Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

UV Filter

Produkter
(logga in för att koppla)

tba

Aktiv medlem
Ja, detta har varit uppe ett antal gånger och jag har sökt igenom forumen utan att finna svar till min fråga.

Är alltså på jakt efter ett UV filter till ett Canon 17-85 objektiv. Vilket ska jag välja? Då jag inte känner till något om just sådana filter är jag lite konfunderad vad milimeter beskrivningen betyder och om det spelar någon roll? Antar att det har med tjockleken på "filterglaset" att göra men vad är den praktiska betydelsen?
 
Nej!
Millimeterna betyder hur stor diametern pa linsen ar. Detta ar nodvanligt att kolla upp annars passar inte filtret.
 
Jag har en Canon 20D med 17-85 IS USM, först så satte jag på ett Soligor UV filter, men det "flarade" en himla massa - dvs solen blev till fula fläckar. Så jag bytte till ett Hoya HMC som jag är mycket nöjd med!

// Lazze
 
Har man solen med eller ens framför så kan det vara bra att skruva av filter för att minska reflexer (om det bara sitter på som skydd för frontlinsen). Brukar göra detta med min EF17-40/4. Objektivet har bra motljusegenskaper, och ett filter skulle bara försämra dessa.
 
Ziden skrev:
Jag har en Canon 20D med 17-85 IS USM, först så satte jag på ett Soligor UV filter, men det "flarade" en himla massa - dvs solen blev till fula fläckar. Så jag bytte till ett Hoya HMC som jag är mycket nöjd med!

// Lazze

Vilken storlek på filtret har du?
 
Det står på objektivet. En snabb titt på cyber säger att det objektivet har 67mm.
 
Jag har sett att det finns olika prisklasser även inom samma företag vad gäller uv-filter (och samma diameter).
Någon som kan något om skillnaderna?
Jag vet att på 70-talet hade Hoya gott anseende. Det verkar vara likadant fortfarande.
 
Det är väl Hoya och framförallt B+W som är toppmärkena idag, skillnaderna i pris är hur avanserad multicoatingen är.
 
B&W gör en serie uv-filter av högre kvalite som
heter F-pro MRC. Bättre kan du inte köpa.
/ Thomas.
 
Ziden skrev:
Jag har en Canon 20D med 17-85 IS USM, först så satte jag på ett Soligor UV filter, men det "flarade" en himla massa - dvs solen blev till fula fläckar. Så jag bytte till ett Hoya HMC som jag är mycket nöjd med!

// Lazze
jag har oxå Soligor på min Eos33V på en Tokina 19-35mm 77mm filter gänga och märkte ingen försämring som du kan se på min bild "Bron över älven" det är mera objektivet än filteret som ger reflexer, har ett Sigma 24mm som är hopplöst om solen är rakt på, men annars är det mycket bra och nästan lika skarpt som Canon EF 50mm f1,8 II
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.