Annons

Utmaning - Fotografera utan objektiv

Produkter
(logga in för att koppla)

Walle

Aktiv medlem
Tänkte på kul starta en liten utmaning, som går ut på att ta en bild utan ett orginal- eller "pirat"-objektiv monterat i bajonetten.

Objektiv från tillverkaren av kameran går således bort, samt även objektiv tillverkade av 3'e part. Hembygda objektiv går bra, likaså pinhole eller andra tekniker för att alstra en bild på filmen/sensorn.

Det är ingen tävling, mer en uppmaning till lek och kreativitet. :)

Tillsammans med bilden, eller med länk till bilden, skall en beskrivning av hur man har gått till väga finnas.

Vem är på?

Vilken skum ide. =)

Här är min bild i alla fall; fotat genom ett litet förstoringsglas. (det var väldigt jobbigt att försöka fokusera måste jag säga).

Bilagor

• inget_objektiv.jpg
    inget_objektiv.jpg
    35.6 KB · Visningar: 1,058
Kameran stod nära ett teleskop, nån cm emellan. Rådjuret var ca 4-500m bort tror jag.

Bilagor

• dsc_0640b rådjur_small.jpg
    dsc_0640b rådjur_small.jpg
    88.2 KB · Visningar: 988
Helkul idé!

Det här är minsann inte taget med något plastigt kit-objektiv minsann, nej, här pratar vi objektiv i 100% lättmetall, närmare bestämt aluminiumfolie med ett litet hål i.

Byggkvaliten kanske inte är den bästa, inte heller den optiska kvaliteten (nej, jag har ingen länk till 100%-utsnitt eller MTF-kurvor) men med detta objektiv ser ju nästan utsikten från mitt sovrumsfönster över soptunnorna med tillhörande flaskletare vacker ut.

PS. Nej, jag bor inte i ett fängelse bara för att jag har galler för fönstrena ;-)

Bilagor

• pinhole_forumstorlek.jpg
    pinhole_forumstorlek.jpg
    90.1 KB · Visningar: 965
Senast ändrad:
* Bump *

Tycvker det här har potential att bli en rolig och kreativ tråd, så det vore synd om den dör redan...

Nu har jag tagit en ny bild med "fingermetoden" :)

Det jag gillar mest med den metoden är att det blir så härligt abstrakt. Motivet spelar ingen större roll, det är tonerna och färgerna som blir det viktiga. Att man heller inte direkt kan veta hur slutresultatet kommer bli när man tar bilden tycker jag bidrar till kreativiteten. Jag skulle våga påstå att bilderna blir raka motsatsen till alla "kattbilder" samt alla "kollajagfickplåtaensnyggbrudtopless"-bilder ;)

Vad tycks?

Bilagor

• crw_9178.jpg
    crw_9178.jpg
    30 KB · Visningar: 755
Palmtree

Håller med dig, det blir rätt effektfullt...ska ta och testa det någon dag när jag har lite mer färgglada motiv i närheten.

Själv har jag fastnat för mina aluminiumfolie-objektiv...så här kommer ett till sådant.

Bilagor

• palmtree_forumstorlek.jpg
    palmtree_forumstorlek.jpg
    46.6 KB · Visningar: 727
aluminiumfolieobjektiv är en höjdare! Man kan ta otroligt kreativa bilder med endast ett pyttelitet hål!

Imorgon tror jag att jag ska ta och bygga mig en liten lådkamera. Fotopappret ska jag sen framkalla i solen (japp, det ska tydligen gå att framkalla fotopapper endast genom att lägga det i solen några timmar.)

Sedan scannar jag givetvis resultatet och postar i tråden :)

Självfallet kan vi inte låta tråden dö!
Här kommer ett till, ganska abstrakt, foto från mig.

Taget med en pappskiva med ett antal små skåror i framför kameran.

Bilagor

• inget_objektiv2.jpg
    inget_objektiv2.jpg
    38.3 KB · Visningar: 670
Det kallar jag kreativitet!

Mitt intryck av bilden är som att det är nåt som rör sig till vänster i bild, som ett väsen eller nåt. Sköna färger!

nu har jag också börjat exprimentera med min kamera, ni får snart se resultaten. jag har tejpat på en foliebit och gjort hål med en nål bara.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar