ANNONS
Annons

Utsatt för olovlig användning och redigering, vad gäller?

Produkter
(logga in för att koppla)

TLutnaes

Medlem
Hej!

Jag har upptäckt att en av mina bilder har använts kommersiellt utan tillstånd. Det är en gruppbild som har använts av ett stort företag i deras skolkatalog för gymnasieelever där jag bor. Mitt namn står inte med, visst räknas det som avsaknad av bildbyline?

Vidare är bilden beskuren för att passa deras katalogdesign. Vad gäller där, får man redigera en fotografs bilder och sen publicera en beskuren bild? Bilden tar förövrigt upp cirka 30% av sidan, räknas det till kategorin mindre bild eller halvsida enligt sff:s prisguide?

Mvh,
TLutnaes

De har inte rätt att använda din bild. Dessutom om det är i reklamsyfte har de inte heller rätt att publicera personerna som finns på bilden utan deras medgivande.

De har inte rätt att använda din bild. Dessutom om det är i reklamsyfte har de inte heller rätt att publicera personerna som finns på bilden utan deras medgivande.

Jag kan faktiskt inte bedöma om det är i reklamsyfte eller kommersiellt syfte, vet inte skillnaden. Sen tror jag att det är personerna på bilden som har skickat bilden till företaget, så de har nog inget emot det hela. Jag som fotograf (och ägaren till bilden (?)) däremot har inte kontaktats alls av företaget.

Om det är de på bilden som skickat in den kan det nog bli lite problematiskt att gå efter företaget. Det kan ju antas att de som skickat in bilden sagt att företaget kan använda den och då är det väl (åtminstone moraliskt) de som borde tas i örat.

Om det är de på bilden som skickat in den kan det nog bli lite problematiskt att gå efter företaget. Det kan ju antas att de som skickat in bilden sagt att företaget kan använda den och då är det väl (åtminstone moraliskt) de som borde tas i örat.

Rent juridiskt är det inte alls problematiskt.
Det är den som publicerat bilden som ska betala.
Det är också den som publicerat bilden som har det yttersta ansvaret för att kontrollera att de verkligen har tillåtelse att använda bilden.

Så, även om någon "mellanhand", på felaktiga grunder. Lovat företaget att använda bilden till katalogen. Så är det ändå företaget ifråga som ska betala. Sedan får de driva frågan i sin tur mot den som är "mellanhanden".

Rent juridiskt är det inte alls problematiskt.
Det är den som publicerat bilden som ska betala.
Det är också den som publicerat bilden som har det yttersta ansvaret för att kontrollera att de verkligen har tillåtelse att använda bilden.

Så, även om någon "mellanhand", på felaktiga grunder. Lovat företaget att använda bilden till katalogen. Så är det ändå företaget ifråga som ska betala. Sedan får de driva frågan i sin tur mot den som är "mellanhanden".
Rent juridisk är det säkert inga problem men trots detta kan det vara ett moraliskt problem. Låt säga att jag plåtar några polare, och att någon av dem jag gett bilder på förfrågan för publikation lämnar över någon av dessa bilder och att de sedan publiceras i tron att överlämnaren hade rätt att dela med sig av bilden.... Som sagt rent juridiskt är det inga problem, men det kan vara det moraliskt, allt beror på omständigheterna. Men jag tror faktiskt att ganska många förutsätter att en bild man får för till exempel publicering av den som finns på bilden är ok att publicera.

Men jag tror faktiskt att ganska många förutsätter att en bild man får för till exempel publicering av den som finns på bilden är ok att publicera.

Knappast om man är professionell bildanvändare. Då frågar man om det verkligen är säkert att fotografen gett tillstånd till publicering utan ersättning, och vad fotografen heter (så att man kan skriva ut byline).

Jo men de flesta är nog inte professionella bildanvändare trots allt, eller hur?

Är väl inte så mycket att käbbla om egentligen, antingen begär man betalning från företaget om det inte gått just till eller också gör man det inte om någon polare i okunskap har givit sitt medgivande till att publicera. Visst kan man driva det ändå, allt handlar nog om hur man ser bildens värde i förhållande till vänskapens värde i så fall.

