Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Utställning irl antal bilder

Produkter
(logga in för att koppla)

growingart.se

Aktiv medlem
Jag funderar på variationen i antal bilder i fotoutställningar (ute i verkligheten, inte FS), har inte varit på så många. Vad har ni att säga om antalet bilder för en utställning? Var ligger minimigränsen?

Det var ett reportage om detta i senaste nummret av Kamera & Bild. Behandlade kanske inte antalet bilder så mycket men det var intressant.

Det viktigaste är nog att du har ett tema och får en röd tråd genom bilderna. Men 15-20 bilder tycker jag kan räcka gott. Bättre att ge några få riktigt bra bilder utrymme så betraktaren verkligen tar sig tid att se bilden.

Har du 40 löpmeter och ett projekt att fylla upp metrarna med blir det säkert toppen och likaså om du har bara tre till fyra bilder med tänk att hänga på en liten vägg om det är allt som förfogas.

Antalet är inte så viktigt som tänket om vad och varför man hänger tycker jag. Vad man vill uppnå, visa, nå ut med.

Jag har kört från fyra bilder som minst på en vägg till dryga 30 (snart) fördelat på massa väggyta.

Min tanke är att börja smått, gå ihop med något café eller nåt ställe som jag gillar, för att ställa ut. Håller på att gallra i min utställning här (motljus) som jag tänkte börja med, visserligen finns det många motljusbilder men vissa av mina motljusbilder är magiska. Jag arbetar vidare på tanken och gallrar på.

ANNONS
Köp TZ99 hos Götaplatsens Foto