Anna xx
Aktiv medlem
Inför sommarsäsongen är jag sugen på teleobjektiv och makroobjektiv till min Pentax K10D. Just nu lutar det mest att jag köper ett teleobjektiv och mellanringar. Men eftersom jag är helt grön på både tele och makro är det svårt att veta vad jag behöver och jag har en hel radda med frågor - hoppas att ni kan ha tålamod med min okunnighet!
Tele
Jag vill fotografera bl.a. vilda djur med teleobjektiv, men objektivet bör förstås vara användbart i många olika situationer. Och helst inte kosta mer än ca 4000 kr, vilket begränsar en del. Rekommenderar ni något särskilt objektiv?
Makro
Jag skulle vilja fotografera t.ex. blommor men är inte beredd att lägga ner jättesummor eftersom jag mest vill experimentera. Vad ska jag tänka på, och finns det något särskilt prisvärt, användbart makroobjektiv?
Är det stor skillnad mellan mellanringar och ett riktigt makroobjektiv?
Vad ska jag tänka på om jag ska köpa mellanringar (till mitt 50 mm 1,4 eller mitt 18-55 kitobjektiv)? Prisskillnaderna verkar jättestora, så jag förmodar att kvalitetsskillnaderna är därefter.
Om ni har svar på någon eller några av dessa frågor är jag jättetacksam!
Tele
Jag vill fotografera bl.a. vilda djur med teleobjektiv, men objektivet bör förstås vara användbart i många olika situationer. Och helst inte kosta mer än ca 4000 kr, vilket begränsar en del. Rekommenderar ni något särskilt objektiv?
Makro
Jag skulle vilja fotografera t.ex. blommor men är inte beredd att lägga ner jättesummor eftersom jag mest vill experimentera. Vad ska jag tänka på, och finns det något särskilt prisvärt, användbart makroobjektiv?
Är det stor skillnad mellan mellanringar och ett riktigt makroobjektiv?
Vad ska jag tänka på om jag ska köpa mellanringar (till mitt 50 mm 1,4 eller mitt 18-55 kitobjektiv)? Prisskillnaderna verkar jättestora, så jag förmodar att kvalitetsskillnaderna är därefter.
Om ni har svar på någon eller några av dessa frågor är jag jättetacksam!