Annons

Utrustning för Nybörjare!

Produkter
(logga in för att koppla)
Hejj!
Ny här på fotosidan.
Skulle vilja ha eran hjälp eftersom jag är på väg att köpa min första systemkamera, nu och äntligen börja fota.
Jag undrar om vilken typ av Canon produkt som jag kollat på är bäst för mig!?
Canon EOS 40D eller Canon EOS?
Samt vilka objektiv man ska satsa på.
Tänkte köpa begagnat, så har ni tips på vad man ska kolla på? så kom gärna med dessa till mig.
Jag tänker fota allt från vanliga bilder till mer action och porträtt!
Tack på förhand
Zander!

Tjena! Välkommen till forumet och fotovärlden :)

Det framgår inte riktigt vilka två kameror du väger emellan, men inom begagnat skulle jag säga eos 50D! 40D börjar bli lite gammal nu, och 50D ligger rätt i pris!

Objektiv är det svårare med.. ta inte det billigaste skitet du hittar, utan läs på ordentligt, läs tester, ta reda på vad olika saker betyder och ta reda på vad du vill göra med objektivet!

Action och porträtt.. där skulle ett helt vanligt 70-200mm fungera riktigt bra.. canons EF 70-200 f/4 L är inte alls dyrt begagnat och det sparkar röv hela dagen lång!

Sedan kan det vara fint med ett vidvinkelobjektiv också.

ofta hör man folk tala om den gyllene trion eller nåt liknande och det är faktiskt ganska vettigt.. det innebär ungefär att man har tre objektiv som täcker allt från vidvinkel till telezoom
till exempel ett 10-22mm ett 24-70mm och ett 70-200mm

Det kan vara svårt att få ihop pengar till alla samtidigt.. men för en nybörjare rekommenderar jag att satsa på ett objektiv som fungerar till allt möjligt.. dvs något i stil med 24-70 eller kankse ett 15-85 eller liknande!

Tja Mikael!
Ja jag har vägt mellan allt från 400D-550D samt 40D.
Nu blev ja förbryllad igen då du sa 50D hehe..
Men jag har en lite begränsad budget för tillfället till typ 5000-6000 kronor.
Men enligt recensioner på nätet så rekomenderar de flesta 40D så nu när du säger 50D får jag kolla på den med ;=)
Har fått tipps om 1000D och 1100D med och de ligger ju riktigt bra i pris just nu tycker jag.
Har du nån åsikt om detta då!?
Tack för svaret!
/ Zander

Okejokej!
om budgeten ligger där hade jag försökt hitta nåt komplett med objektiv!

då blir 50D för dyr! 50D är uppföljaren till 40D!

Jag hade nog tagit 40D före en 400/450. Men sensorn i 550D är faktiskt riktigt bra.. dock vet jag inte vilken av 40D och 550D som hanterar höga ISOtal bäst..

Jag hade i alla fall nog satsat på en 40D med objektiv. Det är en bra start och något att växa ett tag med.. och du lägger int eut en förmögenhet, så att när du har råd och känner att kameran begränsar dig gör det inte lika ont att byta upp sig!

Du ska helt o hållet ignorera 1000/1100D.. Man växer ur dom för snabbt jämfört med priset, och dessutom är dom för små.. även en kvinna med mindre händer hade kännt att den var obekväm/för liten!

Canons range kan ganska lätt tolkas såhär: färre siffror=bättre/större
40D är två generationer gammal nu, men den står sig fortfarande väldigt bra! och den är bekväm att hålla jämfört med 550/1000D!

inte alls kollat åt nikonhållet?

Det som JAG anser är viktigt i en kamera är:
1 ergonomi(hur är den att hålla? sitter knapparna på logiska ställen?)
2 ISO-kapabilitet. hur brusiga blir bilderna vid höga ISOtal?
3 Hållbarhet: kan jag ta med denna kamera vart som hellst utan att vara rädd för att stöta emot något, eller få damm/vatten inuti kameran?

Hejj!
Ny här på fotosidan.
Skulle vilja ha eran hjälp eftersom jag är på väg att köpa min första systemkamera, nu och äntligen börja fota.
Jag undrar om vilken typ av Canon produkt som jag kollat på är bäst för mig!?
Canon EOS 40D eller Canon EOS?
Samt vilka objektiv man ska satsa på.
Tänkte köpa begagnat, så har ni tips på vad man ska kolla på? så kom gärna med dessa till mig.
Jag tänker fota allt från vanliga bilder till mer action och porträtt!
Tack på förhand
Zander!

Jag köpte ett paket i April, begagnat med en EOS450D, Två kitobjektiv (EF-S 18-55 & 55-250) + ett EF 50/1,8 samt batterrigrepp, allt för 5500:- Detta har jag sedan kompletterat med ett EF100 1:1 Macro, saknar bara ett riktigt vidvinkel....

Kollade snabbt här på Fotosidan och hittade
http://www.fotosidan.se/classifieds/view.htm?ID=178074
http://www.fotosidan.se/classifieds/view.htm?ID=177378

Som jag nog hade tittat på om jag skulle köpa idag.

Det råd jag har fått är att man klara sig med en ganska "enkel" kamera och
om man köper bra objektiv senare kan man alltid byta kamerahuset men behålla objektiven.
För min del så räcker 450:an ritigt långt så som det är nu, då jag har mycket kvar att lära ;-)

Lycka till /Jan

Aha!
Nu har jag fått lite råd och tips och de lutar åt att köpa kamera snart så jag kan sätta igång..
Tack för feedback och hjälpen Mikael!
/ Zander!

Hej Jan!
Va roligt att du hittade ett kamerapaket som du verkar nöjd med och tack för feedback och hjälp.
Nu har jag ju lite att gå på menar jag...
/Zander!

Okej nu e det klart!

Äntligen en kameraväska att växa i.

Det blev en Nikon D300 med diverse tillbehör..

Så nu är det bara att börja fotografera, som jag längtat efter.

Ska bara ta mig igenom deras fotobibel först om kameran ;)

Tack för all feedback som jag fått..
Nu kör vi, full fart framåt...

Zander

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar