Annons

Utrustning Afrikasafari

Produkter
(logga in för att koppla)

Brav

Aktiv medlem
Hej!
Har nu bokat ”mitt livs resa” – en 12-dagars jeepsafari i Kenya och Tanzania. Problemet är vilken fotoutrustning som är lämplig. Får troligen inte råd att åka en andra gång så det måste bli rätt första gången.
Följande har jag redan tillgängligt:
- 30D hus
- 5D II hus
- 400/5.6
- 300/4 L IS
- 70-200/4 L IS
- 17-40/4 L
- 50/1.4
Fordonet har s.k. pop up roof och stativ är naturligtvis uteslutet, så det är bean bag som gäller. Stativ tar jag ändå med. Det kan ju användas vid fotografering på lodgerna.
Funderar på att lämna 400/5,6 hemma eftersom det saknar IS och jag inte är så säker på handen. Alternativet är att köpa ett nytt hus (30D har för dåliga brusegenskaper etc.), ex 70D med cropfaktor 1,6 och använda mitt 300/4 L IS. Jag får ju då en brännvidd på 480 MED IS. De andra linserna, eller någon av dem, kan jag då sätta på min 5D II.
Fördelen med en 70D och min 5D II är också att de tar samma batteri, dock inte samma minneskort.
Vad tror ni om den här kombinationen?

Mitt val

Jag skulle köra 400:at på 5D och köpt till en Kenko 1,4 DGX (Mycket väl fungerande AF med den kombon). Sedan skulle jag köra 70-200 på crophuset (70D eller beggad 7D). Jag skulle även ta med 30D som backup och ha ett kortare objektiv satt på denna ifall jag ville ta några snabba skott utan att behöva byta objektiv då det ibland kan vara dammigt och stressigt! 300:at fick vara hemma då IS:en på denna inte är så super och det ofta är bra ljus. (halvtimmen morgon och kväll då det är gryning/skymning klarar man lätt med bönpåse eller annat stöd.)

Hej!
Har nu bokat ”mitt livs resa” – en 12-dagars jeepsafari i Kenya och Tanzania. Problemet är vilken fotoutrustning som är lämplig. Får troligen inte råd att åka en andra gång så det måste bli rätt första gången.
Följande har jag redan tillgängligt:
- 30D hus
- 5D II hus
- 400/5.6
- 300/4 L IS
- 70-200/4 L IS
- 17-40/4 L
- 50/1.4
Fordonet har s.k. pop up roof och stativ är naturligtvis uteslutet, så det är bean bag som gäller. Stativ tar jag ändå med. Det kan ju användas vid fotografering på lodgerna.
Funderar på att lämna 400/5,6 hemma eftersom det saknar IS och jag inte är så säker på handen. Alternativet är att köpa ett nytt hus (30D har för dåliga brusegenskaper etc.), ex 70D med cropfaktor 1,6 och använda mitt 300/4 L IS. Jag får ju då en brännvidd på 480 MED IS. De andra linserna, eller någon av dem, kan jag då sätta på min 5D II.
Fördelen med en 70D och min 5D II är också att de tar samma batteri, dock inte samma minneskort.
Vad tror ni om den här kombinationen?

Ingen 100-400? Det är inte kul att byta objektiv och du kanske inte hinner.

.... (halvtimmen morgon och kväll då det är gryning/skymning klarar man lätt med bönpåse eller annat stöd.)

Det är denna tid man tar de bästa bilderna.

Jag skulle köra 400:at på 5D och köpt till en Kenko 1,4 DGX (Mycket väl fungerande AF med den kombon). Sedan skulle jag köra 70-200 på crophuset (70D eller beggad 7D). Jag skulle även ta med 30D som backup och ha ett kortare objektiv satt på denna...

Låter vettigt, om man orkar med tre hus. Annars vore 100-400 på en 70D och normalzoom på 5D en utmärkt combo.

Jag skulle göra som Tony skriver. Men lämna stativet hemma. Jag släpade på ett i Kenya i september, använde det på 1 bild:). Ta med dubbla beanbags så kan du ha en på varje sida i bilen. Den idealiska optiken tror jag är ett 100-400 i kombination med ett ljusstarkt 300:a.
Jag hade köpt en beg 7D de går att hitta ganska billigt nu.
Bitvis är det ganska dammigt så man vill undvika att byta optik i det längsta.

Tack alla för era värdefulla råd. Glömde skriva att jag redan har Canons 1.4 II.
100-400 + 70D överskrider tyvärr min budget, men visst vore en zoom värdefullt för att inte riskera missa på olika avstånd.
Resan blir av i juli, så jag får kanske träna hårt med 400/5.6 med stöd fram till dess. Om det nu är det optimala valet av objektiv näst 100-400.

