ANNONS
Annons

Utrustning till Kinaresa

Produkter
(logga in för att koppla)

homeros

Medlem
Jag ska åka till Kina om några veckor. Resan ska innehålla båtresa , tågresa, stadsvandring.
Vilken utrusning rekommenderar ni?

Jag kan välja mellan EOS 5d II och EOS 600 med
objektiv CANON EF 14/2;8, EF 50/1.4, EF 24-105/4 IS, EF 70-200/4 IS, EF 100/2,8 IS macro, TAMRON AF 28-300/3,5-6,3 VC, samt tripod eller monopod. Jag vill helst så lätt utrustning så möjligt, men inte missa nånting.

ii

5D Mark II med EF 24-105/4 IS och EF 70-200/4 IS hade varit mitt val. Täcker det mesta. Möjligen 50/1,4 också för kvällar och inomhusmiljöer.

Med tanke på brännvidden på objektiven blir en cropkamera som t ex 600D som du beskrev inte optimal. 24-105 blir ju motsv 38-168mm - inte så allround. Att använda ett såpass dyrt objektiv som 14mm på crop blir också slöseri då man betalar mycket för vidvinkelområdet. FF blir det självklara valet - alltså mellan de angivna modellerna 5DII ist för 600D. Hade frågan gällt 6D så hade jag föredragit denna ny över restlager av 5DII då sensorn är nyare och priset skiljer inte så mycket. Men begsgnat för sådär 8000:- är 5DII prisvärd. Har du både 600D och 5DII - ta med FF. Objektiven har du ju redan och de blir ju lika stora på båda. Har du plats och äger båda ta med 600D som backup. Måste du prioritera objektiven för rent allmänt bruk blir ju 24-105 plus 70-200 bäst balans av kvalitet och flexibilitet. Alla har sina behov och det finns säkert de som skulle rest med 14 och 100 makrot också.

Med tanke på brännvidden på objektiven blir en cropkamera som t ex 600D som du beskrev inte optimal. 24-105 blir ju motsv 38-168mm - inte så allround. Att använda ett såpass dyrt objektiv som 14mm på crop blir också slöseri då man betalar mycket för vidvinkelområdet. FF blir det självklara valet - alltså mellan de angivna modellerna 5DII ist för 600D. Hade frågan gällt 6D så hade jag föredragit denna ny över restlager av 5DII då sensorn är nyare och priset skiljer inte så mycket. Men begsgnat för sådär 8000:- är 5DII prisvärd. Har du både 600D och 5DII - ta med FF. Objektiven har du ju redan och de blir ju lika stora på båda. Har du plats och äger båda ta med 600D som backup. Måste du prioritera objektiven för rent allmänt bruk blir ju 24-105 plus 70-200 bäst balans av kvalitet och flexibilitet. Alla har sina behov och det finns säkert de som skulle rest med 14 och 100 makrot också.

Tack Fredrik.
Jag har svårt att lämna kvar 600 när det ger 1,6x på 200-an. Man vet aldrig vad ska man uppleva i en sånt resa. Att bära allt för en 69 åring inte lätt.

Tack Fredrik.
Jag har svårt att lämna kvar 600 när det ger 1,6x på 200-an. Man vet aldrig vad ska man uppleva i en sånt resa. Att bära allt för en 69 åring inte lätt.

Tar du med båda kamerorna kan det ju vara lämpligt att köra 24-105 på 5D:n och 70-200 på 600D (i och med att det motsvarar 112-320 får du ju tämligen bra täckning på det viset). Alternativet är förstås att köra med superzoomen, men jag vet inte hur bra bildkvalitet den ger.

Tar du med båda kamerorna kan det ju vara lämpligt att köra 24-105 på 5D:n och 70-200 på 600D (i och med att det motsvarar 112-320 får du ju tämligen bra täckning på det viset). Alternativet är förstås att köra med superzoomen, men jag vet inte hur bra bildkvalitet den ger.

Var där förra året hade med 5d II 24-105 och 70-200 2,8.
Skall du vara där själv eller åker du med en grupp. Åker du med en grupp får du tänka på att du är alltid sist och alla uppfattar att det är dej alla väntar på.

Och kameragrejer väger.
Glöm ejTa gärna med en liten pocketkamera också.

