Annons

Uv filter d50

Produkter
(logga in för att koppla)

BjörnD

Ny medlem
Har tänkt införskaffa mig en systemkamera. Och valet faller på Nikon D50. Dustin har ett paket som verkar mycket lockande:

http://www.dustinhome.se/Dacsaportal/?ProdID=5010078298

Några kommentarer?

Men min fråga är. Man bör skydda sin optik med filter. Har hört att UV-filter ger mjukare färger. Men har också hört att en Digital systemkamera korrigerar för UV-ljuset, så att ett UV-filter är överflödigt. Så finns det någon poäng i att satsa på ett UV-filter till D50?
 
Enda poängen med att ha ev UV-filter är att du skyddar frontlinsen. Det är mycket billigare att byta ett UV-filter än att byta en frontlins. Dock så kan det påverka bilden negativt, särskillt om du köper ett billigt filter.

Kameran du länkade till kan du dock inte använda ett UV-filter till. Jag skulle istället föreslå denna ;)

Greven
 
Oj blev fel där, det var den du länkade till jag menade. Hursomhelst, vad är ett billigt filter då? Förslag på några bra, helst från samma sida. tack
 
Kolla under "Tillbehör" på produktsidan för D50-paketet som det länkades till. Där har du ett Hoya UV filter för <200.
 
Kit objektivet till D50 kostar ju ingen förmögenhet så jag tycker du skall satsa på ett Polfilter istället, det har du i allafall nytta utav.

UV-filter har ingen effekt på digitalkameror utan används enbart som skydd till dyrbar optik.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.