Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

utomhusporträtt

Produkter
(logga in för att koppla)
Tack för hjälpen. Nu förstår jag lite bättre. Ska ut och testa i nästa vecka. Imorgon ska jag plåta kronprinsessan hoppas jag. Men då kör jag nog med TTL. Återkommer med resultatet senare.
Ha en skön helg.

vilken reflektor ska jag välja?

Tjena,
Har bestämt mig att köpa en reflektor...

Lastolite verkar kanon, men vilken ska jag välja?

Finns ju som sagt ett par modeller att välja mellan, Har kollat på deras hemsida där dom har liten förklaring, som jag är inte helt nöjd med.

Någon som kan ge lite tips/förklaringar...

Jag kommer använda den för porträtt utomhus/eventuellt lite i studio.

Vilken modell/storlek ska jag välja? silver,guld,sunfire,sunlite,vit...

Sen finns det defusor vad gör den?

/Robban

Ett vanligt tunt vitt lakan funkar bra också. Fint om man inte vill lägga ut pengar. Du vill nog ha något så att modellen inte har starkt solljus i ansiktet av den anledningen att det ser så konstigt ut när man kisar väldans på bilderna. Då är ett stort tunt lakan bra. Bara att hänga upp och så ger den ju ett mjukt bra ljust också. Sen kan man ju ta lakanet och lägga så att den reflekterar lite ljus, och vips så har man en fattigmans reflektor. Vrid lite på modellen alt. lakanet så har du en finfin bakgrund. Tre-i-ett, inte så illa för 40kr :)

Jo, det har jag gjort...skoj är det, och funkar kanon!

lite bökigt dock, och istället för köpa ett par öl denna helg tänkte jag köpa en reflektor!

Vet bara inte vilken modell...

/Rob

För det första så finns det en utvikbar reflexskärm med stödpinne -märket är Photax och finns förmodligen att köpa hos -Photax.Kan rekommenderas.Beträffande ljuset så är ju upplättningsblixt bra, men oftast står modellen liote spänt och väntar på blixten,om hon vet om att den kommer.Förvisso betyder ju modellens erfarenhet av sådant en hel del.Jag brukar mestadels mäta infallande ljus vid ansiktet(ej solsken) och lägger på ett halvt steg,och kör sen med lång exponering oftast samt stativ och trådutlösare.Brukar funka fint.Men sen har jag använt Minoltas poträttmodul ibland, och den är rent otrolig, besparar en massa förberedelser och mäter förbaskat rätt.

gundj skrev:

Nu är jag inte med riktigt.
Programautomatik brukar ju envisas med att sköta bländare & tid :)
Har jag missat något?

Nej, jag menar inte P utan tidsautomatik.
Annars kan man ju köra Manuell. TTL funkar ju lika bra på det läget. Chansa på en bra tid som ligger på normal exp. eller något/några steg under. Enklare att använda TTL på Manuellt läge tycker jag.
Utomhus ställe jag altid ned blixten nära ett steg. Använder en del 200 Neg färg. Då ställer jag in ISO 160, överexponerar aningen och väljer automatik. Sen riktar jag blixten uppåt och fäller upp den där lilla reflektorplastbiten. Då blir det toppenfina ansikten. Svårt att plåta utomhus med blixt ibland. Får ju inte bli för mycket ös.

Använd en reflexskärm på ett sett så att det ser naturligt ut.
Jag personligen tycker att TTL-blixt ser oprofsigt ut.
Stå aldrig i solen utan i öppenskugga.

/ Patrik

Senast ändrad:
Är det så fasligt med TTL? Som ägare av TTL-kabel men inte av blixtmätare vill jag gärna tro att TTL, stativ och paraply är en bra kombination. Snälla...

ANNONS
Januarirea hos Götaplatsens Foto