Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

UV-Filter fast på objektiv

Produkter
(logga in för att koppla)

Nenzeen

Medlem
Hej!!

Jag har ett Tamron 18-200 med ett UV-Filter.

Efter att objektivet fick sig en smäll har UV-filtret spruckit sönder, bara ringen finns kvar alltså och den får jag inte bort. Den sitter som gjuten på kameran och jag vet inte hur jag ska lösa detta.

Någon som har en liknande erfarenhet?

Hur mycket kan jag ta i för att skruva bort ringen? Jag vill inte förstöra objektivet.

Mvh

Ett trick som brukar fungera är att lägga en gummiduk på ett plant underlag, ha ett jämt tryck mot duken samtidigt som du vrider objektivet för att lossa filtret.

Fungerar inte detta är en mer drastisk metod att använda en bågfil, såga två hack i filtret (ungefär halvvägs igenom) mitt emot varandra använd sedan bågfilen som en hävstång så får du kraft att få bort de mest hopplösa filter. Var försiktig med metallspånen bara, ha gärna någon som dammsuger samtidigt som du sågar

Elkabel

Dra en elkabel runt filterringen, dra åt och du får bra "drag" för att få loss filterringen. Det kan vara bra att prova inna du börjar att såga.

Ett trick som brukar fungera är att lägga en gummiduk på ett plant underlag, ha ett jämt tryck mot duken samtidigt som du vrider objektivet för att lossa filtret.

Fungerar inte detta är en mer drastisk metod att använda en bågfil, såga två hack i filtret (ungefär halvvägs igenom) mitt emot varandra använd sedan bågfilen som en hävstång så får du kraft att få bort de mest hopplösa filter. Var försiktig med metallspånen bara, ha gärna någon som dammsuger samtidigt som du sågar

Hej!!

Jag har ett Tamron 18-200 med ett UV-Filter.

Efter att objektivet fick sig en smäll har UV-filtret spruckit sönder, bara ringen finns kvar alltså och den får jag inte bort. Den sitter som gjuten på kameran och jag vet inte hur jag ska lösa detta.

Någon som har en liknande erfarenhet?

Hur mycket kan jag ta i för att skruva bort ringen? Jag vill inte förstöra objektivet.

Mvh

Eftersom bara ringen finns kvar, glaset tydligen borta, så är väl det enklast att helt enkelt ta en avbitare och klippa sönder och dra bort ringen. Detta bör gå att göra ganska enkelt utan att äventyra gängan på objektivet.

Tack för alla tips.

Tricket med elkabeln gjorde susen.

Nu ser det dock ut som att det har letat sig in några glasflisor innanför linsen på objektivet.

Blir väl till att lämna in det på rengöring av någon som vet vad han sysslar med.

Mvh

Provade just att få bort mitt polfilter. Jag använde en högtalarkabel och det fungerade helt perfekt. Har försökt få bort detta filer under en längre period nu.

Tack för ett bra tips.

Ställ objektivet på en isklamp eller nått liknande med objektivfattningen uppåt. Då krymper materialet i objektivet och filtret blir lättare att få bort.

Gammal tråd men ett bra knep som har funkat för mig.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar