Anders är med...
Jag köpte mig för ett halvår sedan en nikon F5. Innan dess använde jag en Nikon F80 och dessförinnan en vanlig gammal Konica manuell med tre fasta objektiv.
Jag måste säga att när jag började fotografera, för ungefär ett och ett halvt år sedan, visste jag ingenting om hur en diafilm fungerade. Det mest förbluffande jag varit med om var att när min F5 fick exponera efter samma funktion som min gamla Konica, dvs efter vald bländare, ar resultatet helt fantastiskt mycket bättre. Men detta var självklart inte förrän jag fått tillbaka en massa dåliga rullar, på vilka jag testat funktioner och exponeringskompensation. Självklart hade F5:an, som jobbar om 1/3 dels stegs exponering en mycket exaktare exponering. Jag fick genom en bättre kamera (=en mer exakt mätning) en klarare synvinkel på hur och varför jag inte fått en jämn exponering med min gamla Konica. När jag sedan fotograferade med den ovannämnda, kunde jag mycket lättare avgöra hur mycket jag skulle kompensera för att tillgodogöra filmen det ljus som en otillräcklig bländare/tid berövade den på.
Med detta menar jag att det finns en del funktioner som kan få en att lära sig en hel del, och sedan finns det funktioner som man lockas av men sedan inte har någon nytta av. Kanske man har nytta av dem, men de är inget man inte kan fotografera med god lycka utan.
Det handlar, anser jag, även mycket om huruvida man känner för att fotografera med den kamera man har. Jag citerar Chris Bell:
"Om du måste bråka med din kamerautrustning missar du många möjligheter, det är viktigt att kameran är en glädje att använda"!
Om man inte tycker om att använda sin kamera eller om man rentav bara "vill" ha en ny, så finns det ingen nackdel att fixa en bättre även om den är dyrare. Men det tillför självklart ingen mer utvecklad förmåga att rent estetiskt göra en bättre bild.
Om det nu är så att man som fotograf har en god känsla för det estetiska utförandet av en "bra bild" så har man bara en verklig nytta av två saker i en kamera. God optik & exakt exponering. Måhända att det finns en hel drös med funktioner som en proffsfotograf tycker sig vara bunden till men det är inget nödvändigt om man har en kamera som har de ovannämnda egenskaperna. Det tror jag.
Detta med en generalisering av "den perfekta bilden", förstås.