Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Utrustning vs Kompetens?

Produkter
(logga in för att koppla)

barret

Aktiv medlem
:( Det är ganska intressant att se hur alla (inte minst jag själv) är väldigt fixerade vid vilken utrustning man använder. En typisk (manlig) pryl/status fixering.

:confused: Jag skulle vilja veta vad andra framförallt proffs/avancerade amatörer tycker påverkar deras fotoresultat mest. Deras utrustning eller deras egna kunnande.

;) Ingen kedja är starkare än sin svagaste länk. Eller... Jag kan använda en EOS1n med den bästa optiken, men så länge jag inte komponerar rätt och använder stativ och hjärnan flitigt, så kunde jag lika gärna använa en gammal Praktika.

:cool: Jag är övertygad om att t.ex. Terje skulle få till minst lika bra bilder om man slängde en gammal Canon FX i händerna på honom.

:rolleyes: Vad tror ni?

jag tycker att du har helt rätt...dagens kameror är fullproppade med skit som ingen orkar lära sig...det enda jag kan komma på som har förenklat fotandet med nya kameror är autofokusen som faktiskt är ganska bekväm...jag köpte en ny kamera för ett tag sen som skulle kunna göra de å de...när jag sedan började plåta kom jag på mig själv med att koppla ur allting och bara köra manuellt...automatiken ska förenkla men ger istället fotografen mindre kontroll över den färdiga bilden...det känns nästan löjligt när vissa åtminstone semi proffisionella hus (jag vet inte hur det är med "top of the range" husen)har "motivprogram" som till exempel "porträtt" eller "landskap"...det värkar som om husen är tillvärkade för en massa rika men dumma japaner..för vem köper en kamera för 15000 och har ingen aing om förhållandena tid/bländare?

Kan bara säga: " Hear, hear".
Och sedan citera mig sjäv från ett inlägg under "läsa-lära" tidigare i veckan:)
"Men visst finns det en övertro på alla "finesser" (= knappar). Jag har sagt det förut och säger det igen. Frånsett att dra igenom en 135 mm film snabbare kan inte jag och min nya Nikon göra ett smack som inte jag och min min gamla Canon från -58 (Canon VI-T)kan. Då skall man också tänka på att i en sekvens är det bara första bilden man har kontroll på. Nej, nya Canon eller Minolta eller Leica kan det inte heller.
En del funktioner på de moderna kamorna är direkt löjliga och verkar ha hamnat där bara för att det gick att göra. Men det är bara att låta bli dem då. Småbildskamerorna har också blivit oproportionerligt stora och tunga i förhållande till negativformatet. Skall ta en bild för att jämföra storleksskillnaden mellan en ny småbildskamera och en vanlig mellanformatsdito och lägga in här på sidan så småningom . Vilken som är störst? Vänta och se..... "
Us

för vem köper en kamera för 15000 och har ingen aing om förhållandena tid/bländare?
Kids med rika föräldrar, kanske? För nog finns det såna som bara köper utan att fatta vad det är. Och vad är det för del med det? Tycker inte att det angår mig vad folk gör med sina pengar. En del samlar frimärken, en del bilar, en del båtar, en del kapsyler, en del samlar mössor och en del är riktiga teknik-tokar som samlar på coola kameror. Det är väl bra, konsumtionen ökar, inflationen skjunker, handeln omsätter mer, alla blir lyckliga.
Sedan när Teknik-Nisse vill ha en ännu nyare Nikon-Canon- Mega-Kamera, säljer han sin begagnad till dig för ett bra pris;-)

Vad spelar det hela för roll? Ni kan väl, precis som jag, använda de grejer ni tycker räcker för era fotografering och strunta i andra?
Ut å plåta med er, det ska jag nu iallafall;-)

Håller helt med calle, det är ibland en pervers fokusering i det här forumet på vilka grejer man har och borde ha.
Vissa kan kan inte acceptera objectiv under 10 tuss och andra kan inte acceptera kameror yngre än 25 år.

Missförstå mig inte nu men jag är glad att jag inte visste om det här forumet innan jag köpte mitt systemkamera pakt (lågbudget). Då hade jag aldrig gjort, det vilket hade varit trist eftersom jag har mycket glädje av det och tror att jag kommer ha det framöver också.

Vad spelar det hela för roll? Ni kan väl, precis som jag, använda de grejer ni tycker räcker för era fotografering och strunta i andra?

Tja, trodde Fotosidan handlade mycket om att INTE strunta i andra.

:p

Calle S skrev:
Sedan när Teknik-Nisse vill ha en ännu nyare Nikon-Canon- Mega-Kamera, säljer han sin begagnad till dig för ett bra pris;-)

Så nu trodde du att du skulle komma över en Canon VI-T i bra bruksskick för en spottstyver.
Kan bara säga: " HA!!":D
Us

barret skrev:
:( Det är ganska intressant att se hur alla (inte minst jag själv) är väldigt fixerade vid vilken utrustning man använder. En typisk (manlig) pryl/status fixering.

:confused: Jag skulle vilja veta vad andra framförallt proffs/avancerade amatörer tycker påverkar deras fotoresultat mest. Deras utrustning eller deras egna kunnande.

;) Ingen kedja är starkare än sin svagaste länk. Eller... Jag kan använda en EOS1n med den bästa optiken, men så länge jag inte komponerar rätt och använder stativ och hjärnan flitigt, så kunde jag lika gärna använa en gammal Praktika.

:cool: Jag är övertygad om att t.ex. Terje skulle få till minst lika bra bilder om man slängde en gammal Canon FX i händerna på honom.

:rolleyes: Vad tror ni?

Tack...

1) En dålig fotograf gör dåliga bilder även med en bra kamera!
2) En bra fotograf gör bra bilder även med en dålig kamera!

Kom på ett citat från danske fotografen Mogens Stryhn:
"Det märkliga med bildkommunikation är; att de fotografer som har något att säga, sällan behärskar tekniken; och de som behärskar tekniken, sällan har något att säga."

Har mött många fotografer upp genom åren som ständigt byter utrustning för att få bättre bilder. Tråkigt nog är det ju inte så enkelt...

fotohälsningar
Terje

PS! Det med Canon vet jag däremot inte...

Kul anekdot

Kom på en rolig grej jag hörde som säger mycket i ämnet. Jag kanske återberättar fel, men vad vet jag...

En dam besöker en fotografs utställning och säger till honom. "Du måste ha en himla bra kamera. Dina bilder är fantastikt fina". "Tack å det ödmjukaste säger fotografen".

Vid ett senare tillfälle blir fotografen hembjuden på hembakat fikabröd hos samma dam. Fotografen känner att han måste berömma damen. "Ni måste ha en fantastisk ugn, dom här bullarna är jättegoda". :D

Nja, jag håller inte riktigt med i alla avseende. Men till att börja med så har pratat med folk som betalat betydligt mer än 15000 utan att lära sig det mest grundläggande. Jag har jobbat på Compaqs telefonsupport och pratat med folk som betalat 30000+ utan att lära sig skillnaden mellan skärm och dator och dessutom inte lärt sig var on/off knappen sitter eller vad den används till. Så 15000 för en kamera utan använda annat än automatik är nog inte särskilt ovanligt.

Till kärnfrågan, jag kan konstatera att olika filmer ger olika bra resultat, det blir i regel väldigt tydligt om man lägger upp kopiorna och jämför. Det är en del av tekniken, i regel så är dyrare film bättre enligt min smak.

Vidare kan jag konstatera att mina bilder har blivit generellt mycket skarpare sedan jag köpte ett nytt objektiv i höstas.

Slutligen har jag börjat få drägliga blixtbilder sedan jag köpte en ny/begagnad blixt i höstas.

Så visst påverkar tekniken bildresultatet, allt annat är skitsnacka tycker jag. Fast jag håller ju utan vidare med om att jag inte blir bättre på att komponera bilder pga av dyr kamerautrustning. Men komposition är inte hela bilden även om den är en betydande stor del.

Mvh
Maverick

"En dålig konstnär skyller på sina verktyg"

Men själv gillar jag nya kameraprylar! Jag köper gärna de senaste i tron om att de gagnar mig på nåt sätt.
Där emot kör jag en gammal rostig Volvo 740, ty bilar intresserar mig inte det minsta.

Mega fattar

Klart jag mega fattar, men provocerar man inte, så måste man kanske ge sig ut i ruskvädret i brist på annat...

:D

En kedja

Är 'svaret' på den här diskussionen egentligen inte bara att konstatera att en kedja bara är lika stark som den svagaste länken? Med andra ord så kan en person helt utan estetiska talanger knappast prestera bra bilder oavsett vilken kamera han/hon har. En person med väl utvecklat bildseende kan prestera bättre bilder, där 'kvalitetsgränsen' avgörs av utrustningens möjligheter: med autofokus kan även jag som haft glasögon de senaste 27 åren få skärpan helt rätt, med inbyggd ljusmätning (evt automatiskt instäld exponering) kan man lägga energin på att vänta på rätt tillfälle att ta sportbilden osv.

Tekniken ger nya möjligheter, men om man inte bryr sig om att lära sig använda tekniken så blir det nog inga bättre bilder. Tekniken kan, i alla fall nu, inte kompensera för bristande estetiska talanger.

Re: Re: Utrustning vs Kompetens?

Terje skrev:

PS! Det med Canon vet jag däremot inte...

Klarläggande: Canon VI (Canon-six) var en modell som var Canons svar på Leica M-modeller. Med Leica-gänga och allt. VI-T har Triggerframmatning av filmen i botten på kameran så att man inte skulle peta ut ögat på sig själv med en frammatningsarm. Det är från den tiden (50-talet)
då Canon i viss mån kunde göra kameror och de har därför idag ett visst samlarvärde....:p Undrar om jag har startat nå't nu
Us

Eftersom jag har jobbat en hel del som fotograf under årens lopp kan jag säga att flera av de finesser som moderna kameror har är oumbärliga i vissa situationer. Autofocus är ju tex en sådan sak. Visst klarar man sig utan autofocus, det gjorde man ju innan den uppfanns (precis som man klarade sig utan bil, tv, toalett, micro, osv), men man kan ändå inte undgå det faktum att det underlättar avsevärt i många situationer.

