Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Utomhusporträtt

Produkter
(logga in för att koppla)

PatrikAdolfsson

Aktiv medlem
Hej,

Var ute en mulen dag och tog dessa bilder. Känner själv att jag är ganska nöjd.

Utrustning:
Canon EOS 10D
Canon EF 50/1.8II

Skulle det gå att göra ännu lite bättre med till exempel blixtar och reflektorer?

Länken:
Angelica November 2003

Tack för titten!

/Patrik

Har svårt att tro att det skulle kunna bli bättre rent ljusmässigt. Det ser till och med ut som om du använt en reflexskärm för att lätta upp skuggan av mössan.

Riktigt snyggt!

Jag tror knappast att du kan få ett jämnare och finare ljus än det du har. Mycket fina bilder som du kan vara mycket nöjd med. Det kan ju ha varit din jacka som lättade upp i ansiktet.

Reflexskärmar och blixt i paraply är aldrig fel. Jag tror att en reflexskärm i detta fall hade get lite mer lyster i huden och ögonen. Särskilt ögonen är viktiga. Bilxt och paraply hade inte varit nödvändigt i detta fall.

I det är exemplet har jag använt rätt mycket blixt, men då var också skillnaderna mellan skugga och det som var fläckvis belyst stort.

Exempel: DILBA

Det är skillnad när man vill få en jämn belysning som i det fallet och när man bara vill hfå fram ögon och en fräsch hud som här: SLITZIGT

Det senare exemplet liknar mer ditt fall. Observera att hyn får en lyster och fräsch-het samt bättre ögonkontakt - glimt i ögat.

Har du bearbetat något i datorn efteråt, eller är det direkt överfört från kameran?

Riktigt snyggt tycker jag!

Vad har du kört med för inställningar i kameran? VB/ISO/f/tid ? *nyfiken*

mvh //Peter

Såg att du exponerade blixten med -2 steg. Var det den inbyggda blixten eller en extern på SLITZIGT ?

/Patrik

froderberg skrev:
Reflexskärmar och blixt i paraply är aldrig fel. Jag tror att en reflexskärm i detta fall hade get lite mer lyster i huden och ögonen. Särskilt ögonen är viktiga. Bilxt och paraply hade inte varit nödvändigt i detta fall.

I det är exemplet har jag använt rätt mycket blixt, men då var också skillnaderna mellan skugga och det som var fläckvis belyst stort.

Exempel: DILBA

Det är skillnad när man vill få en jämn belysning som i det fallet och när man bara vill hfå fram ögon och en fräsch hud som här: SLITZIGT

Det senare exemplet liknar mer ditt fall. Observera att hyn får en lyster och fräsch-het samt bättre ögonkontakt - glimt i ögat.

Det jag ändrat i datorn är levels, curves och USM. Aningen putsning i ansikten, dvs tagit bort lite prickar och så.

Inställningar:
VB=AWB
ISO=100 (den vid trädet ISO 400 )
f=2.0 (den vid trädet f 1.8 )
tv=1/50 (den vid trädet tv 1/40 )
no flash fired

"Ska prova en guldfärgad reflexskärm nästa gång."

/Patrik

peter_wahlström skrev:
Har du bearbetat något i datorn efteråt, eller är det direkt överfört från kameran?

Riktigt snyggt tycker jag!

Vad har du kört med för inställningar i kameran? VB/ISO/f/tid ? *nyfiken*

mvh //Peter

Jag har provat lägga till lite ljus i photoshop.
Bättre?

Moddad:
IMG_0782_moddad.jpg

Ej moddad:
004.jpg

/Patrik

Jag tycker det blev mycket bättre..! Bilden blev mycket klarare. Innan upplättningen såg hon grå ut i ansiktet. (speciellt vid jämförelse)

Kör du med ett vanligt 50/1,8 ? Måste nog gå o köpa ett sånt... =o)

//Peter

Ser helt ok ut! Svårt att misslyckas med en sån vacker modell... =)

Sen har jag ett förslag till förbättring (enligt vissa här iaf..haha..) Det är att kanske tweaka till bilden lite...retushera bort lite av det röda runt näsan bara, kanske göra ögonrödorna lite vitare *s* och framför allt - ta bort dom störande pixlarna i höger öga. Där är några som ligger fel färgmässigt.

Jag har en lite retushad bild som jag kan lägga upp om du vill se (vet inte om det är tillåtet för mig att lägga upp den eftersom det är din bild).

/Danne

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar