Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Utställning av bilder tagna på Pride Parade

Produkter
(logga in för att koppla)
Osäker, SVT är ju i alla fall ett aktiebolag. Fast tv 4 borde väl också visa lite reklamfilmer och jingles. Eller sportevenemang, och liknande kanske är borträknat.....

Lurigt det här. Tycker lagstiftningen är orimlig, man måste ju kunna göra reklam eller använda översiktsbilder från te x Sergels torg utan att behöva ha tillstånd från alla på bilden..... men kanske är lagstiftningen så orimlig.

Om personerna inte går att identifiera behövs inget tillstånd, och är de igenkänbara krävs det - enkelt och inte ett dugg orimligt.
 
Visst. Det vet jag, men vad har det med lagen om namn och bild i reklam att göra?
 
Det låter i och för sig inte orimligt, men var hittar man det i lagar och regler?

Lagen använder ordet "marknadsföring", f.ö., vilket kanske inte är helt likställt med reklam.
 
Det låter i och för sig inte orimligt, men var hittar man det i lagar och regler?

Lagen använder ordet "marknadsföring", f.ö., vilket kanske inte är helt likställt med reklam.

Att berätta vilket innehåll man har i en publikation är inte marknadsföring.

Marknadsföring är ett stort begrepp inom vilket reklam ingår.
 
Att berätta vilket innehåll man har i en publikation är inte marknadsföring.
Det är väl precis vad det är? Kruxet här är att du påstår att den typen av marknadsföring inte lyder under lagen om namn och bild i reklam om en tevekanal marknadsför sitt innehåll i egen sändning. Det kan mycket väl vara så. Jag vet inte, men vill gärna ha en referens som ger stöd för det påståendet.
 
Det fungerar likadant med t ex tidningarnas löpsedlar. De anses vara redaktionella och faller därför inte under lagen om namn o bild.
 
Det är väl precis vad det är? Kruxet här är att du påstår att den typen av marknadsföring inte lyder under lagen om namn och bild i reklam om en tevekanal marknadsför sitt innehåll i egen sändning. Det kan mycket väl vara så. Jag vet inte, men vill gärna ha en referens som ger stöd för det påståendet.

Jag vet inte om du missförstår mig nu eller bara inte håller med.

Att i egen publikation berätta om innehåll i den publikationen är inte marknadsföring. Det är en innehållsförteckning.

Det är därför jag nämnde utgivarbeviset, även om du anser att det inte är relevant. Jag har bara svarat på frågan. Du får fråga fler om du inte tror på mitt svar.
 
Jag vet inte om du missförstår mig nu eller bara inte håller med.

Att i egen publikation berätta om innehåll i den publikationen är inte marknadsföring. Det är en innehållsförteckning.

Det är därför jag nämnde utgivarbeviset, även om du anser att det inte är relevant. Jag har bara svarat på frågan. Du får fråga fler om du inte tror på mitt svar.

Man får dock inte göra precis hursomhelst och peka på ett utgivningsbevis:
http://www.notisum.se/rnp/domar/hd/HD999749.htm
 
ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar