Goddag yxskaft för att parafrasera - vad är skillnaden i överprissättning mellan förhoppningsfulla blocket-annonsörer och detaljhandlare med lokalt mono- / oligopol? Ganska lite skulle jag vilja påstå.
Ja, i det här fallet är det ju du som håller i yxskaftet rent skriftligt.
Enligt min erfarenhet är det en jäkla skillnad. Jag skulle marknadsvärdera en del prylar som skulle in i resp ut ur firman.
5 objektiv och 2 kamerahus som jag själv uppskattade marknadsvärdet på till c:a 70.000 SEK inkl moms
Enligt annonser på Blocket: 90.500 under "Säljes"
Förfrågan hos Hegethorns o Scandinavian vad de skulle begära av kund om de sålde det begagnat: 67.100 resp 66.000.
De senare lever i verkligheten och handskas med fotoprylar dagligen.
Som en jämförelse kollade jag också FS annonser. Hittade inte alla prylar där men prissättningen låg betydligt närmare ÅF än Blockets vilket torde visa att det generellt råder en lite större medvetenhet här.
Bottomline: En ÅF måste kunna sälja till priser som kunder betraktar som realistiska för att överleva. Det tvånget hänger inte över annonsörer på Blocket.
För övrigt kan man på Blocket "välja" hög eller lägre värdering då det förekommer priser på begagnade kameror som är högre än än vad de kostade nya en gång SAMT även annonser som anger så låga priser att det kan röra sig om att någon vill göra sig kvitt stöldgods. Det senare verifierat av polisen.
Sedan är det väl självklart att en ÅF vill ha högsta möjliga vinst. Det är sådant som utgör själva vitsen med företagande.
Glad Påsk på dig också!