ANNONS
Annons

UV-filter med gummiring?

Produkter
(logga in för att koppla)

MickeHa

Medlem
Hej,
jag fick ett uv-filter (Proline MC-1A) som hade en tjock gummiring runt kanten - detta visade sig vara grymt smidigt både när man ska skruva av och på filtret och som skydd mot stötar från sidan. Nu vill jag ha ett liknande filter med gummiring till ett annat objektiv (67 mm diameter, det första var 52mm) men kan inte hitta någon gummiring trots att jag sökt igenom mängder av webbutiker... nån som har ngn aning om vart jag ska leta? Skulle tro att gummiringen har köpts separat från Proline-filtret men det är möjligt att de kom tillsammans.

Micke

Jag vet tyvärr inte var man kan köpa en sån gummiring, men har en fråga.
Är inte gummiringen i vägen när man skall montera motljusskyddet? Med UV-filter är ju behovet av motljusskydd ännu större än utan.

Olle

Ok, det visste jag inte, varför är det så?
Mkt riktigt kan man inte sätta på ett motljusskydd då gummiringen sitter på. Jag använder bara UV-filtret som skydd för objektivet - skulle ju kunna använda motljusskydd istället men dom känns stora och klumpiga...

Micke

Ok, det visste jag inte, varför är det så?
Ett filter sitter ytligare än frontlinsen. Därför är det mer utsatt för smuts, stötar och "motljus" än frontlinsen. Dessutom är filtret större, ibland mycket större, än frontlinsen plus att det är tillverkad av tunnt planglas medan frontlinsen är vanligtvis tjockare och av böjt glas. Ett filter är därför oftast mer skört än en frontlins. Själv använder jag alltid motljusskydd, oavsett om jag också har filter eller inte.

Olle

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar