Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Utrustning inför resa

Produkter
(logga in för att koppla)

Linus Kilander

Avslutat medlemskap
I sommar ska jag iväg på en tio veckors resa till bl.a. Japan och Kina. Kommer nog att som längst vara utan tillgång till dator i två - två och en halv vecka. Har insett att man behöver köpa lite utrustning inför resan i form av minneskort, batterier och "extern lagring".

Fotar i RAW med min 350D, filerna brukar snitta på ungefär 8 MB. Har i dagsläget ett 2 GB minneskort. Har tänkt att köpa till ett eller två 8 GB kort. Räcker ett eller ska man köpa två?

Lite samma fråga där vad avser batteri, ska man nöja sig med ett extra eller satsa på två?

Är det något annat jag bör införskaffa?

Försöker ju spara in på utgifterna nu innan för att kunna spendera mer under resan :)
 
Multikontakt så du kan ladda batterierna. Vet ej hur det ser ut i Japan/Kina fast det köper du nog enklast på plats.

Sen kan det vara lurigt att köpa minneskort i Kina.
 
Jag har en liten 40GB bärbar hårddisk som man helt enkelt kan koppla en kortläsare på och föra över alla bilder från kortet. Skitbra när man inte har tillgång till någon dator. (minneskort har en tendens att ta slut fort när jag fotar... två veckor vet jag inte om jag skulle klara av utan att ha laptoppen med mig =).
 
Internet cafe hittar man lite överallt som kan hjälpa till att tömma minneskortet och bränna ner till CDR för en liten summa. Göm inte att ta med USB kabeln. Själv hadde jag lite problem att tömma mitt 4gb SD minne i Egypten för läsaren klarade inte av SD minne som var större en 2GB men jag hadde med USB kabeln som löste detta.
 
Läste i en bok nyligen att det är bättre att ha fler fast mindre minneskort än få stora om något minne bli korrupt. Finns ju recovery-program, men inte när man är i Kina/Japan...
Det är inte kul att mista hela sitt minneskort utan att ha med sig ett extra när man är ute. För att inte tala om oron att inte kunna rädda bilderna.

Sen tror jag att ett extra batteri räcker. Ett som du har på laddning och ett som du har i kameran. Har räckt för min kompakt på mässor och resor.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.