Annons

Utvärdera objektiv

Produkter
(logga in för att koppla)

A.Dent

Aktiv medlem
Efter att ha köpt en hel del gamla manuella objektiv så har det blivit en del dubbletter att sälja av. Men jag vill förstått behålla det bästa exemplaret. Hur testar man vilket av två lika objektiv har bäst skärpa? Finns det något färdigt på nätet man ska skriva ut och fota av?

Stativ och böcker i bokhylla brukar fungera bra tycker jag (kameran på stativet och böckerna som motiv) :)

Böcker fungerar fint för att kolla skärpan på nära avstånd. Men annars är det bara att med kameran på stativ fota byggnader på längre avstånd, med olika bländarinställningar, och sedan kolla detaljerna uppförstorat. Man behöver inga avancerade upplösningstavlor. Det viktiga är ju att DU gillar hur resultatet blir vid normal fotografering.

Efter att ha köpt en hel del gamla manuella objektiv så har det blivit en del dubbletter att sälja av. Men jag vill förstått behålla det bästa exemplaret. Hur testar man vilket av två lika objektiv har bäst skärpa? Finns det något färdigt på nätet man ska skriva ut och fota av?

Hej !

Går det att få en live-bild på en dator ?
Det borde gå på någorlunda moderna kameror.

Stadigt stativ,lägsta iso, rejäl uppförstoring, titta på skärmen, jämför mitt mot kant,
prova samtidigt olika bländare, syns ofta tydligt vilket och vilken som är bäst.

//MW

Tack för tipsen. Eftersom det är 135mm objektiv och det är främst porträtt eller liknade jag kommer använda dom till så ska jag prova dom på ganska nära håll . Jag tror jag jag letar upp något mönster på nätet att skriva ut och sätter upp på altanen, där har jag bra ljus och upp till 8m mellan väggarna.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar