Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

utlösa många kameror

Produkter
(logga in för att koppla)

Goro

Aktiv medlem
Hur kan man utlösa många kameror samtidigt???

t.ex. man har 5 kameror på ett motiv ur olika vinklar, och vill skjuta av samtidigt.

Finns det ngn speciellt trådutlösare eller var finns lösningen?

//Gustaf
 
oskard skrev:
Fjärrkontroll finns till vissa kameror, det borde funka.

till de billigare nikon-kamerorna finns ir-utlösare. Kan den utlösa mer än en kamera samtidigt?? under förutsättning att de stödjer funktionen?
 
Kameran borde väl inte märka att samma signal går till flera kameror? Så länge kamerorma är placerade så att de kan ta emot signalen ser jag ingen anledning till att det inte skulle funka. man kanske måsta koda kameran så att den reagerar på en viss fjärr, isåfall får du göra det för samtliga kameror.

Jag har inte använt fjärrkontroll själv, men funderar på att skaffa en.
 
om det vore som du säger skulle man behöva ställa in kameran/kontrollen efter varandra.
Den kontrollen jag använder (ML-L3 ?) behövdes inte det...

ska hitta mig ngn som har en d50, 70, 80 så att jag kan testa.
 
Jag har ett otroligt svagt minne som jag inte har en aning om det stämmer eller inte men jag har för mig att jag läste någonstans att det går att seriekoppla nikons fetare modeller.

jag har säkert fel men det är så jag minns det
 
Det bör fungera med de trådlösa sändarna, annars finns ju ett lite mer avancerat alternativ, dvs att använda en radiosändare/mottagare för varje kamera.
Se http://www.profoto.se/product.php?familyId=&productId=401

Hörde i alla fall någonstans att det skulle fungera att styra både kameror och blixtar, men vet inte vilka kameror det gällde, om det kanske måste finnas inbyggda funktioner i kameran för att det ska fungera.
 
Nu har jag hittat min källa! :)

Nikons "Connecting Cord MC-23"
För sammankoppling av två kameror för samtidig eller synkroniserad utlösning.

Tyvärr funkar inte den kabeln (10pol) på D80 (såg att du hade en i din kameraväska) utan bara på D1/00 samt alla D2/00
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.