Hur ofta åker man på sån safari?

Han säljer den lämpligen sen hemma igen om budgeten är trång. Har den köpts begagnat blir kostnaden minimal.

Ola
Har haft det i tankarna också och har en annons på Fotosidan ute efter ett beg. 100-400. Det som gör mig lite tveksam är den skiftande skärpan på det här objektivet.

Om du inte ska komplettera utrustningen så tycker jag att du tar med 70-200/4, 400/5.6 och 17-40/4. Eventuellt 50/1.4 också, men bara om du har gott om plats i fotoryggsäcken (som du måste ta som handbagage).

Ta med båda kamerahusen. Det vore väldigt tråkigt att inte ha en reservkamera om huvudkameran går sönder.

Anledningen till att jag föreslår att du ska ta med 400/5.6 istället för 300/4, trots att det senare har bildstabilisering, är att du oftast kommer att fotografera med stöd. Bildstabiliseringen är förvisso alltid en fördel, men ingen avgörande i din situation. Brännvidd kan man däremot aldrig få för mycket av på en safari. (Fast ibland vill man ha kortare, och då kommer 70-200/4 väl till pass.)

Som huvudkonfiguration skulle jag sätta 400/5.6 på 30D och telezoomen på 5D. Det är väldigt trevligt att slippa byta objektiv ute på en game drive. Det dammar som tusan ibland, och ofta hinner man inte byta objektiv innan motivet har försvunnit.

Stativ skulle jag lämna hemma. Inte ens ett enbensstativ fungerar speciellt bra att fotografera med i en bil.

Eftersom du ska åka i en bil med taklucka så kommer du antagligen att stå upp och fotografera ur luckan den mesta av tiden, och då är det bättre med en trekantig "groundpod" med gummifötter än en beanbag. Groundpoden kan sitta kvar på objektivets stativfäste hela tiden och följa med när man byter sida i takluckans öppning. (Två fötter på taket och en innanför kanten, så står den stadigt).

Ha ingen fotoutrustning i incheckat bagage. Inte ens laddare, laddarsladdar och stickproppsadaptrar. Om den incheckade väskan kommer på avvägar så kan du vara utan fotograferingsmöjligheter i flera dagar, och i värsta fall bli av med utrustning permanent.

Och en blixt om du vill fotografera på lodgen kvällstid.

Lite tips eftersom jag precis själv var på safari i Tanzania och längre söderut.
Dubbla kamerahus absolut. Jag drabbades av det värsta och hade bara ett hus.
På själva safarin = gamespotting använde jag 300 mm 90% av tiden men plötsligt kommer geparder mm vandrande precis förbi bilen och då vill man verkligen kunna zooma ner till max 100 mm.

Dagtid är det så bra ljus att ljuskänsliga objektiv knappt behövs. Skymningen är mycket kort vilket innebär att man inte hinner med så många bilder i detta ljus.

Däremot har man ofta nightdrive på många ställen. I mörkret dyker plötsligt lejon, leoparder mm upp och man kan få fantastiska bilder om de är tillräckligt nära och man har en kraftig blixt. Med inbyggd blixt lyckades jag få 2 av 200 bilder acceptabla. Kan vara värt att strunta i fotograferandet på natten och bara njuta av upplevelserna.

Om du vill ha bilder på annat än safari t.ex. folkvimlet i byar och städer eller längs vägen skall du försöka vara diskret. En kompaktkamera kan vara värt att överväga. Inte att rekommendera att ta bilder på Masaier eller muslimsk befolkning utan att fråga. Många gör det dock ändå.

Tack Per och Patrick för de senaste tipsen.
Alla råd och erfarenheter är guld värda för en förstagångsresenär.

Min senaste konfiguration, som säkert hinner ändras till sommaren, är ett nytt 7D-hus med 400/5.6. På min 5D II mitt 70-200/4 L IS. Det ena huset med 50/1.4 eller 17-40/4 kan jag ju ha över axeln vid incheckningen. Då får kanske mitt 300/4 L IS också plats i fotoväskan om jag inte skulle trivas med 400:an.
Två batterier till varje kamera.

Satsar på en drös CF-kort och ingen back up. Lämnar aldrig fulla kort utan uppsikt. Testar funktionen på nya kort ett tag hemma. Har hittat Kingston Ultimate 266 32GB för 250 SEK. Inte det snabbaste kortet men jag tror jag klarar mig med dessa. Det är alltid ett övervägande mellan pris och antal GB.

