Annons

Vädrering av fotoprylar till enskild firma

Produkter
(logga in för att koppla)

mgrufman

Aktiv medlem
Hej alla!

Tänkte ber er om en tjänst. Jag har startat en enskild firma och tar då med mig en del befintlig utrustning in i firman. För att jag ska kunna bokföra detta måste jag värdera prylarna hos en expert på området, dvs NI. Jag behöver ett uppskattat marknadsvärde på på prylarna i listan nedan. Allt är inköpt de senaste två åren och är i gott skick. Tanken är sedan att skriva ut och arkivera denna forumtråd som ett värderingsbevis. Jag tänker även kolla med Skatteverket att detta är OK.


Här kommer listan. Alla inköpspriser är inklusive moms.

Lastolite Stativ + Paraply Kit, (80cm paraply) för vanliga kamerablixtar 1250,00
Kata Axelväska ng 2475 1295,00
Manfrotto 055 XPRO B 1495,00
Manfrotto Spikfötter 055SPK2 (3-pack) 259,00
Manfrotto 322RC2 kulled med snabbgrepp 961,00
Kata Axelväska NG2343 625,00
Reflexskärm 400,00
Diverse filter från Cocins filtersystem, tex polfilter och gråfilter 3 000,00
Totalt 9285,00

Tack på förhand!
/Mikael
 
Det är ju omöjligt att göra en värdering utan att se på prylarna. MEN... med 25% avskrivning per år och ex moms så är de värt ca 4178,25:- :)

Varför ens lägga ner jobb på att ta in det i firman?
 
...Tanken är sedan att skriva ut och arkivera denna forumtråd som ett värderingsbevis. Jag tänker även kolla med Skatteverket att detta är OK...
/Mikael

Det skulle förvåna mig högeligen om Skatteverket accepterar denna variant av "kompismetoden". Enligt min revisor måste man låta en både opartisk och kunnig bedömare göra värderingen, till exempel någon i en fotoaffär. Sen måste man få skriftligt besked med underskrift och företagsstämpel. Vissa tar en slant för besväret, andra inte.

/Per S
 
Inventarier som du bokför på firman måste väl tas upp med avskrivningsplan vilket innebär att bokfört värde fördelas t.ex. på 5 år.

Däremot vill jag minnas att det finns beloppsgränser för när inköpta prylar direktavskrivs och att det beloppet ligger under ditt inköpspris per pryl.


Kan du ta in ett värde borde det annars ligga på 60% av inköpspriset om grejorna är 2 år gamla.
 
Det skulle förvåna mig högeligen om Skatteverket accepterar denna variant av "kompismetoden". Enligt min revisor måste man låta en både opartisk och kunnig bedömare göra värderingen, till exempel någon i en fotoaffär. Sen måste man få skriftligt besked med underskrift och företagsstämpel. Vissa tar en slant för besväret, andra inte.

/Per S
enligt två kvinnor på skatteverket räckte det om man gick ut på tex blocket, kollade vad en liknande sak kostade och skrev ihop en egen bedömmning med hänvsning till blocket...

sen får man väl ta det med en nypa salt och att det inte är saker för miljoner man kan göra sånt med men för prylarna i tråden så duger det (enligt skatteverket)
 
Inventarier som du bokför på firman måste väl tas upp med avskrivningsplan vilket innebär att bokfört värde fördelas t.ex. på 5 år.

Däremot vill jag minnas att det finns beloppsgränser för när inköpta prylar direktavskrivs och att det beloppet ligger under ditt inköpspris per pryl.


Kan du ta in ett värde borde det annars ligga på 60% av inköpspriset om grejorna är 2 år gamla.