I just det här fallet är det en professionell bildanvändare som har använt TS bild utan tillstånd. Jag gissar att det är just därför som TS ber om råd. Om det handlade om en obskyr blogg så vore det inte lika intressant att kräva ersättning, enligt min mening.

I just det här fallet är det en professionell bildanvändare som har använt TS bild utan tillstånd. Jag gissar att det är just därför som TS ber om råd. Om det handlade om en obskyr blogg så vore det inte lika intressant att kräva ersättning, enligt min mening.

Tack för alla svar!

Rätt, jag fotograferade dessa personer som är ledarna inom en ideell förening. Min tanke var att de fick använda bilden på deras hemsida, på facebook etc. Problemet är att ett stort företag tjänar pengar på sin katalog där min bild finns med. Var ju inte min tanke precis... :/

Sen är bilden beskuren, vad gäller? Får de beskära andras bilder eller är det förbjudet precis som olovlig andvändning och avsaknad av byline?

Mvh,
TLutnaes

Jag menar inte att du har fel, det jag far efter är att det kan skapa en del problem beroende på hur publiceringen gått till och detta oavsett publicisten egentligen. Om man till exempel gett bort bilden till någon där denne uppfattat det som att han/hon kan göra hur den vill med bilden och denne i sin tur "gett bort" bilden för publicering kan detta trots juridiken skapa en del problem på det personliga planet om man går in och bestrider publiceringen som upphovsman.

Tack för alla svar!

Rätt, jag fotograferade dessa personer som är ledarna inom en ideell förening. Min tanke var att de fick använda bilden på deras hemsida, på facebook etc. Problemet är att ett stort företag tjänar pengar på sin katalog där min bild finns med. Var ju inte min tanke precis... :/

Sen är bilden beskuren, vad gäller? Får de beskära andras bilder eller är det förbjudet precis som olovlig andvändning och avsaknad av byline?

Mvh,
TLutnaes

Som andra varit inne på har du juridisk rätt till ersättning, sedan som jag är inne på kan det vara knepigt av andra skäl.

Jag menar inte att du har fel, det jag far efter är att det kan skapa en del problem beroende på hur publiceringen gått till och detta oavsett publicisten egentligen. Om man till exempel gett bort bilden till någon där denne uppfattat det som att han/hon kan göra hur den vill med bilden och denne i sin tur "gett bort" bilden för publicering kan detta trots juridiken skapa en del problem på det personliga planet om man går in och bestrider publiceringen som upphovsman.

För att i någon mån möjligen minska risken för att någon ger bort en bild för publicering utan att ha koll på juridiken bifogar jag alltid en liten txt-fil när jag ger bort bilder i digital form:

Denna text bifogar jag alltid när jag ger bort bilder i digital form.

Angående användning av bilderna.

Du har fått dessa bilder av mig! OBS att detta inte innebär att du får göra riktigt vad
du vill med dem. Upphovsrätten är fortfarande min, nämligen.

Rent praktiskt innebär det att du, utan att fråga mig, får skriva ut dem, manipulera dem, sätta upp dem på väggen, klippa sönder dem, bränna upp dem.... ja egentligen göra vad du vill med dem. Så länge som du, och här kommer det viktiga, så länge som du gör det för privat bruk. Du får faktiskt till och med ge enstaka kopior till dina vänner och bekanta.

Det du absolut inte får göra utan min uttryckliga tillåtelse är att publicera dem!
Du får alltså inte låta dem ingå i något tryckt material som t ex tidning, broschyr eller så.
Du får heller inte lägga ut dem på internet. Jag vill inte att du ens lägger ut dem på en privat hemsida eller blogg! I alla fall inte utan att fråga mig. Men om du frågar är det mycket möjligt att du får göra det.

