Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

UV-filter till min nya D50?

Produkter
(logga in för att koppla)

nifo

Avslutat medlemskap
Hej!

Jag har förstått att man bör skydda sitt objektiv med ett UV/Skylight-filter. Var inne på Scandinavian Photos hemsida och hittade lite olika varianter. Tydligen har de olika filtren olika ljusgenomsläpp. Eftersom jag kör på dtt 3.5 - objektiv, så kanske man ska ta detta i beakning, så att inte ännu mindre ljus kommer in i maskineriet.

Vilka bra och billiga UV-filter finns det? Det kanske inte diffar så mycket mellan de olika? =)

Sen undrar jag om ni kan tipsa om en bra men billig kameraväska till D50.

Tack på förhand,
/Fredrik

Som skydd för objektivet använder jag linslocket och motljusskydet.

Filter är i grunden till för att göra något med ljuset. Ett behov som uppstod när det var film i kamerorna, som att ge rätt färgtemperatur, värma bilderna lätt och även ta bort UV-ljus (innan filmerna hade fullgott skydd för det). Idag till film kan UV-filter vara motiverat på höga höjder (knappast de höjder som finns i Sverige).

Jag använder UV-filter som skydd på optiken när jag fotograferar i skitig miljö, som t ex i lervälling eller rally med damm- och stensprut. Viss optik som t ex Canon EF-17-40/4L blir helt vädertätad när den förses med filter av något slag.

Jag anser att ett filter framför frontlinsen är ytterligare än glasyta att hålla rent, som riskerar att skapa oönskade reflexer.

Är man extremt rädd om objektivets frontlins kan det vara motiverat med ett UV-filter, men att köpa ett ett UV-filter för några hundringar och placera på ett ojketiv för 2000:- tycker jag är att kasta försäkringspremier i sjön. Ungefär lika onödigt som att köpa en försäkring på hemelektronik i radioaffären.

Okej...

Aha!

Just nu sitter ett budget-budget (!) Sigma 18-55 på, så det kanske är onödigt. Är mest rädd att man ska stöta emot något när man inte har skyddet på. Kör även jag med motljusskyddet, och då är det ju svårt att "komma åt" att råka stöta till osv. Bra info där om att det kan bli felaktigheter och grejer i bilden, mer att hålla rent osv. Helt sant ju, men jag har läst så mycket om hur "bra" en UV är att ha som skydd. =)

Tack för ditt svar, och ha en bra dag.

Mvh
Fredrik, Göteborg

Jag har en D50 med Nikons dubbelkit och jag har satt uv-filter på båda mina objektiv eftersom jag inte tycker att detta är onödigt utan ett billigt skydd för frontlinsen. Kommer även snart att införskaffa ett uv-filter till mitt Tamron 90/f2.8 Macro.

Angående väska så har jag två.
1. En ryggsäck som heter "Lowepro Mini Trekker Classic" där det går i en hel del utrustning.
2. En axelväska som heter "Lowepro Nova 1" som man får i hus med objektiv på + ytterligare ett objektiv eller blixt. Denna finns även som AW-modell (Lowepro Nova 1 AW) vilket innebär att den har en innbyggd "Regnjacka" att dra över väskan.

Jag är nöjd med båda mina väskor.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar