Annons

Utskrifter från Lightroom med pro 9000 och Mac

Produkter
(logga in för att koppla)

can-on-6

Medlem
Har problem med att få skärmbilden att bli lika i färgen vid utskift.Har kalibrerat skärmen och gjort alla inställningar i Ligtroom. Om jag låter skrivaren sköta färghanteringen blir färgerna mer lika skärmen,
men helt ok är det inte.Om jag låter Lighroom sköta färghanteringen, som jag läst är det rätta sättet,
blir färgerna inte rätt. Har också varit på nätet och kollat om detta problem, och kan se att många har
samma problem. När jag tidigare skev ut via PC så var detta inget problem.
Kan någon hjälpa mig?
 
Har problem med att få skärmbilden att bli lika i färgen vid utskift.Har kalibrerat skärmen och gjort alla inställningar i Ligtroom. Om jag låter skrivaren sköta färghanteringen blir färgerna mer lika skärmen,
men helt ok är det inte.Om jag låter Lighroom sköta färghanteringen, som jag läst är det rätta sättet,
blir färgerna inte rätt. Har också varit på nätet och kollat om detta problem, och kan se att många har
samma problem. När jag tidigare skev ut via PC så var detta inget problem.
Kan någon hjälpa mig?
Och du har stängt av färghanteringen i drivrutinen?

Stefaan
 
Hej Stefan!
Har skrivet ut färgkartan från Din hemsida. Måste nog konstatera att rutor 9 till 13 inte är helt
gråa. Om jag kollar på skärmen så är det grått i alla rutorna, men inte om jag skriver ut på
skrivaren. Skulle vilja säga att det har en dragning åt grönt, vilket är påtagligt i rutor 10 och
13.
Hur kan vi gå vidare för att komma till rätta med detta?

Hälsn.
Staffan
 
Hej Stefan!
Har skrivet ut färgkartan från Din hemsida. Måste nog konstatera att rutor 9 till 13 inte är helt
gråa. Om jag kollar på skärmen så är det grått i alla rutorna, men inte om jag skriver ut på
skrivaren. Skulle vilja säga att det har en dragning åt grönt, vilket är påtagligt i rutor 10 och
13.
Hur kan vi gå vidare för att komma till rätta med detta?

Hälsn.
Staffan

Ett alternativ är ju att du låter mig göra en profil. Ett annat är att använda ett annat papper där det finns bättre profiler.

Stefan
 
Har samma problem med kombinationen Mac - Epson 4000.
Hade inga problem i PC jag heller.
Min lösning blir följande:
Då jag bara printar på matt papper har jag tagit upp pappersprover från Scandinavian Photo.
Deras matta standardpapper är billigt och skall funka bra.
Dom har inga profiler för 000-serien så jag har skrivit ut med enhanced matte.
Ställt ner densiteten i olika steg 15, 25, 35 och 50%
Skickar mina utskrifter till Aqua i Götet som alltid gjort mina profiler med kanonresultat.
Han får välja vilken han väljer att profilera efter.
Får förhoppningsvis en färdig profil under nästa vecka.
 
Har samma problem med kombinationen Mac - Epson 4000.
Hade inga problem i PC jag heller.
Min lösning blir följande:
Då jag bara printar på matt papper har jag tagit upp pappersprover från Scandinavian Photo.
Deras matta standardpapper är billigt och skall funka bra.
Dom har inga profiler för 000-serien så jag har skrivit ut med enhanced matte.
Ställt ner densiteten i olika steg 15, 25, 35 och 50%
Skickar mina utskrifter till Aqua i Götet som alltid gjort mina profiler med kanonresultat.
Han får välja vilken han väljer att profilera efter.
Får förhoppningsvis en färdig profil under nästa vecka.

Det låter mycket märkligt att du använder profilen enhanced matte och sedan ska bygga en profil. När man ska göra en profil ska man skriva ut en testkarta utan någon färghantering. Det innebär att Lightroom är omöjligt att använda för att skriva ut en profilkarta. Du kan hitta anvisningar om hur du ska göra en profilkarta på min hemsida http://www.profiler.nu/farghantering/skrivarprofiler/

Men den profil som skapas, den kan användas i Lightroom på vanligt sätt.

Stefan
 
Hej Stefan
Tack för synpunkterna, jag vet ju att du kan det här med skrivare och profiler.
Skall kolla upp en gång till och läsa på din sida.
Som sagt, tack för hjälpen, skönt att någon bryr sig.
G
 
Hej Stefan!
Tycker Ditt förslag att Du gör en färgprofil låter bra. Hur går det rent praktiskt till, och vad kostar det?

Staffan
 
Hej Stefan!
Har laddat ner Skrivarprofilering från din hemsida. Det uppstår problem redan på första sidan
där det talas om Färginställningar i Photoshop. Jag har Lighroom så det stämmer inte. Har
inte koll på hur jag skall komma vidare.

Häls. Staffan
 
Hej Stefan!
Har laddat ner Skrivarprofilering från din hemsida. Det uppstår problem redan på första sidan
där det talas om Färginställningar i Photoshop. Jag har Lighroom så det stämmer inte. Har
inte koll på hur jag skall komma vidare.

Häls. Staffan

Tyvärr går det inte att skriva ut via Lightroom, eftersom det inte går att avaktivera färghanteringen i det programmet. Så just nu finns det ingen bra metod att göra detta, om du bara har Lightroom. Om någon månad kommer ett fristående program från Adobe, med det enda syftet att kunna skriva ut testkartor utan färghantering.

orsaken är att även i Photoshop CS5 har man tagit bort möjligheterna att skriva ut utan färghantering.

Stefan
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.