Annons

Uthyrnings-pris?

Produkter
(logga in för att koppla)

white_cheese

Aktiv medlem
Jag har fått förfrågan om att hyra ut min kamera, men är inte riktigt säker på vad jag ska ta för det.
Jag har en Canon EOS300D med extern blixt, minneskort, vertikalgrepp och två sigma-objektiv.
Vad är rimligt att ta för detta (per dag)?
 
Var försiktig med att hyra ut till folk som du inte känner. Rekommendera hellre dom att hyra från t.ex. yfo då. Dom är relativt billiga och bra att ha och göra med.
 
5-10% av inköpspriset per dag kanske kan vara rimligt?

Skriv också papper på vem som har ansvar för prylarna vid eventuell skada etc.
 
Nja, jag tycker att 5-10% per dag är lite mycket, det skulle innebära att man istället kunnat köpa en ny om man hyr kameran i 20 dagar.

Men kolla verkligen upp försäkringen, VEMS försäkring som gäller, fråga specifikt ditt försäkringsbolag vad som gäller när du hyr ut kameran. Kolla gärna även med motpartens försäkringsbolag så att det inte blir nåt glapp.
 
Johan Okker skrev:
Det var ett snabbt överslag efter att ha tittat på http://www.procenter.se/Hyra/digitalt.htm och vid en närmare titt ser 5% ut att vara mera rimligt.

Jag tror att priserna avser professionella fotografer. Man brukar vara duktig på att ta betald från företag. Personligen skulle jag inte betala mer än 500:-/dygn om jag behövde låna en kamera. Som privatperson alltså. Om den du vill hyra ut till ska tjäna pengar på foton han/hon kommer att ta med din kamera, skulle en tusenlapp per dygn verka rimligare. Det beror naturligtvis på för hur lång tid hade du tänkt att hyra ut grejerna. Handlar det om en vecka och uppåt skulle jag minska uthyrningspriserna reellt.

För resten skulle jag kunna tänka mig att hyra ut min D70 för pengarna jag nämnt ovan.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.