Jag funderade ett tag på att ta med min 10" laptop och två externa minidiskar på vardera 500GB som back up. Men platsen i handbagaget är tyvärr begränsad. Det kan ju vara bra med ett ombyte kläder däri också om bagaget blir försenat/kommer bort.

Har inte provat det själv med det nya Tamron 150-600/6.3 skall ju ge bra bilder. Med det kan även fullformataren användas med bra räckvidd. Kanske två 5D då med därmed samma minneskort etc.?

Min senaste konfiguration, som säkert hinner ändras till sommaren, är ett nytt 7D-hus med 400/5.6. På min 5D II mitt 70-200/4 L IS. Det ena huset med 50/1.4 eller 17-40/4 kan jag ju ha över axeln vid incheckningen. Då får kanske mitt 300/4 L IS också plats i fotoväskan om jag inte skulle trivas med 400:an.
Ja, så har jag gjort vid några tillfällen då ryggsäcken har vägt mer än handbagaget får väga. En jacka med rejäla fickor kan också användas för att stoppa objektiv och andra tillbehör i.

Jag har sällan problem med att handbagaget är större än tillåtet (antagligen för att jag har kollat det i förväg och inte tar en ryggsäck eller väska som är för stor :), men viktgränsen är ofta svår att inte komma över. Då är jackor och västar med stora fickor väldigt bra att ha.

Satsar på en drös CF-kort och ingen back up. Lämnar aldrig fulla kort utan uppsikt. Testar funktionen på nya kort ett tag hemma. Har hittat Kingston Ultimate 266 32GB för 250 SEK. Inte det snabbaste kortet men jag tror jag klarar mig med dessa. Det är alltid ett övervägande mellan pris och antal GB.
Man tar ju en risk med att inte ha en backupenhet, men jag har aldrig haft med någon på resa, utan gjort som du. På en safari är dessutom risken rätt liten att bli rånad så det finns ingen jättestor anledning att ha en backup på hotellrummet (el. motsvarande).

Jag funderade ett tag på att ta med min 10" laptop och två externa minidiskar på vardera 500GB som back up. Men platsen i handbagaget är tyvärr begränsad. Det kan ju vara bra med ett ombyte kläder däri också om bagaget blir försenat/kommer bort.

Om incheckat bagare blir försenat eller kommer bort så är ersätter normalt flygbolaget inköp av ersättningskläder, så jag brukar inte bry mig om att ha kläder i handbagaget.

istället för bönpåse

Jag har precis kommit från en safari-resa till Tanzania och vill bara tipsa om att det går utmärkt att använda en resekudde istället för bönpåse. Den kan du dessutom ha på planet. Inte en uppblåsbar utan en med små lätta frigolitkulor i eller vad den nu är fylld med. Jag hade 100-400mm objektiv med mig och det fungerade klockrent. Trevlig resa! //Bee

Gjorde bussresa förra året i Namibia, Botzwana och Zimbabwe. Det mesta är sagt vad som behövs - två hus med olika objektiv, du hinner inte byta och det dammar. Samma sak gäller nog även bean bags. Djuren lär ju inte dyka upp vinkelrätt från din plats i jeepen, det blir också ett extra moment som tar tid och din granne framför eller bakom kanske inte uppskattar en bönpåse på axeln ;-). Skaffade själv ett 100-400L till resan och ångrade inte ett ögonblick, men är budgeten begränsad så är den. Glöm inte blåsbälgen så du kan hålla hus och objektiv rena.

Oftast har man gott om tid.......

Den vanligaste situationen på safari är att man kommer fram till djur, som håller på med sina vanliga bestyr i lugn och ro och utan att bry sig om att det dyker upp bilar från höger och vänster. Eftersom förarna har radio eller telefonkontakt med varandra, så är man vanligtvis inte först fram till intressanta fotoobjekt och skulle man vara det så får man bara njuta en kortare stund. Sedan får man vänta tills djuret behagar vända huvudet åt rätt håll eller gör något annat intressant. Det förekommer förstås jakt på bytesdjur, men då ska man ha en väldig tur om man är i närheten. Ett fast långt tele plus en zoom på 70-200 funkar bra. 70-200 funkar ju ockå till landskapsbilder. Men glöm inte att också fota på flygplatser och lodger, och medresenärerna vill man ju också med sig hem på minneskortet. De här runtomkringbilderna är helt nödvändiga om man efter resan vill plocka ihop ett intressant bildspel. Så en liten enkel kompaktkamera, som man alltid har i fickan, kommer man ha mycket nytta av. Du kommer att få en fantastisk upplevelse. Lycka till.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar