Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Utrustning vs Kompetens?

Produkter
(logga in för att koppla)
känslan

Självklart kan valet av utrustning påverka bildresultatet.

Om det bara är fråga om man kan ta en lika bra bild med en dyr systemkamera av toppmodell jämfört med en paketkamera av plastigare modell så är svaret självklart JA.

Men för mig, som tar ganska många bilder och vill koncentrera mig på fotograferingen, ger en viss kameramodell/prisklass bättre bilder av två skäl.
Mer genomtänkt kostruktion och en mer taktil känsla som påverkar mig när jag håller i kameran.
Precis som någon av mina Tigerkostymer gör att jag raggar bättre (gör jag ej, gift och barn) så känner jag mig bättre till mods med en kamera som har den där svårdefinierade känslan av kvalitet.
Det kan vara min gamla Nikon FE och det kan vara en annan kamera en annan gång.

Jag använder en Nikon F90x för modevisningar. Trots att jag inte får fler skarpa bilder jämfört med min gamla handfokuserade Nikon FM2 så vill jag helst använda F90x-en.
Detta eftersom den har bättre grepp när man håller den och den har ett höjdavtryck vilket MD-12-motorn saknar. Jag får inte ”kameraarm” när jag skall hålla blixt, kamera och motor på tvären!

Alltså kan jag koncentrera mig på modellernas ansikten på catwalken, vilket är lika viktigt som skärpan på mina bilder!

Men jag känner igen det där om att inte vilja lära sig vad en bländare är! Och citatet av duktiga Mogens Stryhn gillar jag, stämmer perfekt

Bilagor

• beige.jpg
    beige.jpg
    25 KB · Visningar: 145
Hejsan Ulf.

Det verkar som jag måste ha uttryckt mig oklart....jag håller nämligen fullständigt med dig. Jag skrev i mitt inlägg :

"Allting är lite upp till vad var och en vill göra och ådstakomma. Men kreativ kan man ju vara vare sig man har ett "super-duper" objektiv eller inte. Men att komma med ett högkvalitativt foto är inte helt enkelt om man inte har tillgång till rätt utrustning.

Jag menar just det du säger....kreativitet hänger inte på utrustningen.....men teknisk hög kvalitet gör det....

Tack för din fina kommentar om mina bilder...jag bugar mig...och hoppas vi ses i fotoklubbsvimlet (medlem i Lidingö fotoklubb) så att vi får diskutera denna fråga mer ingående när vi ses nästa gång.

Med fler glada hälsningar !
Bibbi

Dyra kameror har oftast nagot for alla

En dalig fotograf ar en dalig fotograf med eller utan kamera. Jag vill absolut inte ens antyda att jag ar en bra/duktig fotograf. Mycket har jag att lara innan jag blir gammal. Jag kopte en Nikon F100 bara for att en sadan ny (och dyr) kamera har finesser for de flesta situationer jag kan hamna i. Visst ar den spackad med funktioner som jag formodligen inte kommer att anvanda men funktionerna finns dar om jag skulle behova dem. Som allt annat ar det nagot man maste lara sig. Jag ar jattenojd med min dyra F100

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar