Nu har Maria inte varit med sedan inlägg #3 eller nåt, men mitt "allmäna" råd är att försöka sänka kontrasten i bilden. Detta har inte med raw/jpg analogt/digitalt att göra, utan helt enkelt att man måste lära sig att "se" när man själv (människa + ögon) kan uppfatta saker som kommer bli omöjliga för kameran (att visa på något vettigt sätt).
1. Om man fotar i jpg - sänk "contrast" till -2 eller nåt. Då tvingar du den interna raw-omvandlingen i kameran att ta med mer av både högdagrar och skuggor i bilden - på bekostnad av ett lite "plattare" mellanregister. Höj gärna "saturation" en del för att motverka detta.
2. Upplättningsblixt är samma sak som att "sänka kontrasten". Man ger lite extra ljus åt motiv som är väldigt mycket mörkare än en klar himmel i bakgrunden.
3. Kan man flytta motivet eller sig själv till en annan vinkel? En liten, liten förflyttning kan göra natt/dag-skillnad för kameran!
Och det kvittar om man håller i en D40 eller en D3. Samma grundregler gäller - men D3 har aningens lite mer spelutrymme (men skillnaden är långt mindre än vad priset skulle påvisa...)
För min del så använder jag raw, med det gör jag för att jag är så pass intresserad att jag lärt mig de flesta av fallgroparna och fördelarna med olika lösningar. Det är inte helt lätt att komma dit man vill om man inte har koll på vilka reglage man ska dra i - och det kan ta en stund att komma till den erfarenheten. Att inte all vill göra det har jag full förståelse för - det har lika mycket med datorintresse som fotointresse att göra att lära raw-filernas ineboende möjligheter...
Nuförtiden så är jag dock vid punkten att jag sällan detaljkorrigerar någonting (om det inte är "viktiga" bilder) - jag stoppar minneskortet i läsaren, LR startar automatiskt, jag skriver in lite "taggar" så att jag kan sortera och hålla rätt på bildbiblioteket - färdigt. Jag hade fått utföra ganska exakt samma mängd arbete med jpg-bilder. Men det har tagit mig MÅNGA timmar att komma hit...
Två bilder - en jpg-i-kamera, Nikon D40 "neutral", noll i alla parametrar. Nästa är om jag istället bara tar mina grundinställningar i LR - jag har inte rört NÅNTING - bara stoppat kortet i läsaren. Bilden går då genom en kalibrerad kameraprofil samt mina egna (förinställda) kurvor. Blandljus (stor grön byggnad till höger utanför bild, utblåsta högdagrar i bakgrunden, lätt molnighet). Det bästa kameran kan göra är inte i närheten av det bästa jag kan göra. Mina inställningar tar med ca 1Ev mer av både högdagrar och skuggor, och behåller färgsäkerheten även i ytterkanterna av histogrammet... Den andra bildren (LR) motsvarar mitt minne av verkligheten betydligt bättre än den första (jpg).