Var där förra året hade med 5d II 24-105 och 70-200 2,8.
Skall du vara där själv eller åker du med en grupp. Åker du med en grupp får du tänka på att du är alltid sist och alla uppfattar att det är dej alla väntar på.

Och kameragrejer väger.
Glöm ejTa gärna med en liten pocketkamera också.

Tack för rådet Johnny. Jag åker med grupp. Jag tar med mig en s95 också.

Anders din förslag också bra. jag vet inte hur ska göra för hela utrustningen väger närmare 10 kg och Finnair tillåter en handbagage max 5 kg. Hur brukar ni göra?

Jag hade tagit med 5DII med 24-105 samt ett ljusstarkare fast objektiv (bara du vet om 14 eller 50mm passar dig) + monopod... dvs lätt packning. Allt bör går ner i en liten väska som går som "handväska" dvs placeras under sätet framför dig, utöver det kan du då ha ditt handbagage (fast resten kanske är incheckat?)

Var i Spanien förra månaden och tog då med min 6D samt 35mm och 85mm (sålde min 28-135 i ren besvikelse dagarna innan resan och fick leva med två fasta objektiv), samt monopod i en lowepro passport sling väska. Kombinationen blev väldigt lyckad, fast visst hade jag gärna ersatt 85'an på resan med en vass normalzoom, tex 24-105. Otroligt skönt att resa med en så lätt packning som möjligt.

Men visst, finns inte möjligheten att gå närmare och man vet att man ska fota på längre avstånd då blir 105mm väldigt kort...

Sidnotis: Passport väskan var grym på resan, otroligt lätt väska med plats för kamera med objektiv på + ett till samt nog med plats för pass, pengar, mobil, karta, vattenflaska och ett ombyte. Den följde med överallt på hela resan (förutom på stranden då den fick stanna på hotellet).

/Nicklas

Har hitintills inte råkat ut för ett enda flygbolag som gnällt på vikten på min ryggsäck full med utrustning... Ryggan är precis på gränsen storleksmässigt men vikten ligger på upp till 17kg beroende på vad jag plockar med.. Oftast ligger den på 15-16 kilo så vikten behöver du inte oroa dig för...
5DII:an är ju givet att ta med så även 24-105 som troligtvis kommer sitta på hela resan. 70-200 kan ju vara bra men oftast kommer man väldigt nära som det är och enda användningen jag ser av 70-200 är väl för att göra ett utsnitt på nånting på ett hus eller dylikt...
Ja såvida du inte ska ut på landsbygden då, då är 70-200 ett måste..

Som nån sa tidigare så är 50 1.4 ett bra objektiv att ha på kvällarna och litet och lätt
att bära med sig så det skulle jag nog ta med oavsett...

En stor tack till Er för att ni bidragit med olika förslag. Alla var vettiga.

Det blir 5d, 24-105, 70-200, 50 och monopod samt s95. Med det klarar jag 5kg gränsen också.

Jag var till Kina i våras och jag hade bl.a. med mig en 5Dmk2, 24-70/2.8, 70-200/2.8 IS och 85/1.8.
Utav de objektiven så använde jag nog 70-200 mest och det var också de bilderna som jag gillade mest.
Jag skulle nog precis som Magnus rekommendera att du tar med en 5Dmk2, EF 24-105/4 IS och EF 70-200/4 IS, Kanske 50/1.4 för kväll, porträttfoton eller skumt belysta inomhusmarknader/saluhallar.

Just ja, om du ska flyga inrikes i Kina så har de nyligen infört en ny regel angående laddningsbara batterier. Laddningsbara batterier måste ligga i handbagaget och du får MAX ha med dig 2st i ditt bagage. Finns massor med skyltar om det på kinesiska flygplatser efter att någons batteri exploderat i ett bagageutrymme. Jag visste inte det och fick sprida ut mina batterier bland medresenärer. :p

Vilka ställen har du tänkt besöka?
Här finns lite bilder från min resa om du är intresserad: http://www.flickr.com/photos/jacephotography/sets/72157633744267718/

Tack för upplysningen. Jag ska åka med Albatros travel. på deras" Slow boat to China". Vi ska inte flyga inrikes. Vi åker bus, båt, tåg. Vi startar från Chongqing, -Fengdu, -Yichang,- Wuhan,- Suzhou och avslutar vi i Shanghai. Under 10 dagar.
Jag har kollat dina bilder. De är jätte fina. Du har lyckats fånga Kina.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar