Install the app
How to install the app on iOS
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Du använder en lite för gammal webbläsare.
Utfrätta färger på konsert
- Trådstartare Eric Blomgren
- Start datum
andewid
Aktiv medlem
Underexponera lite och fota med Rå-format (om du kör digitalt). Utfrätt beror ju på överexponering...Eric Blomgren skrev:
Hej!
Jag plåtar ganska mkt spelningar och ljuset på dessa varierar ju massa.
När de har mkt färgat ljus, exempelvis rött på sig så blir bilderna extremt utfrätta! Vad kan jag göra för att förhindra detta???
Skickar med ett utklippt ex.
andewid
Aktiv medlem
Nej, röd färg har ju bara 1/4 av full upplösning i de flesta digitalkameror. Likaså blått har blått 1/4 och grönt 2/4.Drza skrev:
sen e det så att rött o digitalt går inte så ihop heller
kaw
Aktiv medlem
Ursäkta petigt inlägg, men jag tar för givet att det Drazan syftade på är att rött oftare blir utfrätt än andra färger, vilket beror på hur pixlarna för rött fungerar "spektralt", oavsett antal.andewid skrev:
Nej, röd färg har ju bara 1/4 av full upplösning i de flesta digitalkameror. Likaså blått har blått 1/4 och grönt 2/4.
Aton_
Aktiv medlem
Vad betyder det?kaw skrev:
Ursäkta petigt inlägg, men jag tar för givet att det Drazan syftade på är att rött oftare blir utfrätt än andra färger, vilket beror på hur pixlarna för rött fungerar "spektralt", oavsett antal.
Intressant topic!
kaw
Aktiv medlem
Vet inte riktigt själv, men det handlar om sensorns känslighet för ljusets olika våglängder, dvs. olika färg.Aton_ skrev:
Vad betyder det?
Edit:
Alltså, det jag inte vet är hur det faktiskt fungerar. De som verkar ha bäst koll på detta är de som sysslar med astrofoto. Här en länk till tjusiga kurvor.
Senast ändrad:
kaw
Aktiv medlem
Vet inte. Det är väl bara att testa. Kanske knepigt dock om det blir olika resultat med JPEG/olika råkonverterare.Aton_ skrev:
Om sensorn är mer känslig för rött ljus, hur mycket måste man då underexponera om motivet går helt i rött???
Rimligtvis får man mindre problem med utfrätta röda färger med en kamera som är bättre på att blockera infrarött, vill minnas att det varit uppe i någon tråd tidigare. Och dessutom är det väl mindre infrarött i t ex en röd ros än i en glödlampa (?) så tendensen att rött fräter ut borde variera med vad för slags röd färg det är också...