5000 för enskild firma... för allt som har ett naturligt samband...

hade en diskussion med några på skatteverket om naturligt samband... det slutade med att de sa att i princip all fotoutrustning man köper under ett år har ett naturligt samband (fast de var inte fotografer)... med deras logik ska alla grejer i första posten skrivas ihop till en post och skrivas av över 5 år
 
Fundering
Om du startar en enskild firma så bör du under alla omständigheter skaffa dig en företagarförsäkring om du inte redan gjort det.
Ta ett snack med ditt försäkringsombud vilka belopp dom försäkrar dina inventarier till. Ådersavdrag, inköpsvärde o.s.v.
Försök sedan få någon form av papper på det.
t.ex. en inventarielista med inköpspris där din försäkringskontakt gör en ny värdering vid försäkringstillfället.
Det här är ju defakto vad dina prylar är värda just nu om allt t.ex. skulle brinna upp.
det borde väl göra vilken skattmas som helst nöjd.
Lycka till!
 
Det är ju omöjligt att göra en värdering utan att se på prylarna. MEN... med 25% avskrivning per år och ex moms så är de värt ca 4178,25:- :)

Varför ens lägga ner jobb på att ta in det i firman?

Jag tycker att 30 minuters administrativt arbete är värt 4178,25:-. Eftersom det blir en kostnad för företaget när jag tar in prylarna så innebär det att jag får tillbaka pengarna på skatten om jag går med förlust alternativt kan jag plocka ut motsvarande summa om jag får med vinst utan att betala skatt. Varför bjuda Skatteverket på detta? Räcker det inte att jag som privatperson köpt prylarna inklusive moms med skattade pengar?
 
Det är ju omöjligt att göra en värdering utan att se på prylarna. MEN... med 25% avskrivning per år och ex moms så är de värt ca 4178,25:- :)

Varför ens lägga ner jobb på att ta in det i firman?

Precis som RE1NE V1NDEBR0 har även jag hört från Skatteverket att tex en Blocketannons duger och då borde detta vara väl så bra. Sen beror det naturligt vis på vad det är för grejer och hur mycket pengar det handlar om.
 
Inventarier som du bokför på firman måste väl tas upp med avskrivningsplan vilket innebär att bokfört värde fördelas t.ex. på 5 år.

Däremot vill jag minnas att det finns beloppsgränser för när inköpta prylar direktavskrivs och att det beloppet ligger under ditt inköpspris per pryl.


Kan du ta in ett värde borde det annars ligga på 60% av inköpspriset om grejorna är 2 år gamla.

Gränsen för direktavsrivning för enskild firma är 5000kr.
 
enligt två kvinnor på skatteverket räckte det om man gick ut på tex blocket, kollade vad en liknande sak kostade och skrev ihop en egen bedömmning med hänvsning till blocket...

sen får man väl ta det med en nypa salt och att det inte är saker för miljoner man kan göra sånt med men för prylarna i tråden så duger det (enligt skatteverket)

Jag hörde precis samma sak själv från två kvinnor på Skatteverket under en informationsträff angående deklaration av enskild firma förra veckan.
 
Fundering
Om du startar en enskild firma så bör du under alla omständigheter skaffa dig en företagarförsäkring om du inte redan gjort det.
Ta ett snack med ditt försäkringsombud vilka belopp dom försäkrar dina inventarier till. Ådersavdrag, inköpsvärde o.s.v.
Försök sedan få någon form av papper på det.
t.ex. en inventarielista med inköpspris där din försäkringskontakt gör en ny värdering vid försäkringstillfället.
Det här är ju defakto vad dina prylar är värda just nu om allt t.ex. skulle brinna upp.
det borde väl göra vilken skattmas som helst nöjd.
Lycka till!

Låter som en bra ide. Jag har skaffat en riktigt bra försäkring så jag ska absolut fråga mitt försäkringsbolag om de kan hjälpa mig med detta.
 
Vad jag vet så är gränsen för direktavskrivning höjd från 5000 till 10000 kr +moms.
Nja, det var väl snack om att höja från 5 000 kr till ett halvt basbelopp (20 150 kr) men det är väl inte bestämt än?!

Så här skriver hjälpen i Vismas program "Enskild Firma"

Visma sa:
Vilka inventarier ska ingå i underlaget för avskrivningar?
När du använder förenklat årsbokslut får inventarier med en anskaffningsutgift på högst 5 000 kr exkl moms dras av i sin helhet det år inköpet sker.

Detsamma gäller inventarier som har en beräknad användningstid i företaget på högst 3 år oavsett vad de kostar. Exempelvis anses motorsågar oavsett pris vara direkt avdragsgilla för skogsarbetare, men måste - om priset är över 5 000 kr - tas upp på avskrivningsplan i företag som använder sågen vid enstaka tillfällen, t ex för att sköta en större tomt på en näringsfastighet.

Inventarier med ett högre inköpspris än 5 000 kr eller beräknad användningstid på mer än 3 år ska ingå i underlaget för årliga avskrivningar, dvs kostnaderna för dessa inköp ska fördelas på flera olika år.

För firmor som inte har rätt till fullt avdrag för ingående moms vid inköp, ska gränsen på 5 000 kr ökas med den del av momsen som inte får dras av enligt momslagen. En firma som inte har rätt till momsavdrag alls, kan därför göra direktavdrag för inventarier som kostar 6 250 kr inklusive moms. Detta tar programmet automatiskt hänsyn till om du för firman i Företagsinställningar har markerat att företaget har försäljning med momssatsen 0 %. Ett annat sätt för den som har verksamhet med blandade momssatser att i programmet få direktavdrag beräknat på inventarier med inköpspris mellan 5 001-6 250 kr är att sätta användningstiden till max 3 år.
 
När jag för ett antal år sedan startade min firma så skrev jag bara ner på blanketten, värdet på inventarierna som jag tog med mig in i firman. Har aldrig blivit ifrågasatt på något sätt om detta. Men det är ju bra om kvitto finns med.

Här är facit för direkavskrivningen
http://www.skatteverket.se/funktion...ntarieinkop.5.18e1b10334ebe8bc8000117864.html

"Vad mindre värde är beror på företagets storlek och i vilken form du driver din näringsverksamhet. För enskilda näringsidkare som upprättar förenklat årsbokslut är inventarier vars anskaffningsvärde exklusive moms uppgår till 5 000 kronor att anse som inventarier av mindre värde. För mindre företag (där bland annat enskilda näringsidkare som inte upprättar förenklat årsbokslut ingår) är motsvarande gräns 10 000 kronor. För större företag är gränsen 20 000 kronor."
 
Senast ändrad:
När jag för ett antal år sedan startade min firma så skrev jag bara ner på blanketten, värdet på inventarierna som jag tog med mig in i firman. Har aldrig blivit ifrågasatt på något sätt om detta. Men det är ju bra om kvitto finns med.

Här är facit för direkavskrivningen
http://www.skatteverket.se/funktion...ntarieinkop.5.18e1b10334ebe8bc8000117864.html

"Vad mindre värde är beror på företagets storlek och i vilken form du driver din näringsverksamhet. För enskilda näringsidkare som upprättar förenklat årsbokslut är inventarier vars anskaffningsvärde exklusive moms uppgår till 5 000 kronor att anse som inventarier av mindre värde. För mindre företag (där bland annat enskilda näringsidkare som inte upprättar förenklat årsbokslut ingår) är motsvarande gräns 10 000 kronor. För större företag är gränsen 20 000 kronor."

När du skriver "värdet på inventarierna", menar du då anskaffningsvärdet eller det aktuella marknadsvärdet som gällde dagen som du startade firman? Tyvärr har jag inte alla kvitton kvar men hälften finns nog.
 
Det enda fallet då värderingen spelar roll är om aktiekapitalet i ett aktibolag till övervägande delern består av apportegendom - i alla andra fall kan Du ta upp vilket värde som "passar Dig".
 
Det enda fallet då värderingen spelar roll är om aktiekapitalet i ett aktibolag till övervägande delern består av apportegendom - i alla andra fall kan Du ta upp vilket värde som "passar Dig".

Nja..

"Bland ingångsinventarierna får även » förbrukningsinventarier och » korttidsinventarier tas upp. Som värde på ingångsinventarierna får marknadsvärdet högst tas upp. Vid värderingen ska beloppen vara inklusive » moms."
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.