Detta är inte för att jag vill vara taskig på nåt sätt, utan helt enkelt för att jag vill ha lite koll på vart mina bilder tar vägen. Jag vill själv bestämma hur, var, när, i vilket skick och på vilket sätt mina bilder publiceras. Så är det bara...

Hoppas du gillar bilderna!!

Om du har tappat bort mitt telefonnummer så är det 070-XXXXX och mailadressen är [email protected]

Hälsningar Anders

Göra vad "den vill med bilden" brukar inte betyda att andra än mottagaren får använda den.

Finns det inget skrivet om detta så är saken solklar. Det är f ö den som publicerar som måste försäkra sig om att denne har tillstånd att göra så.

För att i någon mån möjligen minska risken för att någon ger bort en bild för publicering utan att ha koll på juridiken bifogar jag alltid en liten txt-fil när jag ger bort bilder i digital form:

...
Du får heller inte lägga ut dem på internet.

...

Där rök 99% av användningen av bilder nuförtiden. Nog vill dina kunder visa upp bilderna på facebook?

Om jag minns rätt så måste upphovsrättsinnehavaren ge samtycke till eventuella beskärningar. Det är möjligt att beskärningar som inte påverkar bildinnehållet kan göras utan samtycke, men jag är osäker på det. Förhoppningsvis finns det någon i tråden som kan det här utan och innan.

Där rök 99% av användningen av bilder nuförtiden. Nog vill dina kunder visa upp bilderna på facebook?

När det gäller kunder är jag noga med att specificera på fakturan exakt vad bilden får användas till. Texten använder jag när jag, vilket jag också skrev, ger bort bilder, och i hastigheten hittade jag inte den senaste versionen av min lilla text :) I den senaste tillåter jag facebook utan att fråga mig. Vilket ju i sig innebär att jag tappar greppet, men då sker spridningen i alla fall som en liten bild och inte fullstor.

Om jag minns rätt så måste upphovsrättsinnehavaren ge samtycke till eventuella beskärningar. Det är möjligt att beskärningar som inte påverkar bildinnehållet kan göras utan samtycke, men jag är osäker på det. Förhoppningsvis finns det någon i tråden som kan det här utan och innan.

Okej! Om jag säger att en persons fötter har beskurits bort (gränsen går nu vid nedre delen av smalbenet) för att passa in i deras katalog, är det en beskärning som skulle kunna klassas som sådan att den påverkar bildinnehållet?

Mvh,
TLutnaes

Okej! Om jag säger att en persons fötter har beskurits bort (gränsen går nu vid nedre delen av smalbenet) för att passa in i deras katalog, är det en beskärning som skulle kunna klassas som sådan att den påverkar bildinnehållet?

Mvh,
TLutnaes

Personligen tycker jag inte att du ska bry dig så värst mycket om just beskärningen.

Utan utgå från standardpriset.
Lägg på 100% för ottillåten publicering.
Samt ytterligare 100% ifall byline (dvs namnangivelse av upphovsman) saknas.

Men först av allt, så tycker jag att du ska fråga dem hur det här gick till.
Är det så att någon i föreningen gett dem "lov" att använda bilden.
Så tycker jag att du ska ta ett snack med personen ifråga, och förklara läget.

Skulle det vara så att föreningen har "gett bort" bilden.
Så tycker jag att du ska förklara för dem vad som gäller rent juridiskt.
Att det fortfarande är företaget/den som publicerat bilden. Som ska betala. Och sedan i sin tur får stämma föreningen för att få betalt av dem. Ta en diskussion därifrån om hur ni ska gå vidare.
Och framför allt hur ni ska se till att det absolut inte återupprepas.

Vad har du sagt/avtal med de som finns på bilden...? "Min tanke var att de fick använda bilden på deras hemsida, på facebook etc" du låter dem använda den på sin sida etc.

Utan att känna till fler detaljer så låter det inte alls otroligt att de med rätta är i tron att de har rätt att använda den i exempelvis någon katalog för att göra reklam för sin ideela förening. Du bör nog ge oss här i tråden hela storyn för att kunna få vettiga råd.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar