Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Utskriftsstorlek och dpi

Produkter
(logga in för att koppla)

danwaltin

Medlem
Hej,

Jag ska skriva ut ett antal bilder som skall sättas upp i ett ganska stort rum på ett kontor. Det är ganska stiliserade bilder med naturmotiv och jag tänker mig att de skall skrivas ut på en "canvas" (t.ex. hos Crimson).

Hur stor utskrift räcker en bild på 3000x3000 pixlar till? Kan det räcka till 1x1 meter?

Undrar
/Dan

Crimson printar med 200 dpi på sina Poster bilder. Det ger dig 38x38 cm med dina 3000x3000 pixlar. Men du kan ju interpolera upp den i Photoshop. betraktningsavståndet för en stor bild blir ju större så man behöver inte knivskärpa.

Hej

På canvas räcker det med 180dpi då den har såpass grov struktur. Högre upplösning är det går oftast förlorad.

Så 3000 pixlar blir helt ointerpolerad
3000 pixlar / 180 punkter per tum = 16,6 tum = ca 43 cm

Din bild blir då 43x43 ickeinterpolerad, men borde inte vara några som helst problem att interpolera upp till 100x100cm i photoshop.

Mathias, Proformat

ANNONS
Spara 5000 på Fujifilm GF-objektiv hos Götaplatsens Foto