Annons

Utställning

Produkter
(logga in för att koppla)

Arleklint

Aktiv medlem
I slutet av Mars kommer jag att göra min första lilla fotoutställning i verkligheten. Jag har fått möjlighet att hänga upp c:a 20st av mina bilder längs en "konstkorridor" på min arbetsplats. I korridoren ställs normalt olika olje- och akvarelltavlor ut.

Jag har ännu inte hunnit tänka igenom vilka bilder jag skall använda mig av, men vill försöka utnyttja detta tillfälle för att lära mig att våga visa upp mina bilder IRL.

Någon som gjort likanande utställning tidigare och
har tips eller råd i något avseende?

Har nu spikat att jag kommer hänga 15 bilder 20x30 i 30x40 ramar.

Bilderna kommer att vara till försäljning. Någon som har prisidé?

Janne,
vad kul, det måste ändå väl vara lite pirrigt? :)
Har inga bra tips att komma med, tyvärr...

Lycka till!
-Christian

Tack ska ni ha! Ja mycket pirrigt är det, men någon gång måste man ju våga....

Känner att jag har nollkoll på prissättning.
Har heller aldrig varit så tveksam om vilka bilder som är ok...

Detta är läbbans!

Senast ändrad:
Varför inte prova att lägga ut ett utställningsalbum här på FS och få lite feedback.
Lycka till " Stockholm i orange " är min favo ;)
Mvh Yvonne

Kul. Ta inte för lite betalt om du säljer dem bara. Själv har jag haft värdens sjå att hitta ramar, ena gången hade jag en bild av ram som skulle ruinerat mig, andra gången skulle jag ha svarta 30*40 fast vägrade betala över 100:-/st. Hittade dem till slut på Obs för 79:-/st =) Lycka till.
/Lotta

Varför är det pirrigt? Står man för bilderna och
själv tycker dom är snygga så har man ju inget att vara rädd för. Råkar sen alla tycka att bilderna är skit så är det ju deras problem. Det är väl grundregeln vid allt konstnärligt skapande.

Att ställa ut är en hel vetenskap i säg. Slarva inte med ramningen. Snygg passepartout och ram ger genast ett seriöst intryck.

Tänk på hur du blandar stående och liggande bilder på ett bra sätt så hela utställningen får en behaglig balans. Det kan ju bli lättare/svårare om man har flera väggar eller bara en.

En grej som du bör tänka på är att placera en av dina bästa bilder först och en sist. På så sätt kan du "lura" betraktaren att komma ihåg hela utställningen som jättebra, även om det fanns bilder av lägre klass i mitten. :)

Priset är helt upp till dig. Vill du sälja många
bilder, så sätt ett rimligt pris som du själv kanske skulle betala om du såg en snygg bild på en utställning. Helst bör ju priset minst täcka material/jobb-kostnaden. :-D

/MVH Everhill

Tittade som hastigast på dina kritikbilder igen, det är ju bara att välja och vraka.... Håller dock tummarna lite extra för den ryttlande måsen!

Jag har nu spikat vilka bilder som skall ingå såtillvida att jag skickat filerna som ingår i mitt utställningsalbum för framkallning i formatet 20x30. Leverans torsdag.

Idag skall jag införskaffa 15 st svarta ramar
40x50 cm. Bilderna kommer jag att montera i ramarna med svart passpartout.

Janne,
det var fina bilder allihop!

Bra tips från Henrik tyckte jag...särskilt med en bra första och sista bild! Vilket trick!

Lycka till - det går säkert jääättebra!
-Christian

I mitt tycke så har du inget att vara nervös för. Jo, en sak förresten, att folk inte skall fatta hur bra bilderna är, för de är bra, sådär bra så att jag blir alldeles avundsjuk att det inte är jag som har tagit dom. :)

Förövrigt så gillar jag av någon anledning bilden Vallmo bäst.

Lycka till.

arleklint skrev:
Har nu spikat att jag kommer hänga 15 bilder 20x30 i 30x40 ramar.

Bilderna kommer att vara till försäljning. Någon som har prisidé?

Jag har sålt en del bilder i den storleken med ram och passepartout, Priset har jag satt till 500 kr för en bild, 900 kr för 2 st och 1200 kr om man köper 3 st. Har lyckats sälja en del bilder med den prissättning. Det är alltid svårt att sätta ett pris på sina bilder men lycka till med utställningen!

arleklint skrev:
Jag har nu spikat vilka bilder som skall ingå såtillvida att jag skickat filerna som ingår i mitt utställningsalbum för framkallning i formatet 20x30. Leverans torsdag.

Fina bilder. 20x30? Då fick du beskära eller? Det ser ut som de flesta ligger närmare 3x4 än 2x3.

Bildkollektionen har nu krympt till 12 bilder. Detta beroende på att jag tagit bort de udda formaten och plockat bort "Kuling", som blev brusig vid framkallning.

Dessa 12 bilder är nu ramade i 30x40 ramar med en svart passpartout som är proportionellt bredare än vad det syns i albumet.

Jag är nöjd!

Utställningen

Tycker du kan vara helnöjd. Dina bilder är ju kanonfina!

Jag ser fram mot att få höra om hur utställningen och försäljningen gick!

Lycka till!

/Svante

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar