Install the app
How to install the app on iOS
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Du använder en lite för gammal webbläsare.
Väderskyddad kamera
- Trådstartare Trakker
- Start datum
Surgeon
Aktiv medlem
Jag vill köpa en väderskyddad kamera och undrar vilken av dessa som ni rekommenderar:
Canon EOS 60D
Nikon D300s
Pentax k-5
Pentax k-7
Tack på förhand!
Göran
Pentax k-5
Varför? För att det är en Pentax såklart ;-) och deras senaste modell
Sladdfantomen
Aktiv medlem
Har ingen erfarenhet av dom andra märkena men ska du köpa en Canon så kanske du ska kika på 7D:n istället då den är bättre tätad.
Annars så verkar ju Pentax grymma på den fronten, fanns ju en filmsnutt uppe här på FS med en kille som duschade sin Pentax & den verkade ju överleva... =)
Annars så verkar ju Pentax grymma på den fronten, fanns ju en filmsnutt uppe här på FS med en kille som duschade sin Pentax & den verkade ju överleva... =)
Peter.Ivarsson
Aktiv medlem
Jag vill köpa en väderskyddad kamera och undrar vilken av dessa som ni rekommenderar:
Canon EOS 60D
Nikon D300s
Pentax k-5
Pentax k-7
Tack på förhand!
Göran
Jag skulle nog också säga Pentax därför att Pentax verkligen gör en grej av att de har väderskyddade kameror och inte minst viktigt nu mer även en uppsättning skyddade objektiv.
Konkurrenterna har väderskyddade kameror som är jättebra med ypperlig bildkvalitet men jag upplever att deras objektiv (i konsumentklassen) inte lika tydligt marknadsförs som väderskyddade och då blir ju systemet inte bättre än den svagaste länken så att säga. Vissa av Canons L-objektiv är tätade men inte alla. En snabb titt på Cyberphoto ger vid handen att Nikon också har ett gäng tätade objektiv, i deras proffsserie börjar på 8-9000 kr. Pentax har tätade objektiv från 2000 kr så vill du inte sälja segelbåten så kan det vara en aspekt att väga in.
Ska du ha en i dag får det väl bli en K-7 men jag tycker det jag sett av K-5 ser väldigt lovande ut.
Min rekommendation, lycka till..
rautio
Aktiv medlem
Canon EOS 60D
Nikon D300s
Pentax k-5
Pentax k-7
Tack på förhand!
Göran
Vad betyder väderskyddad för dej, i vilka omständigheter ska den användas?
bengt-re
Aktiv medlem
Skall man vara i mycket blöta så är nog rådet om Pentax väldigt bra då de på riktigt vet hur man vädertätar även kompakta hus. Självklart är Canon 1D rejält tätade, men stor, dyr och kräver dyra objketiv för att vara tät - är det mer high end konsument kamera som söks och vädertätningen är viktig så är Pentax nog de som leder marknaden och har mest lämpade produkter.
Trakker
Medlem
Jag skulle nog också säga Pentax därför att Pentax verkligen gör en grej av att de har väderskyddade kameror och inte minst viktigt nu mer även en uppsättning skyddade objektiv.
Konkurrenterna har väderskyddade kameror som är jättebra med ypperlig bildkvalitet men jag upplever att deras objektiv (i konsumentklassen) inte lika tydligt marknadsförs som väderskyddade och då blir ju systemet inte bättre än den svagaste länken så att säga. Vissa av Canons L-objektiv är tätade men inte alla. En snabb titt på Cyberphoto ger vid handen att Nikon också har ett gäng tätade objektiv, i deras proffsserie börjar på 8-9000 kr. Pentax har tätade objektiv från 2000 kr så vill du inte sälja segelbåten så kan det vara en aspekt att väga in.
Ska du ha en i dag får det väl bli en K-7 men jag tycker det jag sett av K-5 ser väldigt lovande ut.
Min rekommendation, lycka till..
Jo det blir nog en Pentax får se om det blir k-7 eller k-5. Köper jag k-7 kan jag lägga lite mer pengar på ett ljusstrakt objektiv.
Trakker
Medlem
Vad betyder väderskyddad för dej, i vilka omständigheter ska den användas?
Väderskyddad menas att den ska tåla lite regn,snö och minusgrader. Då jag är mycket uppe i fjällen och fotar.
ErlandH
Aktiv medlem
Det tål nog alla moderna systemkameror. Många modeller tål dessutom ganska mycket regn och några få tål väldigt mycket regn.Väderskyddad menas att den ska tåla lite regn,snö och minusgrader. Då jag är mycket uppe i fjällen och fotar.
rautio
Aktiv medlem
Jo, håller med erland. För det bruket kan du nog välja vilken kamera du vill utgående från teknisk prestanda och utöver vädertätheten.
