Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Utfrätta färger på konsert

Produkter
(logga in för att koppla)

Eric Blomgren

Aktiv medlem
Hej!
Jag plåtar ganska mkt spelningar och ljuset på dessa varierar ju massa.
När de har mkt färgat ljus, exempelvis rött på sig så blir bilderna extremt utfrätta! Vad kan jag göra för att förhindra detta???
Skickar med ett utklippt ex.

Bilagor

• fotosidan.jpg
    fotosidan.jpg
    47.5 KB · Visningar: 282
Eric Blomgren skrev:
Hej!
Jag plåtar ganska mkt spelningar och ljuset på dessa varierar ju massa.
När de har mkt färgat ljus, exempelvis rött på sig så blir bilderna extremt utfrätta! Vad kan jag göra för att förhindra detta???
Skickar med ett utklippt ex.
Underexponera lite och fota med Rå-format (om du kör digitalt). Utfrätt beror ju på överexponering...

andewid skrev:
Nej, röd färg har ju bara 1/4 av full upplösning i de flesta digitalkameror. Likaså blått har blått 1/4 och grönt 2/4.
Ursäkta petigt inlägg, men jag tar för givet att det Drazan syftade på är att rött oftare blir utfrätt än andra färger, vilket beror på hur pixlarna för rött fungerar "spektralt", oavsett antal.

kaw skrev:
Ursäkta petigt inlägg, men jag tar för givet att det Drazan syftade på är att rött oftare blir utfrätt än andra färger, vilket beror på hur pixlarna för rött fungerar "spektralt", oavsett antal.
Vad betyder det?

Intressant topic!

Om sensorn är mer känslig för rött ljus, hur mycket måste man då underexponera om motivet går helt i rött???

Aton_ skrev:
Om sensorn är mer känslig för rött ljus, hur mycket måste man då underexponera om motivet går helt i rött???
Vet inte. Det är väl bara att testa. Kanske knepigt dock om det blir olika resultat med JPEG/olika råkonverterare.

Rimligtvis får man mindre problem med utfrätta röda färger med en kamera som är bättre på att blockera infrarött, vill minnas att det varit uppe i någon tråd tidigare. Och dessutom är det väl mindre infrarött i t ex en röd ros än i en glödlampa (?) så tendensen att rött fräter ut borde variera med vad för slags röd färg det är också...

ANNONS