När det gäller andra typer av finesser så finns väl dessa på kameran eftersom det finns olika typer av fotografer. En naturfotograf tycker kanske att autofocus och till viss del även tids- och bländarautomatik är onödiga "finesser", men de använder kanske nedbländningsfunktionen, dubbelexponeringen och spegeluppfällningen desto oftare. Medan en action/sportfotograf tycker att autofocusen och tidsautomatiken är oumbärliga verktyg och att ovan nämnda funktioner mest är roliga finesser som man kanske inte använder så ofta.

Det handlar alltså om hur man arbetar och vad man prioriterar. Är man beroende av snabbhet och effektivitet så är ingen gammal manuell Canon från 1977 mycket att ha. Och om man har all tid i världen på sig och bara fotograferar rosor hemma i sin trädgård så är väl Nikon F5 en rejäl "overkill".

Dessa finesser är tex livsnödvändiga för mig:

1. Autofocus.

2. Exponeringslås.

3. Att snabbt kunna ta flera bilder i en följd.

4. Exponeringskompensation.

5. Möjligheten att byta ljusmätningsmetoder (spot, centrum, flerfälts).

6. Bländar- och tidsautomatik, underlättar vissa situationer mycket.

7. Inbyggd alternativexponering, gör att man kan jobba snabbt och effektivt även i stressade situationer.

8. Att kunna välja hur filmen spolas tillbaka i rullen.

9. Att kunna köra kameran helt manuellt.

/Joakim

Re: En kedja

Uffe_Nordholm skrev:
Är 'svaret' på den här diskussionen egentligen inte bara att konstatera att en kedja bara är lika stark som den svagaste länken?
Visst är det så. Mycket bra samanfattat.
Jag tycker det är extremt patetiskt med folk som köper extra dyra grejor de inte förstår sig på. Oftast orkar de inte ens öppna manualen. Detta gäller alla möjliga prylar och inte bara kameror.
Programläges-ratten på Canons D30/D60 är ett mysterium för många. Anledningen till att den finns är helt säkert att Canon räknar med att sälja mängder av kameror till o-intresserade personer som har gott om pengar. Såna finns det många av, särskilt i andra länder.

Kort & bestämt!

1. Ditt bildseende påverkas inte av din kamera.
2. ögat ljuger aldrig.
3. Bilderna blir inte bättre med en avancerad kamera om du inte behärskar den fullt ut.
4. Rätt val av optik & film + massor av erfarenhet skapar en bra bild av varje tillfälle.
5. Det är betraktaren, inte du som avgör om en bild är bra eller inte.

Det mesta är nog redan sagt men här är mina kommentarer.
Även om man är en "nybörjare" som fotograf är det väl rimligt att kräva hög teknisk kvalité.
Exempel:
Jag kan ju köpa en cd-spelare för 12000kr för att få bra ljudåtergivning, eller köpa ett objektiv för 16000kr för att få bra skärpa. När det finns samma prylar för en tredjedel av priset. Det är inte mycket att diskutera att dyra saker är bättre än billiga.
Sen kan man ju diskutera om skärpan blir tre gånger bättre på det dyrare objektivet.
Som nybörjare är det väl häller ingen nackdel att använda bra optik medans man lär sig komposition och sånt. Angående automatiska funktioner så var det inte förän jag köpte min helautomatiska kamera som jag fick intresset att lära mig hur man använder kameran manuellt.

Jag kan säga att när jag visar upp mina bilder för folk får jag alltid frågan, Vad kostar kameran ?

Nuvarande kamera och optik är lågbudget, men visst är jag sugen på ett bättre objektiv.(jag har ju redan en dyr cd-spelare *skämt*:cool:
/Lasse

Sonnaren skrev:
Kan bara säga: " Hear, hear".
Småbildskamerorna har också blivit oproportionerligt stora och tunga i förhållande till negativformatet. Skall ta en bild för att jämföra storleksskillnaden mellan en ny småbildskamera och en vanlig mellanformatsdito och lägga in här på sidan så småningom . Vilken som är störst? Vänta och se..... "
Us
OK, det blev en stund över så här är jämförelsebilden jag hotade med. Någon kan invända att det inte sitter någon prismasökare på mellanformatskameran. Det är sant, iddes inte byta, Då hade den högra kameran blivit n ä s t a n lika hög som den vänstra...;) . Sedan kan man invända att den högra kameran är djupare, ja, det är den, nästan 6 cm. Men det är magasinet som gör att det går att byta film på 2-3 sekunder utan att bekymra sig för "filmänden ute eller inte". Summan är att jag faktiskt tycker att moderna kameror är onödigt stora och klumpiga i förhållande till filmrutans storlek.
Us

Bilagor

• kamcord.jpg
    kamcord.jpg
    27.5 KB · Visningar: 257
ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar