Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

UV-filter som linsskydd?

Produkter
(logga in för att koppla)
Kan ju avslöja hur kraschen av filtret i Jörgens exempel gick till... han råkade slå i mitt motljusskydd med sin kamera... kanske räddade motljusskyddet mej från att också få ett kraschat (sky) filter...

Kör man med utbytbar optik så kan man väl offra en lins o montera dit en annan om den kraschar, men har man bara en så e man illa ute. För Jörgen hade det blivit en tråkig norsk nationaldag utan filtret...

Numera har vi som regel att alla ska ha nåt filter monterat på våra träffar i HDFS
 
Toste skrev:
Min fråga är om det finns något belägg för att man verkligen kan förstöra linsen om man inte använder ett filter som skydd och är normalt försiktig och rengör frontlinsen regelbundet.

Det här med att rengöra frontlinsen regelbundet då?

Det är väl verkligen en balansgång mellan att låta lite damm samlas respektive att repa glaset med idogt putsande?

Själv är jag rädd för att peta på några linser.
 
Hur putsa?
Enkelt!
Borsta först lätt bort dammet på frontlinsen.
Imma upp ytan, genom att andas lätt ut något varm utandningsluft, putsa mycket lätt, med ren bomullstuss, i cirklar från mitten ut mot yttre kanten på frontlinsen.
Använd en bomullstuss, bara en gång, tag ny vid varje behandling!
Hellre flera gånger, med mycket lätt hand, än en enda gång för hårt!
M.a.o. behandla frontlinsen mycket lätt, alltid med lätt hand.
Eventuella små repor, när de ligger i cirkel, påverkar aldrig bilden!
Mycket smutsig frontlins; blås först av ytan, borsta lätt, fukta bomullstussen med Isopropanol,
behandla som tidigare anvisning.
Isopropanolen köper Du på apoteket.
Bakre linsen (in mot film/bildsensor) är oftast inte lika utsatt, men rengöres lika lätt, men här är det mycket viktigt med en varsam hantering, eventuella små repor kan synas på bilden.
 
larsborg skrev:
Hur putsa?
Enkelt!
Borsta först lätt bort dammet på frontlinsen.
Imma upp ytan, genom att andas lätt ut något varm utandningsluft, putsa mycket lätt, med ren bomullstuss, i cirklar från mitten ut mot yttre kanten på frontlinsen.
Använd en bomullstuss, bara en gång, tag ny vid varje behandling!
Hellre flera gånger, med mycket lätt hand, än en enda gång för hårt!
M.a.o. behandla frontlinsen mycket lätt, alltid med lätt hand.
Eventuella små repor, när de ligger i cirkel, påverkar aldrig bilden!
Mycket smutsig frontlins; blås först av ytan, borsta lätt, fukta bomullstussen med Isopropanol,
behandla som tidigare anvisning.
Isopropanolen köper Du på apoteket.
Bakre linsen (in mot film/bildsensor) är oftast inte lika utsatt, men rengöres lika lätt, men här är det mycket viktigt med en varsam hantering, eventuella små repor kan synas på bilden.

"Blås borste" eller vad det heter är juh väldigt smidig också, om det bara är damm.


/Jocce
 
Jag använde under många år UV- eller skylightfilter på alla mina systemkameraobjektiv. Filtren blev snabbt smutsiga, vilket jag såg som som ett bevis på det riktiga i att alltid ha filter på objektiven. Tyvärr blev dom också, efter ett antal rengöringar, flammiga och måste bytas ut, vilket blev ganska dyrt.

Efter ett antal år började jag fundera på varför frontlinserna på mina tvåögda kameror och kompaktkameror så sällan blev smutsiga. Detta trots att jag sällan hade filter på. Antingen därför att kameran inte gick att använda med filter över huvud taget, eller för att det var opraktiskt att ha dom på kontinuerligt. Jag tog därför bort filtren från mina systemkameraobjektiv, och se, då hade jag inte mer problem med smutsiga frontlinser på dom, än vad jag haft på mina andra kameror.

Berodde det på att filtren var mer utsatta än frontlinserna, som oftast är mer eller mindre försänkta? Jag använder alltid allid motljusskydd när det är möjligt (vilket det inte är på min Contax T).
Eller är filtren mer känsliga än objektivens frontlinser?
Eller är jag helt enkelt undermedvetet mer "rädd om" objektiv utan filter än med?
Jag vet inte.

Idag använder jag filter som skydd endast när jag fotar från båt i hårt vädet och riskerar saltvattenstänk på frontlinsen. Jag skulle nog även använda UV-filter om jag fotade från Mount Everest topp. Hur jag nu skulle ta mig dit? Inte som skydd utan för att förhindra UV-strålningen.

Sen när det gäller filters negativa påverkan på den tekniska kvaliten, så tror jag den är överdriven. Om filtret är rent ser nog ingen skillnad om filter används eller inte. Den kände brittiske landskapsfotografen Charlie Waite använder ofta inte mindre än tre filter samtidigt på sin Hasselblad, varmton-, pol-, och avtonat gråfilter. Han är, så vitt jag förstått, mycket noga med den tekniska kvaliten.

Olle
 
Senast ändrad:
Jag är fortfarande inte övertygad om UV-filtrets förträfflighet som linsskydd. Att skydda linsen mot smällar som Jörgen fått känns inte relevant för min del. Däremot kan jag beröra linsen av misstag när jag byter objektiv. Ibland, när det är bråttom, lägger jag objektiv i fotoväskan utan lock på vilket kan förorsaka smuts på linsen.
Problemet är särskilt stort på vidvinkelobjektiv som har lågt motljusskydd och där frontlinsen sitter nära kanten. Det är ju dessutom på vidvinkelobjektiv man kan tänka sig att ett UV-filter kan göra mest skada på bildkvalite´n.
Jag kommer nog att fortsätta vara modig och köra utan skydd..:p.
 
Toste skrev:
Jag är fortfarande inte övertygad om UV-filtrets förträfflighet som linsskydd. Att skydda linsen mot smällar som Jörgen fått känns inte relevant för min del.

För mig känns det helt relevant. Jag använder kameran för att fotografera vad jag gör och ibland får kameran lite stryk när den är i vägen. Jag uppskattar dessutom oväder och plåta stormvågor utan skyddsfilter gör jag inte gärna. Om man fotograferar som primär sysselsättning är det väl inte så svårt att hålla ordning på utrustningen men när kameran hänger med som sekundär aktivitet kan man ju inte alltid skydda den så bra som man kanske vill. Då är det bra med extramarginal.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.