lite sent på året men kanske att jag hinner komma in på ngt mindre evenemang. I allsvenskan så spelar ju IFK redan kl 16 den 15 september (en omöjlighet för mig) men super ettan spelar senare, runt 19 i Göteborg, o division ett där det nog är mest lämpligt att börja fota, har väl redan slutat för året?

I dagsläget ser det ju lite tamt ut med utrustningen så det är väl bäst o försöka ta någon dags/eftermiddagstid o hoppas på att väderleken är okej. Kan man komma ner på en 1/640 del med bländare 4 tro efter kl 17-18 någongång med ISO 400.

I dagsläget är jag ju en entusiast som försöker ta sig in. Men har som mål i mån av högkvalitativa bilder kunna sälja till t ex GP och ge bilder till svenska fans kan ju vara ett okej "argument".
 
Jag skulle nästan kunnat skrivit ett exakt likadant inlägg eftersom jag också går i dessa tankar.

Hittills har jag lyckats få två bilder på NHL.com i en artikel om Frölunda. Jag har också försökt skicka in nån nyhetsbild till GP men den kom inte med i tidningen.

Jag funderar, eller kanske rättare sagt planerar på att köpa lite nya prylar till min fotoväska. Just nu letar jag efter ett fast teleobjektiv. Problemet är ju bara det att de kostar väldigt mycket, speciellt om man inte har några garantier på att få några fotouppdrag, och dessutom studerar.

Finns många frågor; Hur gör man för att få in foten i branchen? Vad är det bästa, att frilansa eller att jobba för en bildbyrå?

Jag skulle tycka det var lärorikt att få, ja, praktisera eller liknande hos någon som är etablerad.

Ett tips till dig Karl är att testa att fotografera på lägre nivåer. Kanske inte för att sälja bilder men för att få erfarenhet. Jag började fotografera på Frölundas juniormatcher. Där bryr sig ingen om ackreditering. Jag frågade bara om det var okej att ställa sig i fotobåset. Sen under SM-finalen så fick jag inte stå bland "proffsen" så då gick jag och en annan fotograf (som fotade för en supporterförening) och frågade dem i sekretariatet om vi fick stå och fotografera från utvisningsbåset. Det var inga problem. Nu på försäsongen har jag haft med mig kameran på matcherna och fotograferat från läktaren. Bilden är på Karl Fabricius från Nordic Trophy-matchen i Borås mellan Frölunda och Färjestad.
 

Bilagor

  • fabricius12.jpg
    fabricius12.jpg
    41.5 KB · Visningar: 1,461
Senast ändrad:
Ingen som har några tips eller råd? Skulle vara intressant att höra hur andra har lyckats komma in i branchen. Kanske som stringer?

Mvh Mikael
 
Jag är i samma tankar och brinner av iver att få bollen att rulla. Var och fotade på Scandinavian Masters och fixade då ackreditering via mitt jobb som sponsrade. Det var inga som helst problem. Jag tror som ni andra säger att har man bara ett kristallklart syfte med bilderna så ordnar det sig.

Problemet kommer efteråt när jag ska få sålt bilder. Jag vet inte vad jag ska göra eller vart jag ska ta vägen. En bild blev en bildbyrås fotografer intresserade av men valdes bort av "bildväljaren" på deras kontor.

Hur är tillvägagångssättet hos en etablerad sportfotograf? Vad gör ni före resp. efter själva fotandet.
 
Vi skulle ju kunna gå ihop ett gäng glada amatörer och starta våran egen sportfotosida.

Jag har redan skapat en sådan sida.
Men att jag är den enda fotografen leder till vissa problem/nackdelar:

* Sidan uppdaters alldeles för sällan.

* De flesta matcher/tävlingar som jag fotograferar spelas i närheten av min bostad.

* Det blir mest ishockey eftersom det är det som jag tycker är roligast att se på.

Allt det där skulle kunna lösas av att man är några stycken med varierande intressen och bostadsorter.

Är det någon som är intresserad av att starta upp ett sånt projekt?
 
Erik: Erfarenheten kommer väl allt eftersom.


Robin: Forum är ju alltid bra, men jag hade tänkt mig nånting i stil med det här: http://www.swesport.net/ Alltså i princip bara ett galleri per event plus lite minimal info.


Mikael: Kul att det finns intresse.
 
Jag har själv varit i din sitts och är väl fortfarande det på sätt o vis.

2005 såg jag en annons på www.lsk.se där de gärna ville ha någon som tog kort på matcherna. Så började det och sedan dess har jag följt LSK i Superettan och levererat bilder till ett tiotal olika tidningar samt ett par klubbars hemsidor. Jag driver ett eget företag och försöker utveckla min verksamhet så gott det går. Pluggar samtidigt så det är inte jättelätt att få tiden att räcka till. Jag är ju långt ifrån att kunna leva på fotograferingen men att tjäna en lite slant då o då är ju aldrig fel.

Kolla gärna in på www.dvagen.se där jag publicerar mina bilder, eller kolla in www.vifotar.se där vi är tre unga fotografer som bloggar om våra försök att ta oss in i branschen och våra liv i största allmänhet.

/Viktor
 
Rohed skrev:
Får man fråga till vilken nytta? Vad är tanken med att lägga upp massa bilder?

Jag anser att en sådan sida och ett sportfotoforum vänder sig till helt olika besökare.

En sida med bildagallerier från olika sportevenemang vänder sig till alla med sportintresse. Jag saknar ibland någon generell sportbildssida. De flesta sidor man hittar är inom smala områden typ 'nästan alla malmö ff's hemmamatcher' eller 'min son pelles utvecklinng från hockeyskolan till J20 SuperElit'. Att jag skrev mest bara bilder och ingen text är väl främst för att jag själv inte är lika intresserad av att skriva artiklar som att fotografera.

Ett sportfotoforum däremot vänder sig främst till sportfotografer och det blir en massa diskussioner om teknik och utrustning m.m. Det finns ju redan här på fotosidan.se

Nyttan i sig kan naturligtvis diskuteras, men om alternativet är att ha sin bilder liggande på datorn, så tror jag att det är motiverande att ha någomnstans att visa upp sina bilder.

Dessutom kan man ju då ange att man fotar för den sidan om man vill ha ackreditering till något evenemang, sedan är det ju upp till arrangören om de tycker att det är en seriös sida.
 
magazine

hej

jag har börjat fotografera för en tidning som trycks i ca 10000 ex. i sista nummer hade jag med 5 sidor (2.5) uppslag med bilder. vad kan man ta för detta? någon som har bra erfarenheter?

Mvh. Nicklas
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.