Annons

Utrustning plockas från kameraväskan?

Produkter
(logga in för att koppla)

ph0tech

Aktiv medlem
Jag sitter här och söker lite på bilder som är tagna med olika objektiv och finner det lite frustrerande. Vore det inte smart att ha en koppling till recensionsbankens/kameraväskan när man skall ange vilken utrustning som användes?

Det vill säga, När man laddar upp en bild så istället för att använda sig av ett fritextfält så kunde man ha en radda med checkboxar där man lätt kan kryssa i vilken utrustning man använde.

Det fina med det är att ni skulle kunna plutta i en länk på recentionerna som lyder typ:

"Titta på bilder tagna med denna utrustning"

Man skulle även kunna söka mer specifikt då genom att kombinera flera olika utrustningar med varandra. Tex hur bilderna blir med ett Sigma 70-200 2.8 EX HSM på en d2x eller dylikt.

Vet inte om nån har påpekat detta förut. Hittar inget i söken åt minstone.

ph0tech skrev:
Jag sitter här och söker lite på bilder som är tagna med olika objektiv och finner det lite frustrerande. Vore det inte smart att ha en koppling till recensionsbankens/kameraväskan när man skall ange vilken utrustning som användes?

Det vill säga, När man laddar upp en bild så istället för att använda sig av ett fritextfält så kunde man ha en radda med checkboxar där man lätt kan kryssa i vilken utrustning man använde.

...

Det är precis så det fungerar idag. När man lägger upp en bild så kan man "kryssa i" vilken utrustning man har använt. Man kan välja bland den utrustningen man har i sin "kameraväska"

Jo men visst! Du har helt rätt! My Bad! Jag har aldrig lagt märke till "Visa/dölj min kameraväska"-länken tidigare.

Vore det inte smart att den "visar sig" som standard? Har jag missat denna funktion så kan jag slå mig i backen på att även andra har missat den.

Till Clindh

Har kikat lite på funktionen som jag efterlyste men som faktiskt redan fanns. *fniss*

Det verkar dock som att det endast är DHTML som hjälper en att fylla i textrutan för utrustningen. Vore det inte smart att även få upp id:ena för utrustningen och spara ner detta i en kopplingstabell till bild-datat? Dvs... de ikryssade valen av utrustningen i kameraväskan spars tillsammans med bilden.

Då skulle man kunna bygga ut söken så det även gick att söka på bilder tagna med en viss typ av utrustning direkt från recensionerna.

Önskvärt vore då att man även skulle kunna söka på en kombination av hus med ett visst objektiv eller ett visst objektiv tillsammans med telekonverter osv.

Är jag i drömlandet eller?

Nejdå det är helt möjligt och denna funktion står på önskelistan sedan ett bra tag. Tyvärr är den där önskelistan väldigt lång också, och dygnet för kort... :)

Men det är ju ingen svår funktion, så det är inte omöjligt alls att den dyker upp.

Helst skulle man, om man inför detta, försöka koppla så många som möjligt av de befintliga bilderna till utrustning - det kan bli lite klurigare det.

clindh skrev:
...
Helst skulle man, om man inför detta, försöka koppla så många som möjligt av de befintliga bilderna till utrustning - det kan bli lite kluriga

Jo det är ingen direkt simpel grej att göra.
Det funkar säkert bra de bilder som redan har fått utrustningen beskriven genom funktionen som redan finns... men på övriga blir detnog ett rent helvete. Inte så lätt att veta vad det är för märke eller ljusstyrka på ett objektiv när det tex bara står "18-55" som glugg.

ANNONS
Köp TZ99 hos Götaplatsens Foto