Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Utrustning vid bröllopsfotografering

Produkter
(logga in för att koppla)
Personligen skulle jag aldrig gå ut med bara ett hus. Tänk om det pajjar just den dagen.. Och även om det inte gör det så är det skönt att ha ett på varje axel med olika brännvidder.

Med 20k skulle du nästan kunna baka in ett likvärdigt hus till om du sedan satsade på begagnade objektiv. Jag väljer alltid 24-70/2,8 på ena huset och 70-200/2,8 på det andra och kan knappt tänka mig något annat, men skulle jag behöva välja bort något så skulle jag nog överleva med bara 24-70an också. Den är oumbärlig så en sådan tycker jag helt klart du bör titta på iaf. Och extrahus också då..

Jag ska plåta ett bröllop till sommaren och kommer i kyrkan att använda mig av min Nikon D2x och AF-S Nikkor 17-55mm 2.8, och ute kanske variera med AF-Nikkor 80-200mm 2.8.

Huruvida jag kan/får anävnda bilxt i kyrkan kommer jag att ta reda på. Om det är ok kommer jag nog att använda en softbox monterad på min SB-800. Tips kring detta?

Hur gör ni ute? Studioblixtar, är det "overkill", eller räcker det med SB-800 fäst på ett stativ med paraply och "fjärra" den med en radiosändare? Reflexskärm får såklart följa med också.

Personligen skulle jag skippa blixt helt, hellre brus än blixt i min åsikt. T.ex. D90 med 50 1.8 och 85 1.8 är ju en bra kombo att utgå ifrån och kommer inte att bli superdyr.

Vadå "bättre brus än blixt"? :S
Bättre att han får ett naturligt ljus än att det är brus överallt? :S

Kör på blixt + paraply!

Uppenbarligen har vi olika ståndpunkter här, jag föredrar att dra upp iso och inte ta till blixt. Men det är jag det.

Uppenbarligen har vi olika ståndpunkter här, jag föredrar att dra upp iso och inte ta till blixt. Men det är jag det.

Samma här. Idag är kamerorna så bra på att hantera brus. Blixt använder jag bara om jag måste pga starka och besvärliga skuggor tex.

Hej Emma. Du har inte funderat på att hyra utrustning? Nu vet jag inte riktigt var du bor men bor du i närheten av Stockholm, Malmö eller Göteborg så kan du hyra rätt billigt på YFO. 1500 kr. för en Nikon D3 t.ex som enligt mig är den ultimata bröllopskameran.

Jag vet inte hur ni upplever detta med Blixt i Kyrkan

på alla mina uppdrag så vädjar nästan alla präster om att inte använda blixt.det har förekommit att vi måste skriva på ett papper att inte fotografera under visa delar av vigselakten,

iomed att det är ett störande moment under vigselen.
Jag har möt präster har sagt till alla gästerna att inte fotografer iomed att jag som fotograf har varit där och bet gästerna att ta kontakt med mej för att få tag i bildena

Tips:
kolla altid med prsäten innan ni släpar in stora studioBlixtar mm
i kyrkan

/Mattz

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar