Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Utrustning för att fota som i en CSI-serie

Produkter
(logga in för att koppla)

PeterWem

Aktiv medlem
Såg en tråd för längesedan om någon som moddat/filtrerat sina speedlites till att enbart sända ut IR-ljus. Jag hittar inte den tråden.

Vad jag är nyfiken på är vad polisen använder för alternativa fotometoder för att fotografera en brottsplats. Jag är även intresserad av var man kan köpa IR-filter till blixtar och var man kan köpa UV-lampor (blixtar?) som kan fungera inom UV-fotografering. Även ett UV-filter som enbart släpper igenom UV-ljus.
Vad jag vet sitter det inget UV-filter framför digitalkamerasensorn, utan det är sensorn i sig som är dålig på att fånga upp UV-ljus samt att glaset i objektivet hindrar UV-ljuset.

Senast ändrad:
Jag arbetar som fotograf på en teknisk rotel och plåtar en hel del precis som dom gör på tv. IR och UV används ibland men inte alltför ofta. IR är väldigt bra på att detektera blod då det blir svart och står ut snyggt mot tex mörka textilier som blir ljusare i IR-belysning. Men det är inte säkert att det blir det, man får prova sig fram. Då använder man en IR-känslig kamera och ett filter som bara släpper genom IR. UV används ganska sällan, man kör oftare med ljus med 445nm våglängd (blått) och sen ett gult filter på kameran. Just 445nm får de flesta kroppsvätskor (förutom blod) att fluorescera och genom att använda det gula filtret tar man bort allt synligt ljus förutom just fluorescensen. Detta förutsätter att man jobbar i ett mörkt rum. Att fota reflekterat UV-ljus är dock en ganska speciell och spännande historia men förutsätter lite speciella filter. Det finns ett Holländsk firma som jag inte kommer ihåg vad den heter som jobbar med filter och annat för astronomi som har bra grejor som går att anpassa för vanliga kameror. Jag har plockat bort filtret som sitter framför sensorn på en Canon 1D och det blir ganska häftiga bilder när man med hjälp av filter börjar välja vilken del av spektrat man vill fånga. :)

Dom blå lampor vi använder börjar på dryga 20 000 kr i pris och sen går det uppåt. Det mesta i den här genren kostar rätt duktigt även om jag med hyffsad framgång testat med ficklampor för både UV och IR från dealextreme.com. Blixtar är det dåligt med utan man får mörklägga och köra med långa slutartider.

Hmm, lite virrigt blev det men lite svar på dina frågor i alla fall. :)

Jag arbetar som fotograf på en teknisk rotel och plåtar en hel del precis som dom gör på tv. IR och UV används ibland men inte alltför ofta. IR är väldigt bra på att detektera blod då det blir svart och står ut snyggt mot tex mörka textilier som blir ljusare i IR-belysning. Men det är inte säkert att det blir det, man får prova sig fram. Då använder man en IR-känslig kamera och ett filter som bara släpper genom IR. UV används ganska sällan, man kör oftare med ljus med 445nm våglängd (blått) och sen ett gult filter på kameran. Just 445nm får de flesta kroppsvätskor (förutom blod) att fluorescera och genom att använda det gula filtret tar man bort allt synligt ljus förutom just fluorescensen. Detta förutsätter att man jobbar i ett mörkt rum. Att fota reflekterat UV-ljus är dock en ganska speciell och spännande historia men förutsätter lite speciella filter. Det finns ett Holländsk firma som jag inte kommer ihåg vad den heter som jobbar med filter och annat för astronomi som har bra grejor som går att anpassa för vanliga kameror. Jag har plockat bort filtret som sitter framför sensorn på en Canon 1D och det blir ganska häftiga bilder när man med hjälp av filter börjar välja vilken del av spektrat man vill fånga. :)

Dom blå lampor vi använder börjar på dryga 20 000 kr i pris och sen går det uppåt. Det mesta i den här genren kostar rätt duktigt även om jag med hyffsad framgång testat med ficklampor för både UV och IR från dealextreme.com. Blixtar är det dåligt med utan man får mörklägga och köra med långa slutartider.

Hmm, lite virrigt blev det men lite svar på dina frågor i alla fall. :)
Väldigt informativt. IR har jag en hel del hum om när det kommer till kameran, men inte när det kommer till blixtarna. Eftersom jag har ett IR-blockerande filter vid sensorn tar det 30 sekunder att exponera i solsken. Frågan är om man kan bättra på denna tid genom att blixtra på med en vanlig speedlite, eller om man behöver en äldre blixt som släpper ifrån sig mer IR.

När det kommer till UV-foto läste jag att man på ett halvbra sätt skulle kunna använda äldre optik (m42-fattning i mitt fall). Detta tillsammans med en UV-lampa under lång exponering. Jag är inte beredd att lägga 30000 på ett objektiv gjort av kvartsglas.

Det går riktigt bra att fota UV utan specialobjektiv i kvartsglas. Men alla gluggar funkar inte lika bra, generellt är att dyrare funkar bättre tyvärr. Det man får vara uppmärksam på är att skärpan hamnar lite förskjutet jämfört med foto i synligt ljus. På äldre objektiv fanns det ofta en markering för var "IR-skärpan" hamnade på avståndsskalan.

Vad gäller extra ljus så använder inte jag det, jag har ju kontrollerade miljöer och kör med stativ och långa tider. Samt att jag då har en modifierad kamera att tillgå. Sen ska man inte glömma att Lomo har börjat sälja en kopia på Kodaks Aerochrome som är en IR-färgfilm. Funderar skarpt på att beställa några rullar bara för att det är kul. Kan vara något till sommaren att veva igång bladaren med IR-film. UV-reflektion funkar väldigt bra att fota med film.

Bl a Nikon har gjort speciella blixtar för det här och dom finns fortfarande att få tag på på begmarknaden. Lite mer om blixtar finns på http://www.ultraviolet-photography.com

En hel massa länkar till ämnet hittar du på http://www.beyondvisible.com/BV6i-links.html

Många länkar där som var döda, och Lumos IR-färgfilm jobbar väl inte mot IR alls utan försöker bara efterlikna det?

Finns det någon butik i Sverige som säljer UV-filter, d.v.s. filter för UV-ljus som blockerar synligt och IR?

Många länkar där som var döda, och Lumos IR-färgfilm jobbar väl inte mot IR alls utan försöker bara efterlikna det?

Finns det någon butik i Sverige som säljer UV-filter, d.v.s. filter för UV-ljus som blockerar synligt och IR?

Kanske stämmer med deras film, jag bara såg det som hastigast och tyckte det lät kul. Det går att kombinera två vanligare filter för att uppnå samma effekt som ett riktigt UV-filter med hyggligt resultat. Kommer inte ihåg vilka det var men jag borde ha det sparat någonstans. Återkommer om jag hittar det.

Man använder båda varianterna faktiskt. Det vanligaste är att man vill plåta fluorescensen från UV-ljuset. Men riktigt ballt blir det när man fotar reflekterat UV-ljus och tar bort allt annat. Kan användas för att dokumentera muskulära skador som slutat synas för flera månader sedan och t ex förfalskningar. Bläck som ser lika svarta ut båda två kan bete sig helt olika i UV-spektrat och man kan därför påvisa att delar av t ex en text har blivit ändrad.

Lånar tråden och hoppas det är OK?

Robert vet inte om Du fick mitt mail om så vore det uppskattat om Du har lite förslag på mina frågor i det.

Behöver dock tips på var jag kan få tag på sådana referenslinjaler modell vinkelhake som används att lägga bredvid föremål som ska fotas i tex CSI serierna för att se verklig storlek, visst man kan använda ett känt föremål som en tändsticksask eller liknande men jag vill gärna ha såna och helst slippa tillverka dem själv.

Så var kan man få tag på sådana i lite olika storlekar beroende på vad som ska fotas, gärna länk?

Jag såg ditt mail, har bara inte hunnit skriva ett vettigt svar än vilket jag tyckte frågan förtjänade. :)

Linjaler för foto beställer vi från http://www.bvda.com/ktm/index.html har jag för mig.

Och det är vettigt att ha proffsiga linjaler med i bild för att visa på skalan och inte använda föremål med känd storlek. Har man slängt in en snusdosa som "skala" så ser det rätt taffligt ut och genast ifrågasätts kompetensen hos hela den grupp som arbetat med ärendet som bilden hör till. Inte medvetet men så funkar de flesta av oss lite grann. Så vill man bli tagen på allvar så gäller det att förmedla i bilden att man tar det på allvar.

Jag såg ditt mail, har bara inte hunnit skriva ett vettigt svar än vilket jag tyckte frågan förtjänade. :)

Linjaler för foto beställer vi från http://www.bvda.com/ktm/index.html har jag för mig.

Och det är vettigt att ha proffsiga linjaler med i bild för att visa på skalan och inte använda föremål med känd storlek. Har man slängt in en snusdosa som "skala" så ser det rätt taffligt ut och genast ifrågasätts kompetensen hos hela den grupp som arbetat med ärendet som bilden hör till. Inte medvetet men så funkar de flesta av oss lite grann. Så vill man bli tagen på allvar så gäller det att förmedla i bilden att man tar det på allvar.

Då väntar jag på svaret och tackar för att Du tycker den förtjänar lite möda, en förklaring jag har all respekt för.

Precis så kände jag med och ska kolla på länken och skaffa något lämpligt, tack för tipset.

Nu har jag fått mina vinkellinjaler från KTM så ett problem löst, nu behövs lite praktik också så blir det nog bra.

Nu har jag fått mina vinkellinjaler från KTM så ett problem löst, nu behövs lite praktik också så blir det nog bra.

Törs jag fråga vad du ska fotografera med dessa linjaler? :)

/afe som någonstans i gömmorna har en rulle linjaltejp sedan tiden på Västeråspolisens tekniska rotel

Törs jag fråga vad du ska fotografera med dessa linjaler? :)

/afe som någonstans i gömmorna har en rulle linjaltejp sedan tiden på Västeråspolisens tekniska rotel

Törs törs man väl alltid men ett exakt svar kan jag inte ge, mer än att det gäller fotodokumentation av olika skador på människor som underlag för medicinska bedömningar och beslut.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar