Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Utkastad enhet?

Produkter
(logga in för att koppla)

Kijana

Aktiv medlem
Hej, Fotosidan!

Jag har ett litet problem. För ett tag sedan försvann kortplatserna från den inbyggda minneskortläsaren i datorn. Så när jag nu stoppar in minneskortet för att kopiera över bilderna händer ingenting alls.

Alltså, när jag kollar i utforskaren (jag har alltså en pc med Windows Home) så finns inte kortplatserna med där alls. Tidigare fanns de med där även i inaktivt läge.

Jag misstänker att minneskortläsaren försvann som enhet i samband med att jag matade ut själva minneskortet.

Vad gör jag?

Jsg har startat om datorn ett antal gånger sedan problemet uppstod. Så jag behöver något mer konkret att ta till.

Kollade enhetshanteraren efter att jag skrev första inlägget, och det verkar som att minneskortläsaren fastnat i ett mellanläge av säker borttagning.

Gissningsvis är kortläsaren ansluten med en intern USB-sladd. Öppna datorn och kolla att den sladden inte glappar.

Jag hade problem med USB-portarna på en dator för några år sen. Det slutade med att USB-kortet (eller om det var moderkortet med integrerad USB-drivkrets?) fick bytas på garanti.

Om du tror att det snarare är någon mjukvara i Windows som har gått sönder så kan du prova med att backa tilbaka till en tidigare snapshot (eller vad det nu heter på Windowska; det är länge sen jag körde Windows nu).

ANNONS
Köp TZ99 hos Götaplatsens Foto