Anna xx skrev:
Ang. närbildslinser så vet jag inget om dem. Vad är skillnaden i funktion jämfört med mellanringar, förutom att man behåller ljusstyrkan? Man kan alltså använda närbildslinser från andra tillverkare också? Och är det bättre att använda det till zoomobjektiven än till mitt 50/1,4?
Mellanringar flyttar fram objektivets närgräns, vilket sker genom att utöka avståndet mellan objektivet och kameran. Mellanringen placeras alltså mellan objektivet och kameran. Ju större mellanring, desto längre bort från kameran kommer objektivet och desto kortare blir närgränsen och därmed kommer objektivet närmare motivet vilket ger en ökad förstoring.
Mellanringar innehåller inga optiska element, utan de är helt enkelt ett tomt rör med kontakter för objektivet och kameran. Därför försämrar de inte objektivets optiska egenskaper, eftersom de inte adderar några extra linser. Däremot så äter de ljus, därför att de flyttar objektivet längre från kameran så ljuset får längre sträcka att färdas.
Närbildslinser är förstoringsglas till objektivet som monteras i objektivets filtergänga. När man adderar linser till objektivet så försämrar man objektivets egenskaper, eftersom ljuset får extra glas att passera genom och genom detta kan det uppstå problem med ströljus, färgskiftningar, sämre skärpa etc. Särskilt allvarligt blir det när man använder flera närbildslinser monterade på varandra - ju fler linser, desto sämre för kvaliteten.
Därför anser jag det är bättre att använda närbildslinser på ett objektiv av hög kvalitet. Visserligen har Pentax kit-zoom en bra kvalitet för att vara en kit-zoom, men det är ändå ett lågpris objektiv.
Zoomar har den nackdelen gentemot objektiv med fasta brännvidder, att de innehåller fler linselement. Att då addera ytterligare linselement är att be om problem menar jag.
Närbildslinser finns det av olika kvaliteter. Det som skiljer är glasets optiska egenskaper (är det riktigt mineralglas eller är det plastlinser?) och antireflexbehandlingen.