Annons

Vädrering av fotoprylar till enskild firma

Produkter
(logga in för att koppla)
Nja..

"Bland ingångsinventarierna får även » förbrukningsinventarier och » korttidsinventarier tas upp. Som värde på ingångsinventarierna får marknadsvärdet högst tas upp. Vid värderingen ska beloppen vara inklusive » moms."

Låter rimligt. Jag tror jag ger mig på en egen uppskattning av marknadsvärdet med alla förutsättningar och antaganden noggrant antecknade. Nu har jag även hittat kvitton på i alla fall hälften av grejerna.
 
När jag var inne med bokföringen sist så fick jag veta att det är ändrat till 10000 kr.

Skatteverket säger:

" För enskilda näringsidkare som upprättar förenklat årsbokslut är inventarier vars anskaffningsvärde exklusive moms uppgår till 5 000 kronor att anse som inventarier av mindre värde. För mindre företag (där bland annat enskilda näringsidkare som inte upprättar förenklat årsbokslut ingår) är motsvarande gräns 10 000 kronor.".

Dvs, om man inte upprättar förenklat årsbokslut så är det 10000kr precis som du säger. Om man däremot som jag kör med förenklat årsbokslut så är det alltså 5000kr som gäller.
 
Vid värdering hänvisad till annonser, skriv alltid ut annonsen och lägg i bokföring tillsammans med verifikationen. Allra bäst är att skriva ut 2 olika annonser så det finns mer än en prisreferens.
 
Ska man värdera med hjälp av en annons måste det dessutom vara en "köpes", dvs något som visar hur mycket en person är beredd att betala för en viss pryl. Hur mycket någon hoppas kunna sälja för är ju fullständigt irrelevant.
 
Du har fått många svar här som är vettiga.

För ordningens skull borde de summeras:

1/ Inventarier införs i firman till aktuellt marknadsvärde vid tidpunkten då de bokas i firman.

2/ Inventariernas värde ska vara inkl moms

3/ Skulle någon inventarie sedan avyttras så blir den varan momspliktig. Dvs om du tagit in en inventarie värderad till 12000 och haft över ett bokslut så har värdet på varan sjunkit med 25% och är värd 9000. Säljs den varan utan förlust så blir priset till kund 9000x1,25=11250. Säljs den för 9000 inkl moms blir det negativt i resultaträkningen. Varan kan ju även i vissa fall öka (pga valutaändringar över tid exv) i värde och då blir det en liten positiv siffra i resultaträkningen.

4/ Så kallade förbrukningsinventarier som förs in får dras av direkt.

5/ Men angående "marknadsvärde" vid införsel anser jag, med stöd av företagsrevisor, att annonser på Blocket inte är bra att marknadsvärdera efter. Jag menar där ligger annonser på gamla 300D plus kitoptik som folk vill ha 9000 för.

Jag var också i kontakt med Skatterådgivningen och Blocket togs upp som värderingsgrund. Citat: "går det inte på något annat sätt så kan ju Blocket användas, men vi rekommenderar att fråga fackhandel vad de skulle ta för en vara ut till kund inkl moms, då vi upplevt att folk som annonserar på Blocket har en tendens att övervärdera sina prylar"
 
Goddag yxskaft för att parafrasera - vad är skillnaden i överprissättning mellan förhoppningsfulla blocket-annonsörer och detaljhandlare med lokalt mono- / oligopol? Ganska lite skulle jag vilja påstå.
 
Goddag yxskaft för att parafrasera - vad är skillnaden i överprissättning mellan förhoppningsfulla blocket-annonsörer och detaljhandlare med lokalt mono- / oligopol? Ganska lite skulle jag vilja påstå.

Ja, i det här fallet är det ju du som håller i yxskaftet rent skriftligt.

Enligt min erfarenhet är det en jäkla skillnad. Jag skulle marknadsvärdera en del prylar som skulle in i resp ut ur firman.

5 objektiv och 2 kamerahus som jag själv uppskattade marknadsvärdet på till c:a 70.000 SEK inkl moms

Enligt annonser på Blocket: 90.500 under "Säljes"
Förfrågan hos Hegethorns o Scandinavian vad de skulle begära av kund om de sålde det begagnat: 67.100 resp 66.000.
De senare lever i verkligheten och handskas med fotoprylar dagligen.
Som en jämförelse kollade jag också FS annonser. Hittade inte alla prylar där men prissättningen låg betydligt närmare ÅF än Blockets vilket torde visa att det generellt råder en lite större medvetenhet här.

Bottomline: En ÅF måste kunna sälja till priser som kunder betraktar som realistiska för att överleva. Det tvånget hänger inte över annonsörer på Blocket.

För övrigt kan man på Blocket "välja" hög eller lägre värdering då det förekommer priser på begagnade kameror som är högre än än vad de kostade nya en gång SAMT även annonser som anger så låga priser att det kan röra sig om att någon vill göra sig kvitt stöldgods. Det senare verifierat av polisen.

Sedan är det väl självklart att en ÅF vill ha högsta möjliga vinst. Det är sådant som utgör själva vitsen med företagande.

Glad Påsk på dig också!
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.