Annons

Utrustning inför resan utomlands

Produkter
(logga in för att koppla)

Elyand

Ny medlem
Hejsan,

Ny medlem här på fotosidan, hoppas jag väljer rätt del utav forumet att lägga denna fråga på.

Nu är det så att jag skall åka karibien i feberuari, och tanken där är att jag skall "missbruka" min kamera i hopp om att ta riktigt trevliga bilder.

Jag äger idag en EOS 400d med ett "standard"objektiv, tanken är att jag skall köpa ett macro objektiv och en blix.

Jag kommer att försöka fota väldigt mycket djur/insekter samt växter när jag är där nere och skulle därför behöva råd om jag är inne på rätt spår utav val för objektiv.

De produkter jag har tänkt inhandla är:

CANON SPEEDLITE 430EX II
CANON 60/2,8 USM EF-S MACRO

Är jag helt ute och cyklar när det gäller val utav objektiv för ovanstående ändamål?

Tack på förhand.
 
CANON 60/2,8 USM EF-S MACRO

Jag skulle rekommendera att du köper ett så långt makroobjektiv som möjligt. Ett längre makroobjektiv (t.ex. Sigmas EX 150/2.8 DG) har ett längre arbetsavstånd (dvs avståndet mellan frontlinsen och objektet som du plåtar). Detta underlättar att fotografera skygga (och farliga) insekter, samt även med ljussättningen (mindre risk för att skuggar objektet). Ett längre objektiv har dessutom en snävare bildvinkel, vilket gör det enklare att styra bakgrunden.

Dock så är ett längre objektiv dyrare och större/klumpigare...

Ha en trevlig resa!

-- Nicke
 
Om du t.ex. har en 18-55 till din 400D kan det vara idé att satsa på ett längre makro som även funkar som kortare tele med bra ljusstyrka. Canon EF 100 f/2.8 Macro USM är ett fantastikt bra objektiv.

Jag köpte mitt beg inkl. UV-filter och motljusskydd för 3300kr.

430EX II är ett bra val, 430EX utan II hittar du beg för 5-600kr mindre.
 
Hej på er!

Tack för svar!

Jag har suttit och kikat lite på:

SIGMA OBJEKTIV 105/2.8 EX DG MAKRO

Skulle detta kunna vara ett bra val om jag inte vill ha ett 60 och inte gå upp på 150?

Som sagt är jag nybörjare så alla råd är välkomna :)
 
I nummer 7 årgång 2007 av tidningen Foto, så hade dom ett mycket stort test av makroobjektiv. Jag föreslår att du kollar med ditt bibliotek eller köper testet på Fotos hemsida (kostar 15 SEK). Så har du mycket intresant läsning om makroobjektiv.

-- Nicke
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.