Advertisement
ANNONS
Annons

utbildning utomlands

Produkter
(logga in för att koppla)

erixbergholm

Avslutat medlemskap
Är på gånga att söka in till någon fotoutbildning efter sommaren. Har nog ganska bra uppfattning om vad som erbjuds i Sverige men varför begränsa sig? Är det någon som känner till någon/några bra utbildningar utomlands (engelskspråkiga) så vore jag tacksam!
 
Hej


Camilla och Lina, vet ni om det erbjuds kortare utbildning på några veckor upp till en termin på någon av de nämnda skolorna?


/ Johan
 
Johan: ICP har inga regelratta terminskurser, daremot kan du lasa nastan alla kurser fristaende. Da betalar du bara for dem. En vanlig kurs ar en gang i veckan i 10 v. el. 2 helgers workshop. Du klarar dig med turistvisum eftersom kurserna ar under 3 manader.. men jag vet inte om det ar helt "lagligt" att studera pa turistvisum.

Mathias: Ett ar inkl. visst material kostar cirka 21 900 dollar (= cirka 153 000 kr). Sen maste du kunna bevisa att du har rad att bo och leva i NYC ocksa. CSN gar in med cirka 158 000 kr (lan + bidrag).
 
Senast ändrad:
Lina:
Så CSN betalar kursavgiften men inte uppehållet?
Då menar jag mat, hyra osv.

En till sak vad krävs för att komma in?
Betyg oså
 
leffebang skrev:
Lina:
Så CSN betalar kursavgiften men inte uppehållet?
Då menar jag mat, hyra osv.

En till sak vad krävs för att komma in?
Betyg oså


Du far anvanda pengarna hur du vill, precis som i Sverige. Racker de inte sa far du val ta sparpengarna eller lana av nan annan.

Antagningsprocessen ar lite knepig, men i korthet kan man saga att man ska skriva ett brev, skicka med sina skolpapper (examina etc), fa minst 3 rekommendationer av fotografer eller liknande, intyga att man har pengar samt - saklart - skicka in bilder. Nar jag sokte var det 20 bilder som gallde.
Tror det var 500 som sokte i ar, de tar bara in typ 10%.
 
Fotografutbildningar i Australien/ NZ?

Väcker denna tråd till liv igen.
Känner någon till om det finns en utbildning kort/lång på andra sidan jorden?

//
Nina
 
jag laser pa Institut de Estudis Fotografics de Catalunya i Barcelona sedan ett par ar. utbildningen ar tre till femarig, vilket innebar att den ar mycket grundlaggande och i min asikt val vard sitt goda rykte.
Du har ratt till CSN och utbildningen ges pa spanska forsta aret, och darefter blandar lararna vanligtvis mellan spanska och katalanska.
det kravs alltsa att du har ngn koll pa spanska spraket for att kunan tillgodogora dig utbildningen.

annars ar den som sagt vard at rekomendera.
mvh
sara
 
Hej!

Jag har läst på Napier University i Edinburgh. Man kan läsa tre eller fyra år, en bra utbildning med bra lärare. Kolla in universitetets hemsida (kan ej adressen men sök på Google). Finns även en fotoutbildning på Edinburgh College of Art som är lite mer konstinriktad. Edinburgh är en bra stad att studera i, lagom stor, händer mycket, bra konstutställningar, konserter etc. Det är dessutom billigare att leva där en tex i London. man får studiemedel av CSN och eftersom det är eu-land betalar man inga kursavgifter.

Tror att du måste söka mycket snart för ansökan går nog ut innan jul!! Gäller alla utbildningar i Storbrittanien.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.