Mitt tips inom budgetramarna. Allt beg. (ca beg pris inom parentes)
Canon 40D + VertikalGrepp 6500kr (VG för att man tar många bilder i höjdformat på bröllop, och det är mycket lättare med VG).
Canon 400D + vertikalgrepp 3500kr. (Båda kamerorna har antidamm och bra engenskaper med lågt brus på höga ISO. Extra kamera NÖDVÄNDIG, dels för att ha som säkerhet om en skulle sluta fungera, dels för att slippa byta objektiv så ofta. Man kan ju liksom inte säga, -"sorry kameran pajade, kan vi köra imorr'n istället".
Tamron 17-50/2,8 3500kr (bra skärpa och ljusstark som räcker till det mesta, lite halvdan bokeh dock).
Canon 85/1,8 2500kr (Superporträttobjektiv skarpt redan på största öppningen, silkeslen bokeh, klarar kort skärpedjup även med croppad sensor, fungerar även som kort teleobjektiv för att öka räckvidden lite i kyrka mm.)
Canon 580 EX blixt på huvudkameran. 2500kr
Sigma 500DG Super som extrablixt.1200kr
Blixtstativ, paraplyfäste + paraply för extrablixten, omnibounce för 580EX, Reflexskärm (vit/halvguld) minneskort + lite annat smått och gott (extrabatteri, extra minneskort, mm). 1300+ kr.
Summa 21000+kr.
Sedan finns det klart bättre lösningar, men det blir direkt dyrare. Detta är vad jag tycker man kan klara sig med minimum för ett bra resultat. Å andra sidan går det ju att börja så här, sedan efter 5 bröllop så lär du väl ha ca 20000kr till att uppgradera för. Då skulle jag titta på att byta 400D + VG + 17-50/2,8 (6000kr) mot en begagnad 5D + VG + Tamron 28-75/2,8 + Sigma 15-30/3,5-4,5 (ca 16000)kr
Sigma 50/1,4 4500kr ny
Riktigt bra kameraväska 2000kr ny mm.
Tänk på att du kan få tillbaks momsen om du handlar till egen firma. Ibland är det därför bättre att handla nytt istället för begagnat. Har du dock tur och letar lite kan du handla begagnat från företag och även få moms tillbaks där. Fråga dock alltid först om de kan skriva momskvitto. Ibland kan de inte (beror på hur de handlat prylarna själva). Kan du göra så kanske du får in en 5D + 28-75 direkt i budgeten. Det är ovärderligt att ha de bättre brusegenskaperna och det kortare skärpedjupet som 5D kan erbjuda med sin fullformatssensor.
Lycka till !!!
MVH, Niclas