Advertisement
Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Utrustning inför sommarsäsongen - tele- och makrotips?

Produkter
(logga in för att koppla)

Anna xx

Aktiv medlem
Inför sommarsäsongen är jag sugen på teleobjektiv och makroobjektiv till min Pentax K10D. Just nu lutar det mest att jag köper ett teleobjektiv och mellanringar. Men eftersom jag är helt grön på både tele och makro är det svårt att veta vad jag behöver och jag har en hel radda med frågor - hoppas att ni kan ha tålamod med min okunnighet! :)

Tele
Jag vill fotografera bl.a. vilda djur med teleobjektiv, men objektivet bör förstås vara användbart i många olika situationer. Och helst inte kosta mer än ca 4000 kr, vilket begränsar en del. Rekommenderar ni något särskilt objektiv?

Makro
Jag skulle vilja fotografera t.ex. blommor men är inte beredd att lägga ner jättesummor eftersom jag mest vill experimentera. Vad ska jag tänka på, och finns det något särskilt prisvärt, användbart makroobjektiv?

Är det stor skillnad mellan mellanringar och ett riktigt makroobjektiv?

Vad ska jag tänka på om jag ska köpa mellanringar (till mitt 50 mm 1,4 eller mitt 18-55 kitobjektiv)? Prisskillnaderna verkar jättestora, så jag förmodar att kvalitetsskillnaderna är därefter.

Om ni har svar på någon eller några av dessa frågor är jag jättetacksam!

Tele vet jag inget om, däremot har jag fotat med både mellanringar och makro-objektiv. Mellanringar ger stor förstoring till lågt pris, men de är värdelösa till allt annat. Stativ är nästan ett måste eftersom du annars får så grymt kort skärpedjup i mitt tycke... Bildkvalitén är det dock inget fel på om du använder ett bra objektiv. De flesta makrobilderna jag har upplagda är med mellanringar. Ett makroobjektiv kan du ju använda till mycket annat. Jag har ett Tamron 90, jag använder det nästan mer till dagligt bruk än till makro... Så jag tycker nästan du ska investera i ett makro-objektiv, eller kanske ett Sigma 18-55 macro? Då får du ju en väldigt bra normalzoom också!

Några telezoom som kan vara värda att kika på i den prisklassen.

Antagligen mest prisvärt:
Samsung Schneider Kreuznach D-Xenon 50-200/4-5,6
http://www.cyberphoto.se/info.php?article=50-200sam
Har själv ett sådant som ligger och väntar på posten för uthämtning i morgon. Samma som pentax egen 50 - 200 men ungefär halva priset.

Helt ok till bra pris:
Sigma AF 70-300/4-5.6 DG APO Zoom Macro till Pentax
http://www.cyberphoto.se/info.php?article=793553
Tamron har ett liknande som ska ligga i ungefär samma klass, men vad jag har läst mig till så har Tamron 70-300 mer problem med CA/PF.

Pentax egna:
Pentax SMC-DA 55-300/4-5,8 ED
http://www.cyberphoto.se/info.php?article=p55300
Inte släppt än och frågan är om den kan motivera pris på en tusenlapp mer än sigma/tamron 70 - 300.

Även Sigma EX 50/2,8 DG Macro för 2700:- finns. Det ska vara hur skarpt som helst och passar utmärkt till växtfotografering.

Jag såg idag att det nu går att köpa Pentax 35mm makro-glugg också. Men den kostar 3700:-. Jag vet inget om dess kvalitet heller.

Tack för alla svar så här långt!

Är det någon som själv har testat Sigma AF 70-300/4-5.6 DG APO Zoom Macro, som tipsats om ovan? Och är det någon som vet något om det kommande Pentax 55-300? Det lutar åt att det blir ett av dessa två. Priset på Pentax (ca 3000) är acceptabelt tycker jag, men om Sigmat också är bra så får jag ju en tusenlapp som kan läggas på makro eller mellanringar. ;-)

Fler tips ang. mellanringar eller billigt makroobjektiv?

