Annons

Utrustning för Inredning? - Nikon

Produkter
(logga in för att koppla)

Moksha

Ny medlem
Hej!

Jag vill utveckla mitt företag nu och har bestämt mig för att byta upp mig från en enkel kompaktkamera till en fotoutrustning. Jag jobbar med att köpa och sälja gamla föremål och att inreda hemma hos folk. Tanken är att jag ska bli duktig på att göra mer ´spännande´ inspirationsfoton för hemsida och även kanske kunna fotografera inredning hemma hos kunder för en portfolio.

Fotona kommer främst vara avsedda för internet men kan eventuellt vara tänkt för tidning /mäklare.

Jag har tittat på väldigt många alternativ och läst mycket här på forumet om denna slags fotografering. Som jag förstår det behövs inte den värsta kameran för ändamålet.
Jag vet att det har med bra objektiv och stativ att göra och som jag även förstått det blixtar.

Jag har tittat lite på Nikon D90 men att köpa ett dyrt objektiv till som tex. 14-24/2,8 eller 24-70/2,8 och sedan även komplettera med ett macro för att få dessa snygga detaljbilder, 60/2,8

Jag tänker att jag vill lägga pengarna på bra objektiv för att senare kunna byta upp mig till en D700.

Frågan lyder:
1) Känns detta som en bra början på fotoutrustning? Tänker jag rätt?
1a) Finns det någon bra och billigare vinvinkel om man inte skulle välja 14-24/2,8?
2) Jag vill köpa ett stativ med vattenpass för att få raka bilder. Vilket stativ?
3) Blixtar. Vilken blixt, vad ska jag montera den på..?

Tack på förhand!
 
Senast ändrad:
Tänk på att 14-24 o 24 - 70 är Fx objektiv,

Så du får slå på 1,5 på brännviden,

Så 14 - 24 blir 21 - 36 på en DX, Så du tänker på det.
 
Jag tycker att det låter som en dyr men perfekt kombo, om syftet är att både få det bästa idag samt det det bästa "i morgon" när byte till D700 blir aktuellt.

Jag skulle dock inte begränsa mitt val av stativ/stativhuvud till de som har vattenpass inbyggt, då små vattenpass avsedda för montering i blixtskon finns att köpa för en spotstyver och får rum i fickan.

/K
 
Om jag vore du, skulle jag köpa en d90 med 18-105 och kolla om inte den brännvidden räcker. Det gör den ofta, om utrymmena inte är alltför trånga.

Beträffande stativ är det en avvägning mellan vikt och stablitet, om man inte köper mycket dyrt. Många (inkl jag) tycker om Manfrotto 055, som är stabilt men lite tungt. Om man vill ha en kula eller trevägshuvud på ett stativet är en smaksak. Jag gillar att kunna mikrosjutera, så jag har ett trevägshuvud. Stativ med vattenpass gör bara nytta om man kör utan stativhuvud.

Satsa lite pengar på blixt. Nikons 600,700,800,900 är bra allihop.

Per.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.