Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Utrustning för nybörjare

Produkter
(logga in för att koppla)

swordsman

Aktiv medlem
Hej alla som läser!

Planerar köpa mig en utrustning och sätta igång att plåta med digital systemkamera, och behöver därför lite tips. Har tidigare mest fotograferat med en simpel digitalkamera och tänkte nu köra lite mer seriöst och lära mig fota "på riktigt" (om än på amatörnivå!). Utrustningen är avsedd att användas för foto av alla möjliga objekt (vill lära mig och prova mig fram!) och mer specifikt till att fotografera idrott (rally!).

Efter en del övervägande har jag konstaterat att Nikon D70 nog passar mig bättre än Canon EOS 300D (valet stod mellan dessa).

Pengarna är viktiga, vill inte lägga _för_ mycket på utrustningen som nybörjare (eftersom jag kanske ändå inte kommer att "finlira" så extremt mycket i början) även om jag vill ha en bra "grund".

Jag vill gärna ha hyggligt bra zoom, och har funderat på att köpa kamerahus i paket med ett 28-80mm objektiv, och till detta sedan köpa ett Sigma 55-200mm. Är detta vettigt? Vilka fördelar har Nikkor 18-70 som säljs i paket med huset framför 28-80 varianten? Är det värt ca 1700 kr extra för en nybörjare? Och hur bra är 55-200mm objektivet?

Slutligen tänkte jag köpa mig ett Sandisk Ultra2 512 MB compactflash. Jag har fått höra att detta är snabbare än "vanliga", och passar bra till en snabb kamera som D70. Stämmer det?

Den som vill ge allmänna tips om utrustning i övrigt är mer än välkommen :)

Tack på förhand!
 
Compact Flash Ultra II är ett utmärkt val.
Däremot vet jag inte om Sigma 55-200 är så bra, har hört att den inte är så värst skarp.
 
Fördelen med 18-70-optiken är att du fortfarande har vidvinkel. Med croppingen blir det motsvarande 27-105mm. Med sigmaoptiken på 28-80m får du motsvarande 42-120. 42mm är inte någon vidvinkel att tala om.
 
Tack för svaren. Det är väldigt givande som nybörjare att få höra olika åsikter. Svårt att ta ställning själv!

Lite fler frågor:

Läste en diskussion här på forumet ang. fullsensor-kameror, och att DX-objektiven skulle vara oanvändbara då. Är detta en anledning till att inte köpa ett DX-objektiv, utan hellre ett Sigma eller något annat "icke-dx-alternativ"?

Borde man köpa något filter eller liknande? Har förstått att det är ett billigt och bra skydd för objektivet. Med D70+18-70-paketet följer det med ett filter. Räcker detta?

Slutligen... Någon som vet någon affär (som säljer på postorder) som har D70+18-70 paketet hemma?
 
Okej, sorry, är ny på det här som sagt. Motljusskydd står det visst att det följer med (scandinavianphoto.se). Vad är det?
 
Du har säkert sett motljusskydd flera gånger, de sitter längst fram på objektivet. En del är helt runda (som en svagt konad cylinder), andra har utskurna hörn.

De fungerar ungefär som en skärmmössa och reducerar ströljuset i bilderna.
 
Det stämmer att DX-optikerna inte kommer att fungera något vidare på fullsensorkameror. Det kommer att bli väldigt mycket vinjettering.
Vad jag hört kommer Nikon att satsa på sensorer i APS-format i framtiden. Hurvida det stämmer eller om det verkligen kommer att bli så vet jag inte dock.
Jag har själv resonerat som så att jag skaffar D70 med kitoptiken, då den är tämligen prisvärd och ger ett bra "standardomfång". Kompletterande objektiv kommer nog däremot att bli "vanliga" objektiv.

Ang. filter så kan man köpa en UV- eller Skyligt-filter för att skydda frontlinsen om man vill. Skylight ger en svag varmton av bilden.

Polfilter kan åxå vara användbart, men du kommer säkert att ha fullt upp med att lära dig kameran till att börja med, så det kan du ju köpa till senare om du tror att det är något att satsa på.
 
Så var det beställt, och nu är plånboken gapande tom... Läskigt!

Det blev iallafall:

- D70 hus med 18-70 DX (paket)
- CompactFlash Ultra II 512 MB
- PC-card kortläsare
- UV-filter

Tack till alla som hjälpt mig. Det var värdefullt, varje svar! Nu hoppas jag grejerna kommer snabbt så jag kan börja lära mig, och tar under tiden tacksamt emot varje fototips jag kan få...!
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.