En till fråga ang. Sigmas 18-50 med macro. Att det är en utmärkt normalzoom har jag hört från fler håll, men hur bra funkar macrofunktionen?

Anna xx skrev:
En till fråga ang. Sigmas 18-50 med macro. Att det är en utmärkt normalzoom har jag hört från fler håll, men hur bra funkar macrofunktionen?
Jag är inte helt säker på vilket objektiv som avses (båden 18-55 och 18-50 har nämnts) men om det är Sigma DC 18-50/2,8 EX Macro som avses så är det ju inte ett äkta makroobjektiv. Förstoringsgraden ligger på 1:3 istället för gängse 1:1. Men om man klarar sig med den förstoringsgraden så är objektivet alldeles utmärkt!

Aristoteles skrev:
Jag är inte helt säker på vilket objektiv som avses (båden 18-55 och 18-50 har nämnts) men om det är Sigma DC 18-50/2,8 EX Macro som avses så är det ju inte ett äkta makroobjektiv. Förstoringsgraden ligger på 1:3 istället för gängse 1:1. Men om man klarar sig med den förstoringsgraden så är objektivet alldeles utmärkt!

Precis, ett äkta macro blir det inte, så om du benhårt vet att du vill fotografera makro ska du naturligtvis ha ett riktigt makroobjektiv. Men kolla på lite bilder tagna med Sigmat så borde du hitta exempel på vad den klarar, det kanske räcker för dig... Tänkte själv köpa ett Sigma och byt ut kit-objektivet.

Sigmas 70-300 ger 1:2 vid 300mm, det kan vara bra att få lite avstånd till skygga insekter tex.

/J

Fuskmakro

Jag skrev om och visade bilder med Sigma 18-50/2,8 makro för ett år sen:
http://www.fotosidan.se/forum/showthread.php?threadid=75526&highlight=Sigma
Det finns div bilder och två på närgränsen för objektivet, åtminstone den på krokus är så nära man kan komma med den på 50mm. Då ligger skärpan ca 20cm från sensorn, alltså frontlins och motiv är ganska nära. Men det kanske räcker för dig / eller att prova/börja med?

Nu jämförde jag(data från Cyberfoto) med Sigma 50 makro med skala 1:1 som sägs ha 19cm närgräns, zoomen har ju skala 1:3 och sägs ha 20cm närgräns???

Hur som helst så är det roligare med större arbetsavstånd med tex Tamron 90 makro eller Pentax DA100 makro.

Tack för fler svar! Det lutar just nu åt en Sigma 70-300, så kanske jag kompletterar med ett makroobjektiv så småningom. Jag är även sugen på på Sigmas 18-50 men det får nog vänta lite.

Jag har inte kommit till skott och köpt något teleobjektiv ännu.... Men nu har väl det nya Pentaxobjektivet 55-300 kommit förmodar jag? Är det smartare att satsa på det än på Sigma? Nån som testat? :)

I den här tråden gjorde jag en liten kortpresentation av hur Sigma 18-50/2,8 (den nya) gör sig som makroobjektiv. Helt ok tycker jag, och med en enkel och billig (nåja, 72mm..) försättslins så kommer du ännu närmare. Blir ganska kort arbetsavstånd förstås, men det behöver inte vara en nackdel om du mest plåtar blommor.

Per

Per skrev:
I den här tråden gjorde jag en liten kortpresentation av hur Sigma 18-50/2,8 (den nya) gör sig som makroobjektiv. Helt ok tycker jag, och med en enkel och billig (nåja, 72mm..) försättslins så kommer du ännu närmare. Blir ganska kort arbetsavstånd förstås, men det behöver inte vara en nackdel om du mest plåtar blommor.

Per

Tack så mycket. Det lutar åt att jag börjar med att köpa telezoom, men sen ligger nya Sigma 18-50 väldigt bra till som nästa inköp! Jag är nämligen rätt sugen på att byta ut kitobjektivet också...

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar