Det finns inga sådana formella krav.
Frågan är egentligen varför så många dåliga fotografer försörjer sig som det. Svaret finns någonstans i att ateljéfotografering, porträtt och gruppfoto av många betraktas som en simplare form av foto. En form som lämnar all kreativitet åt sidan, men kan ge bra med pengar. Därför vill de flesta utbildade ägna sig åt något mer utmanande, och låter de trötta ta över ateljéerna. Det är sannerligen synd att det är så, då porträtt- och gruppfoto kan vara ytterst inspirerande och nyskapande. En utmaning just i det att formerna för dem har schabloniserats så till den milda grad.
Jag vet inte om någon blev klokare av detta, men jag vill påstå att det går att göra bra ateljébilder även om man inte är känd och omtalad. Men då måste synen på porträtt- och gruppfoto bli en annan. Den onda cirkeln måste brytas och kreativa fotografer ge sig in på de här områdena och konkurrera ut brödfotograferna.
/Lars Selin
Mölndal