Då det blir riktigt fuktiga förhållanden så skulle jag i ditt fall skaffa ett regnskydd av nåt slag om du hamnar ligga under ur och skur i längre perioder i fjällen. Det är sånt man kan tillverka själv. Har själv t.ex gjort sandluvor att dra på husen då jag är i öknen mm.
Det här med vädertäthet/robustheten som folk snackar om idag är kanske lite over the top. Det krävs väldigt extrema förhållanden för att något utöver det vanliga konsumentprylarna ska verkligen behövas.
Då det blir riktigt fuktiga förhållanden så skulle jag i ditt fall skaffa ett regnskydd av nåt slag om du hamnar ligga under ur och skur i längre perioder i fjällen. Det är sånt man kan tillverka själv. Har själv t.ex gjort sandluvor att dra på husen då jag är i öknen mm.
Det här med vädertäthet/robustheten som folk snackar om idag är kanske lite over the top. Det krävs väldigt extrema förhållanden för att något utöver det vanliga konsumentprylarna ska verkligen behövas.
Fogel70
Aktiv medlem
Då kan det nog också vara fördel med de kompakta kamerorna från Pentax, och att Pentax gör många riktigt kompakta objektiv.Väderskyddad menas att den ska tåla lite regn,snö och minusgrader. Då jag är mycket uppe i fjällen och fotar.
Trakker
Medlem
Det tål nog alla moderna systemkameror. Många modeller tål dessutom ganska mycket regn och några få tål väldigt mycket regn.
ok, så då kanske det är bättre att satsa på Pentax k-7 och lägga lite extra pengar på ett bra teleobjektiv?
ErlandH
Aktiv medlem
Jag tror, som sagt, att vilken modern kamera du vill uppfyller dina krav. Och i princip är det väl så att en lite dyrare modell från en viss tillverkare är bättre vädertätad än en lite billigare. Så är t ex Canon 1D bättre än Canon 7D som är bättre än Canon 60D som är bättre än Canon 550D osv.ok, så då kanske det är bättre att satsa på Pentax k-7 och lägga lite extra pengar på ett bra teleobjektiv?
The_SuedeII
Aktiv medlem
Köp definitivt inte en kamera för att det står "xxxxxxxx" på den!
Men, av de du räknat upp just nu ligger det snarare på K-5, 60D och 7000D skulle jag tycka. De är alla så pass mycket bättre än sina föregångare att man NÄSTAN kan skippa ett steg ljusstyrka i objektiven (så länge...). Detta sparar också pengar.
Men det beror ju på vad du menar med "väderskyddad". Det finns olika grader av "väder"...
Beroende på hur man hanterar sin kamera skiljer det ganska mycket. Jag har hanterat FULLSTÄNDIGT "oskyddade" kameror (min egen Nikon D40 bl.a) i både regnskogsklimat och hällregn/skånsk höst-storm - utan problem (mer än att frontlinsen blir så blöt/immig att det är svårt att fota...). Viss försiktighet krävs ju dock då - man får tänka på vad man gör, att torka av grejorna efteråt, inte ta kameror direkt från frysen in i bastun osv.
Men, av de du räknat upp just nu ligger det snarare på K-5, 60D och 7000D skulle jag tycka. De är alla så pass mycket bättre än sina föregångare att man NÄSTAN kan skippa ett steg ljusstyrka i objektiven (så länge...). Detta sparar också pengar.
Men det beror ju på vad du menar med "väderskyddad". Det finns olika grader av "väder"...
Beroende på hur man hanterar sin kamera skiljer det ganska mycket. Jag har hanterat FULLSTÄNDIGT "oskyddade" kameror (min egen Nikon D40 bl.a) i både regnskogsklimat och hällregn/skånsk höst-storm - utan problem (mer än att frontlinsen blir så blöt/immig att det är svårt att fota...). Viss försiktighet krävs ju dock då - man får tänka på vad man gör, att torka av grejorna efteråt, inte ta kameror direkt från frysen in i bastun osv.
AntY
Aktiv medlem
Jag skulle rekommendera Nikon D7000.
Varför: Vädertätat magnesiumhus, ny modell, Nikon!
Varför inte: vädertätade objektiv finns inte i kit utan startar kring 10 000.
new_options
Aktiv medlem
Jag skulle rekommendera Nikon D7000.
Varför: Vädertätat magnesiumhus, ny modell, Nikon!
Magnesium i topp och botten på huset ja - resten i plast
Hellacopter
Aktiv medlem
D7000 är inte lika vädertätad som D300s/D700 som i sin tur inte är lika täta som D3 serien, så vitt jag förstått av det jag läst...