Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Utflykt till Öland

Produkter
(logga in för att koppla)

niklan1

Ny medlem
Hej på er alla! Jag är en nybörjarfotograf som har ett stort intresse av natur och då främst blommor. Har aldrig varit på Öland men fått för mig att det är vackert där så jag funderar på att resa dit kristihimmelfärdshelgen om jag hitar något trevligt boende.Finns det någon som har något förslag på vart på Öland man skall söka sig för att få lite blommor med sig hem?MVH Monika Andersson

Södra Greda lövängar är min favorit. Strax söder om Föra som ligger där östra och västra landsvägen går ihop.

På Alvaret i mitten. Blommorna syns väl från vägen.

Vid Ismantorps fornborg. Mitt på ön.

Boende:
Kackelstugan verkar prisvärt.
Gunntorps herrgård är trevligt.

Vid den tiden är Öland täckt av Sankt Pers Nycklar. De finns i stort sett överallt. Men även en del annat finns att beskåda då. T.ex Adam och Eva, Krutbrännare, Göknycklar, Johannesnycklar, Tvåblad mm. Fast vanligast är Sankt Per. Uppsök någon ängsmark med kontinuerlig hävd så hittar du dom alla. Finns några reservat, t.ex Södra Greda, Borgs ängar, m.fl som brukar ha dessa orchidéer. Annars är alvarmarkerna också mycket bra växtplatser. Sankte Per, Adam och Eva samt gullvivor kan breda ut sig som mattor på Stora alvaret. Man kör bara någon av tvärvägarna tvärs över och stannar där man ser något lysa i violett eller gult. Svårt att missa detta. Man kan också ta ryggsäcken med mat och vandra från t.ex Vickleby eller någon annan plats ut på alvaret. Lite längre fram i början av juni kan man även se flugblomster, svärdsyssla och guckosko. Men förra året var värmen tidig och då blommade dessa redan i slutet av maj. Var dessa växer håller jag dock för mig själv. Speciellt Guckoskon lever farligt på Öland.

Halltorps Hage

Mitt tips är Halltorps Hage i Ekerum.
Där finner du en svensk urskog med jätte-ekar och stora hasselsnår mm. Det är för tidigt för dess speciella invånare, den Stora Ekbocken, där den har sitt enda kändas svenska tillhåll. Den kommer fram i juli-augusti, men man ser tydliga spår eter den.
Däremot har du god chans att se den stora Ekoxen, europas största skalbagge! Plus mängder av spännande och intressanta blommor, insekter och fåglar.

Från hagen kan man gå nedåt strandängarna och få uppleva en helt annan naturtyp.

För övrigt är hela Öland ett enda stort zoo på våren-sommaren. Håll ögonen öpna och kameran beredd, alltid händer det något.

Lycka till och visa gärna dina foton här!

Leif

Tusen tack för Era tips. Som jag förstår finns det mycket att upptäcka och ett extra tack för tips om boende som jag skall kolla upp.Nu återstår bara att se över hur jag skall ta mig dit. Angående guckuskon är ni välkommen till Dalarna så skall jag visa er ett fint bestånd som är orört i mina hemtrakter...

Monika Andersson

Bilagor

• guckusko2.jpg
    guckusko2.jpg
    21.8 KB · Visningar: 319
ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar